Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1199863
Jag måste få fråga om en sak så här när tre år snart har gått. Ibland när jag kör motorväg laddas batteriet trots att jag kör i Hybridläget. Det händer bara när farthållaren är inställd på 120 km/h eller mer. Alla gånger utom idag laddas batteriet till 20 km innan funktionen hoppar ur. Idag hoppade den ur vid 15 km. Det händer inte så ofta, men ibland. Vad är detta? Har ni samma beteende?

Det är alltså som om "Save" vore inkopplad. Men "Hybrid" syns i mätaren och Hybridknappen lyser.
Användarvisningsbild
av joel80
#1199869
Den kan ladda batteriet ibland om den rengör partikelfiltret.
Men jag har även upplevt detsamma som dig, fast jag avbryter det alltid genom att växla till pure när den kommit över 5km laddning och sen tillbaka till hybrid så snart motorn stänger av.
av Primus
#1200145
joel80 skrev:Den kan ladda batteriet ibland om den rengör partikelfiltret.
Men jag har även upplevt detsamma som dig, fast jag avbryter det alltid genom att växla till pure när den kommit över 5km laddning och sen tillbaka till hybrid så snart motorn stänger av.
Partikelfiltret... Så kan det vara.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1200316
Har hänt mig också tidigare så laddade den inte vid partikelfilterrengöring, men noterade det förra sommaren. Jag lägger också i pure efter ett tag, den gnäller väl om det blir fullt :-)

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1200799
Jag har serviceavtal och betalar på 3 år och 9000mil 189kr per månad.. Totalt under perioden 5267kr.. Med moms 6507kr.

Då ingår hyrbil vid service.

Tror jag fick viss rabatt för att jag kör leasingen via Volvo finans.

Jag betalade inte mindre på tidigare V70 D3.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1201002
Volakers skrev:Vet någon vad servicekostnaden är på en V60 d6? Är servicen dyrare på d6 än på en vanlig V60 tex d4?
Jag fick helt ok pris år 1 till 3. Men upplandsmotor ville ha nästan 10000kr år fyra. Fick ner det till 7500 hos en annan, nu år fem betalar jag 5500 (inkl moms)

Skickat från min F8331 via Tapatalk
av Primus
#1201045
Jag hade i veckan förmånen att få "tittat in" i en av de största biltillverkarnas planer för de kommande åren. Det var mycket intressant och bl.a. diskuterade vi servicebehoven. När el-bilarna slår igenom kommer det rita om kartan för verkstäderna.

Själva el-systemet är betydligt "billigare" att underhålla än bensin och diselsystem. En elbil behöver ca 25% av vad en dieselbil kräver i service. Dock är ju en hybrid något dyrare att serva än en bensin eller disel då den har två drivsystem. Men kostnaden för verkstaden är dock bara marginellt större då el-systemet kräver väldigt lite service. Man bekräftade också att de teoretiska servicebehoven för el-systemen i praktiken håller. Dvs de är verkligen hållbara och därmed billiga att underhålla.

För övrigt kan jag säga att de kommande åren ser riktigt spännande ut om man är intresserad av el och hybridbilar. Dock ligger de flesta traditionella tillverkare fortfarande pinsamt långt efter Tesla. Å andra sidan kan Tesla få det svettigt 2020 och framåt. Då kommer volymtillverkarna med full (el)kraft. En intressant aspekt som skapat huvudbry för tillverkarna verkar vara om de ska låta el-bilarna vara naturliga efterföljare till dagens modeller(och därmed erbjuda tre varianter, fossil, hybrid och el) eller om det ska vara helt nya modeller som enbart har el. För att fullt ut få människor att köpa el-bilar tror man idag att räckvidden måste närma sig 500 km. Hur tillverkaren jag besökte resonerar i denna fråga gick inte att få ett klart svar på. De undvek att svara på den frågan. Min tolkning är att hösten 2019 börjar produktionen av riktiga el-bilar som är konstruerade för enbart el. Parallellt kommer man också börja tillverka trippelmodeller, fossil, hybrid och el. Sedan får marknaden och forskningen avgöra nästa steg.

Den här utvecklingen ser vi ju redan idag att tillverkarna är inne och sniffar på. VW Golf erbjuds i trippelvariant, likaså Hyundai IONIQ. Men idag lider trippelvarianternas el-modeller av för kort räckvidd för ett stort genomslag.

Jag fick inte heller något klart svar på hur man bedömer batteriernas utveckling, tyngd/pris/räckvidd/miljö. Men ett exempel man nämnde är att VW-koncernen gått ut med en upphandling av batteri för 5000 miljarder euro(VW har tydligen ett internt beslut på att bli störst på el-bilar). Det är den största upphandlingen någonsin i bilindustrin och bara den upphandlingen bedöms påverka batterimarknade kraftigt. De 5000 miljarderna kan jag såklart inte bekräfta annat än att det sades på mötet.
Användarvisningsbild
av Derank
#1201078
Kostnaderna för verstäderna blir ju det mest kännbara . Bara utbildning och utrustningen kostar fläsk idag. Du får inte ens koppla ur en batterihandske på bilen utan utbildning g och bilen ska stå i en speciell skyddszon. Minns inte priset på utrustningen men det var flera hundra tusen.

Här i stan på Renault finns det en person som kan utföra jobbet. Och de mindre åf uppöver i landet skickar sina trasiga elbilar hit för de har inte plats/råd att göra en egen anläggning för elbilarna.
Användarvisningsbild
av joel80
#1201080
Hyundai Ioniq Electric har u fått betydligt större efterfrågan än hybriden. Får se hur det blir nu när dom också släppt plugin-hybriden..
Hade dom haft lite bättre koll på marknaden hade dom kunnat sålt ännu fler.. Många har nog skippat att beställa p.g.a att leveranstiderna har varit över ett halvår. Nu efter dom ökade på produktionen i våras har dom kommit ikapp lite och det är kring 4 månaders leveranstid sist jag hörde.
Där har du servicekostnader på väldigt låga kostnader. Den billiga servicen går på under 1000kr per gång och den dyra på under 2000kr. Enda nackdelen är väl att dom valt att ha det var 1500mil.

Nästa årsmodell ska enligt uppgift ha större batteri och troligen en riktig räckvidd på över 30 mil. (Dagens ger drygt 20 riktiga mil... jag har provkört och körde nio mil. Började på ca 95% och slutade med ca 12 mil kvar, så det verkar rimligt. Jag gjorde många accelerationer och låg ca 4 mil på motorväg i 115-120km/h.)

Jag tror att vi kommer få sen en första rejäl höjning i försäljningen här i Sverige till sommaren (Juli.. då nya bonus-malus införs) och att det under 2019-2020 kommer att öka snabbare än det gjort senaste åren, p.g.a att det kommer ut fler vettiga modeller i okej prisnivå.

VW satsar på egna batterifabriker... http://www.elbilen.org/vw-bygger-rekord ... -modeller/
Dom satsar på att bygga en batterifabrik 4ggr större än den Tesla byggt, och den är faan inte liten! :D

Northvolt som ska bygga i Sverige har ABB i ryggen och har skrivit sammarbetsavtal nu.
http://www.di.se/nyheter/abb-och-northv ... llsammans/

Hoppas Volvo är med på banan närmsta året och presenterar nått vettigt snart inför 2019!
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 59
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]