- lör 30 sep 2017, 08:31
#1201045
Jag hade i veckan förmånen att få "tittat in" i en av de största biltillverkarnas planer för de kommande åren. Det var mycket intressant och bl.a. diskuterade vi servicebehoven. När el-bilarna slår igenom kommer det rita om kartan för verkstäderna.
Själva el-systemet är betydligt "billigare" att underhålla än bensin och diselsystem. En elbil behöver ca 25% av vad en dieselbil kräver i service. Dock är ju en hybrid något dyrare att serva än en bensin eller disel då den har två drivsystem. Men kostnaden för verkstaden är dock bara marginellt större då el-systemet kräver väldigt lite service. Man bekräftade också att de teoretiska servicebehoven för el-systemen i praktiken håller. Dvs de är verkligen hållbara och därmed billiga att underhålla.
För övrigt kan jag säga att de kommande åren ser riktigt spännande ut om man är intresserad av el och hybridbilar. Dock ligger de flesta traditionella tillverkare fortfarande pinsamt långt efter Tesla. Å andra sidan kan Tesla få det svettigt 2020 och framåt. Då kommer volymtillverkarna med full (el)kraft. En intressant aspekt som skapat huvudbry för tillverkarna verkar vara om de ska låta el-bilarna vara naturliga efterföljare till dagens modeller(och därmed erbjuda tre varianter, fossil, hybrid och el) eller om det ska vara helt nya modeller som enbart har el. För att fullt ut få människor att köpa el-bilar tror man idag att räckvidden måste närma sig 500 km. Hur tillverkaren jag besökte resonerar i denna fråga gick inte att få ett klart svar på. De undvek att svara på den frågan. Min tolkning är att hösten 2019 börjar produktionen av riktiga el-bilar som är konstruerade för enbart el. Parallellt kommer man också börja tillverka trippelmodeller, fossil, hybrid och el. Sedan får marknaden och forskningen avgöra nästa steg.
Den här utvecklingen ser vi ju redan idag att tillverkarna är inne och sniffar på. VW Golf erbjuds i trippelvariant, likaså Hyundai IONIQ. Men idag lider trippelvarianternas el-modeller av för kort räckvidd för ett stort genomslag.
Jag fick inte heller något klart svar på hur man bedömer batteriernas utveckling, tyngd/pris/räckvidd/miljö. Men ett exempel man nämnde är att VW-koncernen gått ut med en upphandling av batteri för 5000 miljarder euro(VW har tydligen ett internt beslut på att bli störst på el-bilar). Det är den största upphandlingen någonsin i bilindustrin och bara den upphandlingen bedöms påverka batterimarknade kraftigt. De 5000 miljarderna kan jag såklart inte bekräfta annat än att det sades på mötet.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,