Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rose68
#1209341
Volakers skrev:Vet någon vad servicekostnaden är på en V60 d6? Är servicen dyrare på d6 än på en vanlig V60 tex d4?
Tjenare,
Jag är ny här på forumet och tänkte skicka in lite input gällande mitt köp och servicekostnader.
Jag köpte min D6 My 15 för ca två månader sedan, då hade den rullat lite över 15,000 mil, och nu har jag kört ca 300 mil i denna fantastiska bil och jag är oerhört nöjd.

Jag frågade säljaren vad servicetillfällena skulle kosta. Då jag har runt 3000 mil kvar till kamremsbytet var kostnaden på just denna service extra intressant. På min gamla S80 -07 med D5 motor kostade det runt 3000kr på en icke märkesverkstad. Priset på D6 (som också har en D5 motor) slog alla rekord, 18,000kr. Killen på verkstaden höll på att trilla av stolen och trodde inte det var sant, så han fick dubbelkolla priset. Det han kom fram till var att man för utom vanlig service just på hybriden skulle byta 4 spännrullar á 1000kr i materialkostnader, det var därför det drog iväg extra i pris.

Då jag räknar med att köra 2500 mil om året la vi in 3 service tillfälle i verkstadskalkylen och jag kommer att få betala 640kr i månaden under 3 år. Då fick jag 10% rabatt på verkstaden.

En intressant sak var att serviceavtalet var förhandlingsbart, jag fick igenom att om jag bryter avtalet i förtid och ligger på plus för att jag betalt in för mycket, kommer jag att få pengarna tillbaka, tvärt emot vad det står i avtalet. Där står det att överskottet fryser inne, medan underskottet skall betalas in om man bryter avtalet i förskott.

Förutom de 10% jag fick i verkstadsrabatt fick jag även 1 års fri helförsäkring, bilen blev nyservad när jag hämtade ut den, så att det kändes som om man slog ihop hela affären kändes den rätt bra ändå. Man får se till helhetslösningen. Jag fick en en helt underbar bil till ett riktigt bra helhetspris, även om 18000 mila servicen är brutalt dyr.

För övrigt kan jag flika in med att det är 16000 mils garanti på batterierna, och trots att bilen rullat över 15000 mil kommer jag faktiskt 5 mil när den är fulladdad, de verkar inte ha någon tendens att säcka ihop. Det enda som jag saknar på bilen är en konditionstest på just batterierna, det hade varit roligt att veta hur de egentligen mår innan man köper, men enligt Volvo finns det inte något sådant, så man får chansa på att dessa är ok.

Och nu över till mina frågor som nybliven hybrid ägare.
Ni som laddar i Clever's laddstationer, vad använder ni för kabel? Den vanliga schucko passar ju inte där. Är det en Typ 2-typ 2 kabel? Finns det adaptrar?
Skall man låta laddkabeln sitta i hela helgen om man kommer hem på fredag eftermiddag och inte skall iväg förrän på måndag morgon, eller skall man ta av den när bilen är full laddad?
Användarvisningsbild
av joel80
#1209370
Rose68 skrev:
Volakers skrev:Vet någon vad servicekostnaden är på en V60 d6? Är servicen dyrare på d6 än på en vanlig V60 tex d4?
Tjenare,
Jag är ny här på forumet och tänkte skicka in lite input gällande mitt köp och servicekostnader.
Jag köpte min D6 My 15 för ca två månader sedan, då hade den rullat lite över 15,000 mil, och nu har jag kört ca 300 mil i denna fantastiska bil och jag är oerhört nöjd.

Jag frågade säljaren vad servicetillfällena skulle kosta. Då jag har runt 3000 mil kvar till kamremsbytet var kostnaden på just denna service extra intressant. På min gamla S80 -07 med D5 motor kostade det runt 3000kr på en icke märkesverkstad. Priset på D6 (som också har en D5 motor) slog alla rekord, 18,000kr. Killen på verkstaden höll på att trilla av stolen och trodde inte det var sant, så han fick dubbelkolla priset. Det han kom fram till var att man för utom vanlig service just på hybriden skulle byta 4 spännrullar á 1000kr i materialkostnader, det var därför det drog iväg extra i pris.

