Sida 1 av 1

Tempmätaren och verklig temperatur

Postat: tor 01 maj 2014, 19:13
av PaNi
Gjorde en intressant observation idag som kanske intresserar fler nerdar på det här forumet. Pluggade i min OBD2-dongel i nya bilen. Från den ser jag bland annat kylvätsketemperaturen i grader. Volvo har ju återinfört temp-nålen i kombiinstrumentet, men visste ni detta:

- när "nålen" lämnar bottenläget är den verkliga temperaturen 40 grader
- När "nålen" når normalläget är den verkliga temperaturen 65 grader
- Skalan mellan 40 och 65 är linjär
- när den verkliga temperaturen ökar från 65 grader upp till full arbetstemperatur (88 grader) står nålen helt still!

Hur hög temperaturen skall bli innan nålen klättrar över sitt normalläge vet jag inte, har inte lyckats plåga motorn såpass hårt ännu. Det var kanske fler än jag som trodde att när nålen var i normalläget så var motorn helt varm, men såär det alltså inte.

Re: Tempmätaren och verklig temperatur

Postat: tor 01 maj 2014, 23:33
av valln
Kanske vill man inte oroa förare i onödan att en dieselmotor har svårt att bli varm.

Re: Tempmätaren och verklig temperatur

Postat: fre 02 maj 2014, 16:52
av laser2
Det var likadant på den gamla goda analoga tiden, motortempmätaren parkerade i mitten på skalan inom ett ganska stort temperaturspann. Detta för att många kunder klagade på för låg eller hög motortemp.

Re: Tempmätaren och verklig temperatur

Postat: ons 07 maj 2014, 08:39
av BennyL
Jag har för mig att när nuvarande V70 togs fram så skulle man inte ha någon tempmätare, men det blev nedröstat eftersom en "riktig bil" har tempmätare. Gissar att detta är någon form av kompromiss och att det nu inte märks om motorn går lite kallt på vintern om man kör utan värmaren på.

Re: Tempmätaren och verklig temperatur

Postat: ons 07 maj 2014, 16:51
av PaNi
Så är det nog. Så nu har man en riktig bil då men om man dessutom vill ha en riktig tempmätare får man köpa en själv.