Sida 1 av 5
v60 -12 eller v60 14-?
Postat: sön 25 maj 2014, 21:03
av Edling
Hejsan.
Kompressorn på vår Volvo v70 01- 2,4 170hk 30000 mil ca har gjort sitt och det var droppen efter 11 år i vår ägo. Så nu är vi i behov av nu bil.
Vi ska köpa en v60 men frågan är vilken.
Jag kör ungefär 100 mil i veckan, en del mil i tjänst men för det mesta ren pendling till jobbet.
Skulle ni lägga ca 320.000 och köpa en nya V60 D4 e 181 S/S Summum BE II 2014 Automat
Eller skulle ni lägga ca 230.000 och köpa en äldre Volvo V60 D3 Summum 2012 Automat
Är det stor skillnad mellan bilarna och vad skulle i längden löna sig?
Blir bränsleskillnaden stor?
Vi vill äga denna bilen i minst 10 år så som den gamla.
Kanske luddig fråga i så fall får jag omformulera mig.
Re: v60 -12 eller v60 14-?
Postat: sön 25 maj 2014, 21:14
av Edling
Hittade ett mycket inspirerande inlägg här på forumet som jag själv lägger upp här i tråden för fler rådsökande.
SWEiNSANE skrev:Är inne på min sjätte nya Volvo, två st. S40 2.0T, två st. V50 T5 och är nu inne på min andra V60 där jag nu hunnit avverka lite drygt 100 mil och kortfattat är jag väldigt nöjd! Som ni säkert redan förstår så ligger Volvo mig varmt om hjärtat och för den delen även resten av min familj. Tusentals mil har det blivit i egna bilar, föräldrarnas olika Volvos, systerns Volvos men även en hel hög olika modeller som lokala Volvohandlaren alltid ställt upp och lånat ut.
Då de senaste tre bilarna varit femcylindriga så kände jag en viss tveksamhet till Volvos fyrcylindriga VEA diesel. Men med facit i hand så ångrar jag inte bytet från tidigare D3 (163 hk) även om jag alltid kommer att sakna det karaktäristiska ljudet från femcylindriga motorerna som främst framträder från turbofemman i T5 modellerna jag haft. Däremot känns allt förlåtet och VEA är verkligen framtidens motorfamilj som Volvo skapat. Jag känner både glädje och stolthet i det Volvo skapat då motorn är så mycket bättre än tidigare dieslar inklusive att den utskåpar WV-gruppens fyrcylindriga dieslar och även BMWs fyrcylindriga dieslar. VEA är pigg, snål, lågmäld, tyst på ett sätt som borde göra andra bilmärken avundsjuka.
Att gå från MY11 till MY14 är även ett steg framåt på ett sätt som jag inte trodde skulle vara möjligt. Innan jag bestämde mig så körde jag en likadan bil samt V70 T5 VEA med nya 8-stegsautomaten. Med facit i hand så ångrar jag inte en sekund att jag inte valde T5 VEA även om den motorn i kombination med nya automatlådan är väldigt trevlig. De förändringar som skett under åren har jag på nära håll följt men det är nu när man äger bilen själv som man både upptäcker och uppskattar de förändringar som gjorts mellan modellåren.
Dessa saker är det jag hittills upptäckt som gett mig mervärden kontra MY11 samt med extrautrustningen som nya bilen har till skillnad från förut:
• Touringchassit känns vid normal körning ungefär som Dynamic chassit som jag hade tidigare. Trodde upplevelsen skulle vara mjukare men det gör inget då bilen känns välbalanserad samt tar upp ojämnheter på ett bra sätt. Får väl se hur den uppträder när jag tar ut den på bana.
• Nya Sensus Connect. Först och främst så kan jag inte förstå att jag klarat mig med 5" skärm förrän nu. Sen att systemet är rappare, visar skivomslag när jag kör musik via USB, levererar WiFi och röststyrning inkl. uppläsning av SMS är hur bra som helst. Blir spännande med uppdateringen av Sensus som förväntas släppas i maj/juni.