Då jag räknar med att köra 2500 mil om året la vi in 3 service tillfälle i verkstadskalkylen och jag kommer att få betala 640kr i månaden under 3 år. Då fick jag 10% rabatt på verkstaden.

En intressant sak var att serviceavtalet var förhandlingsbart, jag fick igenom att om jag bryter avtalet i förtid och ligger på plus för att jag betalt in för mycket, kommer jag att få pengarna tillbaka, tvärt emot vad det står i avtalet. Där står det att överskottet fryser inne, medan underskottet skall betalas in om man bryter avtalet i förskott.

Förutom de 10% jag fick i verkstadsrabatt fick jag även 1 års fri helförsäkring, bilen blev nyservad när jag hämtade ut den, så att det kändes som om man slog ihop hela affären kändes den rätt bra ändå. Man får se till helhetslösningen. Jag fick en en helt underbar bil till ett riktigt bra helhetspris, även om 18000 mila servicen är brutalt dyr.

För övrigt kan jag flika in med att det är 16000 mils garanti på batterierna, och trots att bilen rullat över 15000 mil kommer jag faktiskt 5 mil när den är fulladdad, de verkar inte ha någon tendens att säcka ihop. Det enda som jag saknar på bilen är en konditionstest på just batterierna, det hade varit roligt att veta hur de egentligen mår innan man köper, men enligt Volvo finns det inte något sådant, så man får chansa på att dessa är ok.

Och nu över till mina frågor som nybliven hybrid ägare.
Ni som laddar i Clever's laddstationer, vad använder ni för kabel? Den vanliga schucko passar ju inte där. Är det en Typ 2-typ 2 kabel? Finns det adaptrar?
Skall man låta laddkabeln sitta i hela helgen om man kommer hem på fredag eftermiddag och inte skall iväg förrän på måndag morgon, eller skall man ta av den när bilen är full laddad?
Kul med bilen. :) Välkommen till hybrid-träsket.. Med risk för att man vill ha riktigt elbil nästa gång.

18k-milaservicen var I dyraste laget! Bra att du kunde förhandla ner priset lite.

För mig som har bilen från början är servicen väldigt låg. Jag kör ca 3000mil per år och har alltså en service per år. Mitt avtal första 9000 milen kostar bara kring 200kr (plus moms) i månaden. Då med hyrbil vid service enligt avtalet också.

Bar det gäller laddning bör du köpa en typ2-kabel.

Clever har mest snabbladdare, där ska man inte stå med hybriden.. Volvo kan mest ta emot 16A enfas (3.7kw), och Clever laddare vid snabbladdstationer är på minst 22kW. (32A trefas)
Vid snabbladdare står man max nån timme..

Sen är Clevers prissättning också ofta inte så fördelaktig som mer långsamma laddningar (då man också betalar för snabbheten... Som vi alltså inte kan ta tillvara.)

Kolla på http://www.uppladdning.nu så hittar du alla tusentals laddare vi har i landet än så länge. Skulle säga att minst 90% är med där och det läggs in nya rätt fort. (hittar man en som inte finns kan man lägga till den själv.)

Jag kollar ofta där innan jag ska till nått nytt ställe för att se om det finns nån laddare nära där jag ska. Då kan man också ofta se om det är nån app eller så man måste ha för att ev starta laddaren med innan... Och om det är med shucko-uttag (vanligt vägguttag), typ2 eller fast kabel.

