Hur använder ni ljuset?
Postat: tor 10 apr 2014, 12:15
Har nu snart njutit av min nya XC60 i en vecka. En skillnad från förra bilen är ljusreglaget med auto-läge och RDL-ljusen. För er som inte vet så fungerar lägena så här:
Läge 0: RDL fram, bakljusen släckta
Läge 1: RDL fram, positionsljus på sidorna, bakljus tända
Läge 2 ( Auto): Allt automatiskt. I dagsljus och bra sikt som läge P, halvljus tänds när bilen tycker det behövs. (mörker, regn....)
Läge 3: Halvljus, bakljus tänt och helljusautomatiken avstängd
Men hur använder ni ljuslägena? Tanken är väl att man alltid skall ha ratten i auto, men det fungerar sådär. Tycker automatiken tänder halvljuset för ofta, räcker nästan att solen går i moln så går xenonen igång. Händer alltså att jag kör i läge 1 för att släcka xenonljusen. Nackdelen är att när man kliver ur bilen går parkeringsljuset på och man får ingen varning om detta. Risk att glömma bilen med ljuset på alltså. I mörker har jag ibland vridit upp vredet i läge tre för att få igång helljuset när bilen inte tycker det är nödvändigt pga att det finns vägbelysning.
Har också noterat en del (inte många) XC60 utan bakljus. Föraren har alltså valt att vrida av reglaget till läge 0. Vad är vitsen med detta, förutom att man inte riskerar att glömma bilen med ljuset på?
I den gamla bilen tror jag aldrig jag rörde ljusreglaget, det stod alltid i halvljusläget, men där fanns å andra sidan inte RDL och helljusautomatik. Hur gör ni?
Läge 0: RDL fram, bakljusen släckta
Läge 1: RDL fram, positionsljus på sidorna, bakljus tända
Läge 2 ( Auto): Allt automatiskt. I dagsljus och bra sikt som läge P, halvljus tänds när bilen tycker det behövs. (mörker, regn....)
Läge 3: Halvljus, bakljus tänt och helljusautomatiken avstängd
Men hur använder ni ljuslägena? Tanken är väl att man alltid skall ha ratten i auto, men det fungerar sådär. Tycker automatiken tänder halvljuset för ofta, räcker nästan att solen går i moln så går xenonen igång. Händer alltså att jag kör i läge 1 för att släcka xenonljusen. Nackdelen är att när man kliver ur bilen går parkeringsljuset på och man får ingen varning om detta. Risk att glömma bilen med ljuset på alltså. I mörker har jag ibland vridit upp vredet i läge tre för att få igång helljuset när bilen inte tycker det är nödvändigt pga att det finns vägbelysning.
Har också noterat en del (inte många) XC60 utan bakljus. Föraren har alltså valt att vrida av reglaget till läge 0. Vad är vitsen med detta, förutom att man inte riskerar att glömma bilen med ljuset på?
I den gamla bilen tror jag aldrig jag rörde ljusreglaget, det stod alltid i halvljusläget, men där fanns å andra sidan inte RDL och helljusautomatik. Hur gör ni?