- sön 05 nov 2017, 15:46
#1209341
Jag är ny här på forumet och tänkte skicka in lite input gällande mitt köp och servicekostnader.
Jag köpte min D6 My 15 för ca två månader sedan, då hade den rullat lite över 15,000 mil, och nu har jag kört ca 300 mil i denna fantastiska bil och jag är oerhört nöjd.
Jag frågade säljaren vad servicetillfällena skulle kosta. Då jag har runt 3000 mil kvar till kamremsbytet var kostnaden på just denna service extra intressant. På min gamla S80 -07 med D5 motor kostade det runt 3000kr på en icke märkesverkstad. Priset på D6 (som också har en D5 motor) slog alla rekord, 18,000kr. Killen på verkstaden höll på att trilla av stolen och trodde inte det var sant, så han fick dubbelkolla priset. Det han kom fram till var att man för utom vanlig service just på hybriden skulle byta 4 spännrullar á 1000kr i materialkostnader, det var därför det drog iväg extra i pris.
Då jag räknar med att köra 2500 mil om året la vi in 3 service tillfälle i verkstadskalkylen och jag kommer att få betala 640kr i månaden under 3 år. Då fick jag 10% rabatt på verkstaden.
En intressant sak var att serviceavtalet var förhandlingsbart, jag fick igenom att om jag bryter avtalet i förtid och ligger på plus för att jag betalt in för mycket, kommer jag att få pengarna tillbaka, tvärt emot vad det står i avtalet. Där står det att överskottet fryser inne, medan underskottet skall betalas in om man bryter avtalet i förskott.
Förutom de 10% jag fick i verkstadsrabatt fick jag även 1 års fri helförsäkring, bilen blev nyservad när jag hämtade ut den, så att det kändes som om man slog ihop hela affären kändes den rätt bra ändå. Man får se till helhetslösningen. Jag fick en en helt underbar bil till ett riktigt bra helhetspris, även om 18000 mila servicen är brutalt dyr.
För övrigt kan jag flika in med att det är 16000 mils garanti på batterierna, och trots att bilen rullat över 15000 mil kommer jag faktiskt 5 mil när den är fulladdad, de verkar inte ha någon tendens att säcka ihop. Det enda som jag saknar på bilen är en konditionstest på just batterierna, det hade varit roligt att veta hur de egentligen mår innan man köper, men enligt Volvo finns det inte något sådant, så man får chansa på att dessa är ok.
Och nu över till mina frågor som nybliven hybrid ägare.
Ni som laddar i Clever's laddstationer, vad använder ni för kabel? Den vanliga schucko passar ju inte där. Är det en Typ 2-typ 2 kabel? Finns det adaptrar?
Skall man låta laddkabeln sitta i hela helgen om man kommer hem på fredag eftermiddag och inte skall iväg förrän på måndag morgon, eller skall man ta av den när bilen är full laddad?
Volakers skrev:Vet någon vad servicekostnaden är på en V60 d6? Är servicen dyrare på d6 än på en vanlig V60 tex d4?Tjenare,
Jag är ny här på forumet och tänkte skicka in lite input gällande mitt köp och servicekostnader.
Jag köpte min D6 My 15 för ca två månader sedan, då hade den rullat lite över 15,000 mil, och nu har jag kört ca 300 mil i denna fantastiska bil och jag är oerhört nöjd.
Jag frågade säljaren vad servicetillfällena skulle kosta. Då jag har runt 3000 mil kvar till kamremsbytet var kostnaden på just denna service extra intressant. På min gamla S80 -07 med D5 motor kostade det runt 3000kr på en icke märkesverkstad. Priset på D6 (som också har en D5 motor) slog alla rekord, 18,000kr. Killen på verkstaden höll på att trilla av stolen och trodde inte det var sant, så han fick dubbelkolla priset. Det han kom fram till var att man för utom vanlig service just på hybriden skulle byta 4 spännrullar á 1000kr i materialkostnader, det var därför det drog iväg extra i pris.
Då jag räknar med att köra 2500 mil om året la vi in 3 service tillfälle i verkstadskalkylen och jag kommer att få betala 640kr i månaden under 3 år. Då fick jag 10% rabatt på verkstaden.
En intressant sak var att serviceavtalet var förhandlingsbart, jag fick igenom att om jag bryter avtalet i förtid och ligger på plus för att jag betalt in för mycket, kommer jag att få pengarna tillbaka, tvärt emot vad det står i avtalet. Där står det att överskottet fryser inne, medan underskottet skall betalas in om man bryter avtalet i förskott.
Förutom de 10% jag fick i verkstadsrabatt fick jag även 1 års fri helförsäkring, bilen blev nyservad när jag hämtade ut den, så att det kändes som om man slog ihop hela affären kändes den rätt bra ändå. Man får se till helhetslösningen. Jag fick en en helt underbar bil till ett riktigt bra helhetspris, även om 18000 mila servicen är brutalt dyr.
För övrigt kan jag flika in med att det är 16000 mils garanti på batterierna, och trots att bilen rullat över 15000 mil kommer jag faktiskt 5 mil när den är fulladdad, de verkar inte ha någon tendens att säcka ihop. Det enda som jag saknar på bilen är en konditionstest på just batterierna, det hade varit roligt att veta hur de egentligen mår innan man köper, men enligt Volvo finns det inte något sådant, så man får chansa på att dessa är ok.
Och nu över till mina frågor som nybliven hybrid ägare.
Ni som laddar i Clever's laddstationer, vad använder ni för kabel? Den vanliga schucko passar ju inte där. Är det en Typ 2-typ 2 kabel? Finns det adaptrar?
Skall man låta laddkabeln sitta i hela helgen om man kommer hem på fredag eftermiddag och inte skall iväg förrän på måndag morgon, eller skall man ta av den när bilen är full laddad?