• Användarvänlighet. Detta är inget nytt för Volvo och förmodligen är jag inte helt opartiskt men de ikoner som finns på reglage och knappar är logiska och förståeliga på ett sätt som inte andra bilmärken kan stoltsera med.
• Infällbara backspeglar med markbelysning
• Lampor (LED) i av olika dess slag i bagageutrymme, sidofack i framdörrarna är bra tillskott till helhetsupplevelsen.
• Växellådan är tightare än någonsin och de är som att skära genom smör när man lägger in växlarna. Sen att spaken upplevs kortare och ligger bättre i handen är helt lysande. Jag upplevde aldrig den förra som sladdrig men som jämförelse med denna så gör den det.
• Tidigare hade jag Njord med 235/45-17 på sommaren och på vintern Oden med 215/50-16. Numera har jag sommardäck med Pandorafälgar (215/50-17) och vinterdäck med Pangaeafälgar (205/60-16). Att de är smalare märktes både när snön låg kvar på vägen och nu när det är bart. Ljudnivån upplevs lägre och främst spårkänsligheten har minskat.
• Volvo On Call. Att kunna styra dieselvärmaren via är något jag längtat efter att kunna göra sen funktionen utannonserades. Sen att jag gillar statistik och teknikaliteter gör det hela inte sämre. Körjournalen är klockren och enkel att exportera till Excel. Sen att bilen skickar push-notiser om den är olåst eller om larmet gått är klockrent. Sen att om olyckan skulle vara framme så är det tryggt att veta att både Volvo och räddningstjänsten enkelt görs medvetna om vad som hänt
• Utseendet. Fronten tidigare såg lite ledsen ut eller likt en myrslok så är den nya så mycket bättre. På MY11
• Tonade rutor. Utseendemässigt har jag alltid gillat tonade rutor från B-stolpen och bakåt men alltid varit lite osäker på om det blir onödigt mörkt i kupén, främst kvällstid när det är mörkt. Visst är det mörkare i bilen och sikten bakåt i mörkret är sämre men fördelarna överväger då sonen tycker att det är skönt då det både blivit svalare och att solljuset stängs ute.
• Digitala instrumenteringen. Ända sen jag först kom i kontakt med nya instrumenteringen i nya Volvo V40 så har jag sett fram emot nästa bil då jag från första tillfället bestämt mig för att nya instrumenteringen är något för mig. Skärmen upplevs inte lågupplöst på nåt sätt och den levererar tydlig och klar grafik. Performanceläget med sin röda färg är klart snyggast och att färgsättningen numera även gäller Sensus är en efterlängtad nyhet.
• Rattvärme. Otroligt skönt att kunna ha varm ratt för frusna händer - detta ska jag även ha på nästa Volvo!
• Låsning. Äntligen kan jag låsa bilen utan att alla dörrar är stängda. Förut kunde jag enbart göra detta om bagageluckan var öppen och inte om några sidodörrar var öppnade. En ganska oviktig detalj men dock en sak som jag uppmärksammade då jag bytte från V50 till V60.
• Mörkt innertak. Har alltid gillat Audis mörka innertak och äntligen efter så många år kan man numera få mörkt innertak utan extra kostnad. Visst upplevs kupén mörkare men det är så mycket snyggare - känns verkligen sportigt och exklusivt på samma gång.
• Start/Stopp. Känslan att sitta i en bilkö med bilen avslagen när andra bilar är på är en härlig känsla. Det som först slog mig är hur tyst och stillsamt det blir även om motorljudet är relativt lågt vid tomgång. Det tar inte heller speciellt lång tid innan systemet är tillgängligt vid kallstarter och det är väldigt positivt.
