Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1288934
joel80 skrev:Det var knappt 50%... och räknar man efter miljöbilspremien jag fick var det va 45%. Men mycket pengar kostar det att ha ny dyr bil..
Det var i samma procentsats med den V70 jag hade innan. Efter 8700mil och tre år fick jag ut lite mer än 50%. Då var tappet "bara" 145k. Så ca 15k mer den här gången... efter premie och bränslebesparing.. Det fick det vara värt att köra hybrid och roligare bil! :)
Jupp jämförelsen bör ju vara med bilar i samma pris och effektklass. Annars är det oerhört svårt att komma ifrån att värdeminskningen ska betalas i kronor och den blir enklast lägre genom billigare inköpspris, inte lägre förbrukning.

Men du som egenföretagare borde väl dragit nytta av lägre förmånsvärde på privatsidan och lägre sociala på företagssidan? Borde väl bli några kronor också?
Användarvisningsbild
av joel80
#1289003
Jag förde rigorös körjournal (tack VOC) och såg till att hamna under 100-mil... Så betalad inget alls. Eftersom jag har mitt huvudarbetsställe på hemadressen funkade det.. Och att vi har den andra V60in. :)
Användarvisningsbild
av Turritops
#1293453
Det har gått snart fem år sedan jag startade den här tråden men efter runt 14 000 mil är det dags att vandra vidare. På onsdag byter jag trotjänaren mot en ny förmåga. Det var min första Volvo på många år, den tidigare var en Amazon från 1966 som fick utstå min första tid efter att jag tog körkort 1986. Jag har nog råkat ut för det vanliga för modellen, inklusive byte av dörrhandtag när keyless la av och byte av kompressor till ACn. Det sistnämnda tog sju veckor att fixa, de sju veckor det var 30+ i somras...

Inte desto mindre är jag mycket nöjd med bilen fast man är torsk både när man köper och äger en hybrid. Dubbla drivlinor att köpa och dubbla drivlinor att underhålla. Jag vet heller inte varför man valde att göra den till en prestandabil även om det har varit kul att välja Powerläget och trampa på gasen ibland. Men det är ju inte direkt någon miljöprofil...

Nu är det dags för en ren elbil och det är lite svårt med Volvo. Därför är det en Volkswagen e-Golf jag hämtar ut till veckan. Det blir första folkan för min del så det är lite spännande. Jag rullar alltså vidare och loggar ut för nu, får se om jag kommer tillbaka om 3-5 år när det är dags igen. Tack för bra trådar och tips genom åren!
Användarvisningsbild
av joel80
#1293538
Bytte också min V60 TE nyss mot en riktigt elbil. Blev en Leaf 40kWh för min del.. Fick tag på en bra 12-månaders leasing. Hoppas kunna komma tillbaka till Volvo inom nått år eller två när dom fått ordning på elbilsutbudet.

Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1293829
Jag har haft min i 5,5 år och kört 11000 mil och även för mig började det bli dags att byta. Dock så gillade jag nya V60n så mycket så det fick bli en T8a, men har några månader kvar innan jag kan hämta ut den :-).
av guinness
#1293951
Jag har nu kört 8849mil med min V60 D5 TE, enda problemet jag haft var att den vägrade starta en gång då den var ca 2veckor gammal. Efter en programuppdatering så har den gått klockrent och helt felfritt.

Hade önskat att jag kunnat byta till en helel-bil, men behovet av drag och mina långkörningar i Norrland gör att jag valt en ny XC60 T8 :-D lev om ca 3veckor.
av pularn
#1297386
Jag har haft min D5 TE nu i ca 13 månader. Den är trevlig att köra, när den fungerar. Men kvalitetsmässigt så är det den sämsta bil jag har haft.

Nu skall den in på verkstad för 9e gången, vi får se vad de kommer fram till den här gången, hittils har jag haft 5 olika grova fel under året (Nåja,ett av dem ser jag som lite irriterande bara, men det kan inte heller hittas). Tyvärr så får jag betrakta den som rent skrot. Vågar inte lita på den vid viktigare resor, tar taxi till Arlanda istället för bilen, vågar inte räkna med att bilen skall starta. Värsta felet är att den laddar ur 12V batteriet när den är parkerad, så att den inte går att starta, just det har visserligen bara inträffat en gång (vilket är 5ggr för mycket) men orsaken har inte gått att fastställa. En dyr skrothög. Jag är skapligt nöjd med Volvo on call, det var rätt smärtfritt att få fram en bärgare.

Nu har jag givit upp verkstaden hos Upplands motor, där får man känslan av "Roy o Roger har en mack". Bilia får försöka få ordning på bilen den här gången.
av MattW
#1297419
Tror nog jag har läst allt nu :-)
Mycket bra info om ägandet och vad man kan förvänta sig av v60 plug in hybrid.
Avgjort alltså , vi köper nog en :-D
Finns en 2014 vi kollat lite på , gått närmare 15 tusen mil , lite dyr men tror inte jag skulle va lika nöjd i en Prius ;-) , och är väl lite bekymrad över kamremsbytet vid 18 tusen ( om jag läste rätt ) , lätt att det kunde bli dyrt, men vi har ju tid på oss.
5 mil tur å retur till jobbet med möjlighet till laddning på frugans jobb. Borde funka fint med eldriften på 80 väg och lite 50 väg.
Vi får se , Lägger upp här hur allt ser ut efter nån månads ägande.
// M
av paulh
#1301821
Någon som har en Volvo V60 D5 Twin med elkupevärmare PTC 1500W under huven?
Skulle vilja veta vilken temperatur ni kommer upp i i kupén.
Blir ca 22C efter 2 timmar för mig. Går inte få fram information om det här från Volvo.
Värmaren har Volvo artikelnummer=31267446
På enheten, när jag googlar, står det Nagares BEHR och några olika nummer, S4727001 och T2953002.
Användarvisningsbild
av joel80
#1301935
Jag hade en D5 TE. Menar du vid förvärmning? Det berodde ju helt på hur kallt det var ute. Men i några minusgrader så var det på ca 30 min isfria rutoe och det var inte så man kände att det var kallt när man klev in i bilen.

Var det 10 minus fick man ha den igång 45-60 minuter innan all is var borta.
Kallare än så så brukade jag ha så dieselvärmaren fick hjälpa till.

När jag sen körde upplever jag inte under normal vinter att det kändes för kallt. Jag brukar dock bara vilja ha 20c som mest i bilen på vintern. Man är varmare klädd och det blir för varmt annars... Även om jag oftast kör utan jacka.

När det var nån sån där svinkallt vecka så lät jag dieselvärmaren få hjälpa till även under färd. (alltså slog på auto).
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]