Sida 1 av 5

Outlander PHEV vs. V60 D6

Postat: sön 11 maj 2014, 19:54
av fragge
Jag har beställt en Mitsubishi Outlander PHEV som tjänstebil men ännu inte fått den levererad.
Jag har våndats ett tag nu ifall jag skulle satsa på en V60 D6 PHEV istället men har inte riktigt kunna få det att väga över till V60:ns fördel, hjärtat säger ju Volvo.
Kanske jag har missat några argument ni kan hjälpa mig med, så här har jag värderat de olika bilarnas för och nackdelar.

Outlander
+ Byggd från början som hybrid, bra placering på batterierna.
+ 4WD på ren el.
+ Större än V60:n bättre utrymmen, betydligt större bagage.
+ Går mycket tyst, skaplig komfort. Bensinmotorn går omärkbart(utom vid fullt gaspådrag)
- Tråkig design, inredningen är inte premium.
- Litet märke med svagare återförsäljarnät.
- CVT låda (dock används den i princip aldrig annat än över 120 km/h eller vid max gaspådrag)

V60
+ Det är en Volvo!
+ Snygg design, premiumkänsla i inredningen.
+ Häftig prestanda på förbränningsmotor.
- Pris, över 100.000 dyrare än Outlandern.
- Betydligt högre förmånsvärde(3483 kr/mån mot 2008 kr/mån på Outlandern i grundpris)
- Lite krystad konstruktion med batterierna placerade högt och långt bak i bilen(som att ha 300 kg i bakluckan, knepiga vägegenskaper?)
- Dåligt bagageutrymme p.g.a. batterierna.
- Dålig prestanda på ren el(70 hk mot Outlanderns 160 hk)
- Ingen snabbladdning!?
- Tung (2044 kg mot Outlanderns 1800 kg)
- Start/stop på dieseln i kallt väder, bullrigt/störande?

Re: Outlander PHEV vs. V60 D6

Postat: sön 11 maj 2014, 20:41
av Doffen
Hvor mye hengervekt har outlanderen egentlig?

Volvoen har jo 1800 kg.

Re: Outlander PHEV vs. V60 D6

Postat: sön 11 maj 2014, 20:56
av crumpets
Jag ser outlandern som den nya Lexus RX400H, en ren skattesmitarkonstruktion(DVS den kommer dra massor med soppa i verklig trafik, men ändå generera miljöbilsförmåner). Den jätteklossen kommer äta upp batterierna på nolltid vilket innebär att den är en helt vanlig hybridbil om du inte kan ladda både hemma och jobbet varje dag. Stor, tung, ful, troligen värdelös 4wd. Har dock ej testat den själv så jag vill inte såga den mer än så. Volvon är en extremt bra bil drivlinemässigt sätt. Vågar inte yttra mig om hur konkurrenter(framtida och nuvarande) står sig mot den pga sekretess men volvon är top notch, världsklass. Soppaförbrukningen lär vara lägre än mitsun tack vare dieselmotor(jag utgår ifrån att båda kommer gå med ungefär samma fördelning förbränningsmotor/elmotor, kanske har japanerna lyckats trolla men jag är väldigt tveksam). Det enda jag är tveksam till i volvon är att den inte har VEA-motor ännu. Det bådar ju gott för prestandan men känns ju kanske inte så kul att lägga de pengarna och få en "gammal" 6växlad låda. Fortfarande bättre än CVT:n dock.

Re: Outlander PHEV vs. V60 D6

Postat: sön 11 maj 2014, 21:20
av fragge
Outlandern får dra 1500 kg så där har V60 en fördel.
Outlandern har ett något större batteri än V60 och väger betydligt mindre vilket innebär bättre prestanda/räckvidd än V60. Eftersom den även går att snabbladda så är den mer användbar som elbil.
När det gäller bränsleförbrukning ligger den på 0.7-0.75 på tomt batteri(verklig förbrukning). Vad V60 ligger på vet jag inte, den borde vara snålare eftersom det är en diesel men det är en större motor och tyngre bil. Vore intressant att höra från någon som äger en.

När det gäller 4WD så är jag inte så orolig, Mitsu har ganska bra koll på det iom sina Evo bilar och rallyerfarenheter. Av de tester jag har läst så har den fått mer än godkänt på den biten.

I svenska Auto motor & sports långtidstest(vinter i fjällen) så vann även Outlander PHEV över XC60 och BMW X3.

Re: Outlander PHEV vs. V60 D6

Postat: sön 11 maj 2014, 21:24
av swemax
Väghållningen i V60n är mycket bra, finns de som påstår att den är bättre än vanliga V60
4krafset i Outlandern blev tyvärr sågat i nåt test (vi bilägare?) i Volvon funkar det kanon
Prestanda på el? Om du använder dom 160hk lär du snabbt behöva köra på bensin och för normal körning räcker de 70 i Volvon ganska bra
Dieselns eller Bensin beror ju på hur många mil per år man kör
Start stopp märker man ganska tydligt eftersom det normalt är så tyst, inget som stör mig men kan tänka mig att det skulle kunna störa en del
Vikten är lite irriterande eftersom det bara är 950kg dragvikt med b-kort men å andra sidan känns det knappt det knappt när man har släp efter
Faktiskt har jag ett par gånger glömt det och gasat lite friskt

Den stora fördelen som Outlandern har över Volvon, som jag ser det, är bagaget

Re: Outlander PHEV vs. V60 D6

Postat: sön 11 maj 2014, 21:34
av fragge
När det gäller effekt på elmotorerna så faller ju argumentet att det är sämre med mer effekt eftersom det drar mer el.
Man förbrukar ju inte mer effekt än vad man använder. Gasar jag på och använder 160 hk så rullar man fortfarande på ren el i Outlandern och både på el och Diesel i V60:n med sämre ekonomi som resultat.

Re: Outlander PHEV vs. V60 D6

Postat: sön 11 maj 2014, 21:40
av crumpets
Vikten är ju dock inte det som slukar soppa om det inte är ren stadstrafik. Om mitsun får bättre förbrukning i verkliga världen än volvon ska jag äta upp min hatt. Det säger jag inte bara som volvoägare, det är ett betydligt stabila koncept den bygger på.

Re: Outlander PHEV vs. V60 D6

Postat: sön 11 maj 2014, 22:02
av fragge
Det finns lite förbrukningsstatistik på spritmonitor.de. där kan man se förbrukningen på de som använder sig av den appen. (kör den själv på min Saab idag). Det ser ut som en liten fördel för Outlandern men det är färre V60 som har rapporterat in sina siffror. Vore intressant att höra vad en ägare till V60:n får på tomt batteri.

Re: Outlander PHEV vs. V60 D6

Postat: sön 11 maj 2014, 22:58
av fragge
Noterade att fabriksgarantin bara var 2 år på V60:n, är det mindre än normalt? Brukar det inter vara 3 år på övriga Volvomodeller? Outlandern har 8 års garanti.

Re: Outlander PHEV vs. V60 D6

Postat: sön 11 maj 2014, 23:05
av Malmstroem
I Sverige har Volvo två års fabriksgaranti på alla sina bilar.