Sida 1 av 2

Det eviga partikelfiltret...

Postat: tis 06 maj 2014, 13:48
av klirre
Hej!

Jag har suttit och letat runt halva internet utan att få ett rakt och enhälligt svar på frågan:
  • Vilka års- och motormodeller av V60 omfattas av ett partikelfilterbyte vid 12000mil?
Min mor ska köpa nybeg bil och just nu lutar det åt en V60 DRIVe (eller drivE?), årsmodell 2012 (tillverkad 2011-07, uttagen 2011-12) med motorbeteckning D4162T. Försäljaren som säljer den påstår att den måste fylla på "additiv" var 6000e mil samt byta filtret efter 12k. Dock har jag fått uppfattningen att D4162T är den uppdaterade versionen av fordmotorn som betecknas D4164T, och att filterbyte inte är nödvändigt...

Finns det något sätt att definitivt ta reda på om det behöver bytas eller ej? Enligt försäljaren hade motorbeteckningen inget med det att göra, utan man såg skillnaden på vad bilen hette. Det vill säga att om bilen heter D2 byter man inte DPF, men heter den 1.6D gör man det. Jag blev bara mer förvirrad, då bilen varken heter det ena eller andra :???:

Jag är tacksam för alla svar, speciellt från någon som kan komma med konkreta referenser till informationen. Jag har letat som en idiot efter service- och garantihäfte för V60 MY12 på nätet, utan att hitta nåt. Jag tycker det borde stå där vilka modeller som berörs av ett DPF-byte.

//klirre

Re: Det eviga partikelfiltret...

Postat: tis 06 maj 2014, 15:33
av skyrazer
Rätta mig om jag har fel...
1,6D byggdes av Ford och D2 byggdes av Volvo själva? Den första behöver additiv, den andra har regenererande filter.

Re: Det eviga partikelfiltret...

Postat: tis 06 maj 2014, 15:46
av Lövet
Båda har sitt ursprung från Ford men det är bara den första som behöver byte av partikelfilter enligt intervall.
1.6DRIVe = bytesintervall
D2 = inte bytesintervall

Re: Det eviga partikelfiltret...

Postat: tis 06 maj 2014, 16:33
av SvenB
Lite fel blev det nog. 1,6 liters dieselmotor som sitter i Volvo är en PSA motor och kommer från Frankrike från början. Vad jag vet så har det aldrig varit något partikelfilterbyte i V60. Den motorn som sitter i den My 12 som TS tittar på heter D4162T och har inte schemalagd partikelfilterservice i någon modell. Äldre bilar med motor D4164T har partikelfilterservice i åtminstone Volvo V50. Det har även 2,0D som har motor D4204T som även den har PSA motor. Jag har hört någon stans att motor D4162T tilvverkas i Skövde.

Re: Det eviga partikelfiltret...

Postat: tis 06 maj 2014, 16:46
av klirre
Jag måste säga att det här är väldigt rörigt, men det låter som att SvenB har mest koll på detta, därför undrar jag om det finns nåt sätt att se på bilen (under huven etc) om DPF-en är underhållsfri? Var sitter Eolys-tanken t.ex. om sådan finns?

Dessutom undrar jag vilka förändringar som gjorts för att partikelfiltret ska vara underhållsfritt? Bättre beläggning? Högre entalpi i avgaserna? Dieselinsprutare på downpipe som vissa lastbilar (antagligen inte :D )?

Re: Det eviga partikelfiltret...

Postat: tis 06 maj 2014, 18:08
av Tim
D4164T alltså 4a ventilers motorn har additiv och partikelfilter byte på schemalagd service.
Den nyare motorn alltså D4162T med 2 ventiler har inget additiv och inget partikelfilter byte på servicen.
Svårare än så är det inte. Så säljaren vet inte vad han pratar om!

Re: Det eviga partikelfiltret...

Postat: tis 06 maj 2014, 18:09
av Tim
Och båda motorerna är PSA konstruktion, men sätts ihop i Skövde!

Re: Det eviga partikelfiltret...

Postat: ons 07 maj 2014, 21:07
av klirre
Efter att ha varit i kontakt med min morbror, som arbetar på en volvo ÅF, har jag fått samma svar som från försäljaren. DPFen ska bytas vid 12k fast det är en D4162T... Så åter igen, finns det någon som sitter på fakta vilken påvisar påståendet att alla D4162T har underhållsfritt DPF? Just nu lutar det åt att det finns olika DPF till samma motor, och därför har vissa bilar DPF-byte och andra inte.

Re: Det eviga partikelfiltret...

Postat: ons 07 maj 2014, 21:36
av Lövet
16 ventilaren har alltid bytesintervall så vitt jag vet. Alla D2or med underhållsfritt filter är 2 ventilare.

Den enda motor jag vet finns med två olika varianter är 2.0D som har bytesintervall när den sitter i S40/V50 men underhållsfritt filter i S80/V70II.

Re: Det eviga partikelfiltret...

Postat: ons 07 maj 2014, 23:00
av klirre
andreas_lofgren skrev:16 ventilaren har alltid bytesintervall så vitt jag vet. Alla D2or med underhållsfritt filter är 2 ventilare.

Den enda motor jag vet finns med två olika varianter är 2.0D som har bytesintervall när den sitter i S40/V50 men underhållsfritt filter i S80/V70II.
Problemet är att bilen i fråga är en V60 drive-e, och inte en d2 S/S... Dockvstår det inte 1.6D någonstans på bilen, och motorn är en 2ventilare.