Sida 1 av 3
Tagen av polisen - för DRL?
Postat: tis 06 maj 2014, 23:20
av devvan
Tjena,
Körde in i en nykterhetskontroll ikväll och det första herr konstapel brölar till om är att man minsann inte får ha igång 'extraljusen tillsammans med halvljus'. Jag menade vänligen men bestämt att jag inte har möjlighet att stänga av LED-ljusen separat utan att Volvo har konfigurerat det som så att de alltid är på, oavsett om halvljuset är igång eller ej. Okej, tyckte polisen och släppte iväg mig, men han såg skeptisk ut :)
Vad är det egentligen som gäller med Volvos DRL-ljus i kofångaren på MY14 och framåt? Efter en snabb koll på Volvocars.se verkar det som att Volvo själva omnämner dessa som varselljus - och jag kan inte (via snabbgoogling) hitta någon annan uppgift än att varselljus som bekant inte är tillåtna i kombination med halvljus, vilket rimligtvis torde betyda att man alltså kan bli bötfälld för något som Volvo (och många andra tillverkare) byggt in som standard?
Det får väl bli att köra i läge 0 framöver helt enkelt... och sitta och manuellt vrida på/av fanskapen så fort det blir mörkt.
//Trött
Re: Tagen av polisen - för DRL?
Postat: tis 06 maj 2014, 23:24
av MångaVOLVO
Du skall inte rätta dig efter en enskild polismans åsikt. De har fel mer än du tror.
Re: Tagen av polisen - för DRL?
Postat: tis 06 maj 2014, 23:48
av joel80
Fast nu var det ju inte det han gjorde, utan googlade sig fram till vad Volvo själva benämner belysningen som och sen verkar TS ha bra koll på lagen.
Största chansen här är väl att Volvo benämnt ljusen felaktigt...
Re: Tagen av polisen - för DRL?
Postat: ons 07 maj 2014, 00:01
av Linqid
Nya EU-direktiv som tillåter denna kombinationen vad gäller just DRL-ljus. Vad jag förstått det som kör detta över lagen om varselljus + halvljus.
Re: Tagen av polisen - för DRL?
Postat: ons 07 maj 2014, 00:01
av Schmoyoho
Vilka ljus är det du pratar om? Ljusremsan i strålkastaren är väl inte alltid på, och LED:erna i dimljusplatserna är väl bara på med ljusremsan när det är dagsljus ute...?
Positionsljus+varselljus är väl ändå tillåtet. För dimljus kan väl LED:erna inte räknas som med tanke på ljus-"styrka" och spridning. Särskilt jämfört med gamla V70N som kör med riktiga dimljus, det är mycket jobbigare än DRL.
Re: Tagen av polisen - för DRL?
Postat: ons 07 maj 2014, 00:20
av GustavE
Har funderat på samma sak. S/V60 man möter har varselljus-dioderna tända samtidigt som xenonet. Även många Mercedes man möter, B-klass tror jag, har likadant.
På min V70 är varsel-dioderna inte igång samtidigt som xenonet. Tycker det är lite orättvist :D
Har en teori: kan det ha att göra med att om det är högst ett visst avstånd mellan varselljus och halvljus så får dom va igång samtidigt? S/V60 har ju dioderna närmare huvudstrålkastarna än V70.
Re: Tagen av polisen - för DRL?
Postat: ons 07 maj 2014, 08:07
av BennyL
Många andra tillverkare har två effektlägen på LED-stripparna, vid bara DRL är det full effekt men tillsammans med Xenon så går de på reducerad effekt. Så hade jag på min tidigare Passat.
På nya V60:n är det ju full effekt även när Xenon är tända...
Re: Tagen av polisen - för DRL?
Postat: ons 07 maj 2014, 08:25
av leiwi
Hej Devan
Tråkigt att du råkade ut för denna antingen kunskapslösa eller dumma gentleman .
Din bil är E godkänd med den utrustning och konfiguration som bilen levereras med . kör du med knappen i läge "aut" så finns det ingen polisman som kan eller skall invända mot din ljuskonfiguration.
Alla kan inte allt , men några kan lite om mycket.
Re: Tagen av polisen - för DRL?
Postat: ons 07 maj 2014, 08:34
av MartinS
leiwi skrev:Hej Devan
Tråkigt att du råkade ut för denna antingen kunskapslösa eller dumma gentleman .
Din bil är E godkänd med den utrustning och konfiguration som bilen levereras med . kör du med knappen i läge "aut" så finns det ingen polisman som kan eller skall invända mot din ljuskonfiguration.
Alla kan inte allt , men några kan lite om mycket.
I princip har du rätt, men det finns faktiskt tillfällen då autoläget inte räcker till för att följa lagen, tyvärr är det många som missar det. Bara för man har den i Auto betyder inte att man har rätt belysning, det är alltid förarens ansvar.
Re: Tagen av polisen - för DRL?
Postat: ons 07 maj 2014, 08:58
av Kluster
Tror det är stor skillnad på DRL om man jämför mellan V70 och S/V60.
På V70 är det väl befintlig dimljuskåpa de har bytt ut och modifierat och pluggat in en starkare variant med dioder (som på min V50 MY12 Classic) = en mer rundad variant. På S/V60 är det ju en mer "utdragen" LED-strimma i själva stötfångaren.
Angående TS upplevelse med lagens långa arm beror det mer på okunskap hos polisen, de är inte pålästa helt enkelt, spontant sett. De tror/tycker väl att den ljusvarianten på S/V60 med halvljuset (xenon) och LED-strimman påminner för mycket om traditionella halvljus+dimljushalogen-marodörer