Att du kommer nära 5 mil blir jag avis på! Jag har aldrig kommit längre än typ 43-44km, och nu när det början bli kallare kommer jag ofta inte över 35km.. I och för sig är det oftast en del motorväg så det drar ner räckvidden en del.
Användarvisningsbild
av Sveina
#1210141
joel80 skrev:Att du kommer nära 5 mil blir jag avis på! Jag har aldrig kommit längre än typ 43-44km, och nu när det början bli kallare kommer jag ofta inte över 35km.. I och för sig är det oftast en del motorväg så det drar ner räckvidden en del.
Jag kom närmare 50 km med med min D6 2013 som har gått över 20.000 mil fortfarande i somras. Då med lite hårda sommardäck. Nu kommer jag 35-40 km med förvärme på vinterdäck med inte mycket tryck i. Alt på landsväg i 80-90. Möjligen att bilarna rullar lite lättare efter en del mil, och batteriet inte tapar sig något alls. Jag har dock fått driftsproblem med min nu, någon felkod på lite varierande grejer rundt hybridsystem. Började plötsligt. Är på verkstan nu så blir intressant att höra vad som händer. Jag förstår på dom på verkstan att hög kilometer relaterade fel inte var något som dom var särskilt kända med...
av Primus
#1210203
Intressant att batteriet hos flera verkar stå sig så bra. Jag kör så få mil att jag inte ens är i närheten av att kunna säga något om effekten efter många mil. Men efter att ha pratat med några Taxi-åkare så verkar Prius ha samma förmåga. En Taxi-åkare hade bytt hela sin flotta till Prius då allt i bilen höll betydligt bättre än på Volvo och MB som han hade haft innan. Vad gäller batterierna i Prius såg han ingen skillnad de första 15000 milen. Efter det fanns en marginell försämring. Men det låg samtidigt inom felmarginalen.
av superpin
#1213752
När tempen är någon plusgrad så får min för sig att den måste starta dieseln efter kanske en halvmil. Det konstiga är att den är nöjd efter kanske tio sekunder med skrammel, sedan kan man återgå till eldrift igen. Förvärmer med el och har dieselvärmen avslagen och ecoklimat på. Visst att den tycker att det är kallt och det behövs värme till något men tio sekunder gångtid på diesel borde väl inte ge något märkbart tillskott? Eldar jag i dieselvärmaren så händer det förstås inte, är det kallare så brukar man får köra diesel en rätt lång stund innan den är nöjd.

Gör era likadant?
Användarvisningsbild
av joel80
#1213991
Förra vintern hade jag en berodde där den startade dieseln efter typ en kvarts körning.. Gick nån km på diesel innan det gick att byta tillbaka till el igen.
Jag har inte reagerat på det i år. Ska tänka på det när det är minusgrader nästa gång.
av Primus
#1214019
superpin skrev:När tempen är någon plusgrad så får min för sig att den måste starta dieseln efter kanske en halvmil. Det konstiga är att den är nöjd efter kanske tio sekunder med skrammel, sedan kan man återgå till eldrift igen. Förvärmer med el och har dieselvärmen avslagen och ecoklimat på. Visst att den tycker att det är kallt och det behövs värme till något men tio sekunder gångtid på diesel borde väl inte ge något märkbart tillskott? Eldar jag i dieselvärmaren så händer det förstås inte, är det kallare så brukar man får köra diesel en rätt lång stund innan den är nöjd.

Gör era likadant?
Nej, inget sådant på min.
Användarvisningsbild
av Sveina
#1215889
Sveina skrev:Jag har dock fått driftsproblem med min nu, någon felkod på lite varierande grejer rundt hybridsystem. Började plötsligt. Är på verkstan nu så blir intressant att höra vad som händer. Jag förstår på dom på verkstan att hög kilometer relaterade fel inte var något som dom var särskilt kända med...
Uppdatering på mitt driftsproblem: Bilen har lagd felkod på at det inte var rätt isoleringsgrad i brytare från högvoltsbatteri, hänt några gånger. Fix: Byte brytare, lite över 2000 kr en ny. Allt funkar nu som det ska.
Användarvisningsbild
av joel80
#1215920
Skönt när dom hittar felet, och kan åtgärda det utan allt för stor kostnad.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1219040
Lite sent skrivet, men från 27/7 och 30/10 (95 dagar) kom jag 4410 km på 40,29 liter, dvs 0,091 l per mil, nytt "pers" för mig i alla fall! Visserligen 801,2 kWh också, men dock. Har precis passerat 4.5 år / 9000 mil och ser ut att fungera bra än så länge.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 59

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]