Hittills har allt med bilen fungerat bra och den totala upplevelsen är på en nivå jag inte kunnat föreställa mig. Det enda problemet jag märkt av är att det gnekar någonstans i bilen vid vissa tillfällen oavsett om vägen är plan eller guppig. Här tycker jag Volvo har en förbättringspotential då jag även på förra bilen hade denna problematik - dock värre än vad jag har nu. Så jag får se vad den lokala Volvohandlaren kan göra för att lösa detta. En av de lokala bilvårdsfirmorna ska även få sätta dit plastfilm på ovansidan av bakre kofångaren så att jag inte kan repa lacken de få gånger jag stuvar in något i bagaget. Hade det även på förra bilen och detta missades innan leverans när bilen lackskyddades.
Det jag dock saknar är backkamera och taklucka - får se om nästa bil utrustas med det. Sen hoppas jag Volvo löser problemet med för lite utrymme för elöppning av bakluckan på V60 då jag är avis på syrran som har det på sin V70. Hoppas Volvo då även lägger till så att man kan vifta med foten på undersidan av bakre kofångaren som andra bilmärken har för att bakluckan ska öppnas :)
Edit: La dit vad jag tycker om Start/Stopp.
Re: v60 -12 eller v60 14-?
Postat: sön 25 maj 2014, 21:30
av Perra83
Om du ska ha bilen i 10år så välj då den nyare med VEA motor för den har väl en annan automat va?
Sen är det mycket annat som ska vara rätt.
Re: v60 -12 eller v60 14-?
Postat: sön 25 maj 2014, 21:34
av Edling
Ja såg det 8 stegs automat, 3 steg mer känns som en markant skillnad. Lutar mycket åt den nya VEA motorn just nu.
Har en viss känsla att en extrem ångest kan slå mig om jag köper en max 2013 års modell. :(
Re: v60 -12 eller v60 14-?
Postat: sön 25 maj 2014, 21:47
av Aman
Hej
Denna nya motorfamilj VEA kommer att stå sig många år framöver och är det ända rätta för dig om du skall äga bilen x antal år.
Skillnaden i pris kommer att vara mindre då en nyare bil har lägre kostnader de första åren, vagnskadeförsäkring 3år, miljöklassad 5 år och inga slitagedelar som kall bytas i närtid. Hade utan tvekan satsat på den nya bilen då drivlinan i dag är bland de bästa på marknaden.
Re: v60 -12 eller v60 14-?
Postat: mån 26 maj 2014, 20:21
av Edling
Okej ser ut som den nya VEA är valet. Ska dock provköra och jämföra givetvis :)
Re: v60 -12 eller v60 14-?
Postat: mån 26 maj 2014, 20:41
av Lövet
Oavsett hur snål VEA är kommer du aldrig spara ihop de extra 100.000kr extra du betalat. Dessutom verkar den inte alls vara lika snål i verkligheten som på papperet. Se Teknikens Världs test, det skiljde ju bara 5cl per mil mot gamla D4an.
Om det är ekonomi du är ute efter säger jag solklart 12an.
Men bilköp handlar så ofta om känslor och vill du ha MY14 så köp den. Du ska lägga mycket tid i bilen och det är mer uthärdligt om du gillar bilen du gör det i.
Re: v60 -12 eller v60 14-?
Postat: mån 26 maj 2014, 23:44
av valln
100 mil i veckan blir 5000 mil per år och det blir 50 000 mil på tio år. Jag skulle definitivt köpa en ny bil med VEA-motorn!
Re: v60 -12 eller v60 14-?
Postat: tis 27 maj 2014, 11:51
av Lövet
Det skulle innebära en bränslebesparing på 35.000kr. Att betala 100.000kr extra för det = förlust. Som sagt, ekonomiskt sett finns det ett tydligt svar men sånt vill man ju som nybilsspekulant inte höra :wink:
Re: v60 -12 eller v60 14-?
Postat: tis 27 maj 2014, 12:53
av Perra83
Vad är 100.000kr på 10år? Några % av vad du har fått in i lön på samma tid.