Sida 1 av 2

Behöver råd ang V60 D5 summum -11

Postat: tis 13 maj 2014, 08:13
av Velour
Hej! Behöver råd inför ett bilköp....

Vi är inne på att byta från v70 till V60 och har hittat en D5 med den utrustningen vi vill ha..... Ända problemet är att den gått 13.600mil + att den är för dyr.... Vad tycker ni är ett rimligt pris för denna bilen, hur mycket kan vi pruta tro?
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V6 ... ?ca=15&w=2

Vi kör ca 1500mil om året så vi kör inte så mycket...

Något annat man bör tänka på? Kommer det någon dyr service runt dessa miltal? Alla åsikter mottages :P

Re: Behöver råd ang V60 D5 summum -11

Postat: tis 13 maj 2014, 09:43
av Lövet
Dyr service kommer vid 18000 mil
Vid 13500 mil är det mycket möjligt att du åker på att byta bakbromsar (jag gjorde det på min V60 T3).

Pruta är alltid svårt hos märkeshandlare, de behåller ofta bilen hellre och hoppas på ny spekulant. Prissänkning vill de gärna initiera själva och inte som respons på spekulant. Jag tror du får svårt att få ner den till annat än 210-215.

Re: Behöver råd ang V60 D5 summum -11

Postat: tis 13 maj 2014, 11:32
av perhall
Egentligen ganska dyrt för en snart fyra år gammal bil med så många mil. Kan man finansiera det är en ny med mindre motor troligen inte dyrare att äga. Men D5+Summum är ju attraktivt.
Bakbromsarna kan ju komma nästan när som helst efter 2 år/3000 mil... bromsar man mycket slits de ut, bromsar man lite kärvar de ihop...

Re: Behöver råd ang V60 D5 summum -11

Postat: tis 13 maj 2014, 12:17
av chaffis75
Hehe, en bra bit från vad jag blev erbjuden min v60 summum i inbyte men det är klar den bilen du hittat är ju utrustad upp till tänderna.
Fredrik

Re: Behöver råd ang V60 D5 summum -11

Postat: tis 13 maj 2014, 12:55
av SweRonin
hoppas länken fungerar

http://www.bilpriser.se/bilvardering?re ... pportpaket

vet inte hur exakt en sådan värdering är men man kanske får ett hum.
carfax hittar också 8 händelser på bilen vet ej vad det är dock :)

och pruta på bilen skall du göra det är ett måste du skall aldrig köpa en bil på utsatt pris.
Att köpa en bil och inte pruta då måste man vara en väldigt dålig affärsman. Det finns alltid % att dra av spelar ingen roll att säljaren gråter och säger att han går förlust. för bilfirmor måste ha bra marginal så det täcker skador/garanti ärenden i framtiden.

(självklart går det ej att pruta om priset är redan på minimum, men det är det sällen hos bilfirmor då det alltid prutas)

Re: Behöver råd ang V60 D5 summum -11

Postat: tis 13 maj 2014, 18:11
av Aman
Hej
Normalt värdetapp brukar vara 50% på 3 års brukande och ägande. I så fall skulle bilen kostat en bra bit över 400 000 som ny?
Dessutom registrerad 2010 och därmed en 2010 MY2011. Priset är definitivt högt och troligen en hel del tillkommande kostnader på sikt pga de höga miltalen på bilen.

Re: Behöver råd ang V60 D5 summum -11

Postat: tis 13 maj 2014, 18:44
av P210
Svårt att värdera den till över 190k hur man än vänder på det!

Och varför just denna, det finns ju massor av Volvo V60 D5 på Blocket med början runt 180k, kanske inte exakt lika välutrustade men 45k mindre!

Och ska ni köra endast1500mil/år och ha en bil med vägskatt på över 3500kr?

Re: Behöver råd ang V60 D5 summum -11

Postat: tis 13 maj 2014, 22:13
av Lövet
400k har den säkerligen kostat ny.

Vägskatten är peanuts på ett år. Den stora posten även begagnat blir värdeminskningen. Sen kan man ju faktiskt köra D5 av andra anledningar än att spara pengar. För att det är en trevlig motor bara?
Har ägt både V60 T3 och D5 och kostnaden är på alla sätt högre på dieseln men den är klart trevligare att köra. Det är värt pengar åtminstone för mig.

Denna är väl kanske ett alternativ? Allt billigare är antingen manuella eller högmilare.
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_V ... ?ca=11&w=3

Re: Behöver råd ang V60 D5 summum -11

Postat: ons 14 maj 2014, 05:51
av LJN
Kom inte den uppdaterade automaten först till årsmodell 2012? Och den är så mycket trevligare med snabba lockups och energisnålare, nästan som att köra en DSG låda.

Re: Behöver råd ang V60 D5 summum -11

Postat: ons 14 maj 2014, 10:31
av Lövet
Det är ingen skillnad på My11 och My12 rent fysiskt vad gäller automatlåda. Så eventuella förändringar ligger enbart i programvara.
Någon DSG känsla var det inte i D3 My2012 jag provkörde för ett tag sedan direkt...