Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1285223
Ja min gör likadant, men då man ser att den är igång brukar jag stänga av den efter ett litet tag när jag kör.

Kör ändå oftast med inomhusläge då det blir varmt nog och smälter is och sånt bara man startar igång den i tid. :) Eller ställer in avgångstid i timern.
av paulh
#1285759
Tack. Testar dieselbrännarförbrukningen genom att starta Parkeringuppvärmning var 3:e timme. Kör inte alls bilen. Startar med schemalagd stopptid och märker att den startar 30-35 minuter innan och det hörs ett högt ljud från huven. Brännaren?
Vid inställd stopptid avtar det höga ljudet och ett lägre väsande hörs. Fläkt?. Det lägre ljudet hörs 10 minuter efter inställd stopptid.

Tanken är att starta brännaren 30ggr, utan att köra bilen, och sedan fylla tanken för att se vad som gått åt. Klar onsdag em. Temp ute är runt 0C.
Användarvisningsbild
av Derank
#1285804
6dl i timmen ca. Vid full effekt

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av pularn
#1286495
Har en V60, D5 twin engine ganska precis ett år gammal. Nu igår var plötsligt 12V batteriet urladdat. Ingen varning har kommit. Bilen har stått parkerad i två dygn med laddkabel ansluten. Den var helt död, gick inte ens att öppna dörrarna, fick använda den mekaniska nyckeln.

Bärgaren fick igång den med starthjälp.

Verkstaden vill inte titta på den förrän om 3 veckor, vilket irriterar mig. Känns lite olustigt att inte veta om jag måste kalla på bärgare varje gång jag skall starta bilen.
av paulh
#1287446
Saknar mätare för batteri och motortemperatur.
Som det var förr.
Den första hade kanske hjälpt som varning.
Bra att du varna för det här.
Vi kör bara korta sträckor och är också orolig för att startbatteriet inte laddas när hybridkabeln sitter i. Fick tips idag av bilmek att det skall vara 14V på startbatteriet när det laddas. Kollar imorgon när det är ljust ute...
av superpin
#1287529
Någonstans har jag läst att bilen klarar att mata 200A 12v från högvoltssystemet, jag har utgått från att bilen inte har någon 12v generator utan att det sköts via ISG och vid laddning av "stora" batteriet. Har jag missförstått?
av pularn
#1288849
Som jag förstår det så sker laddning från högvoltsystemet bara vid drift.

I mitt fall är jag ganska övertygad om att någon elektronikburk gjorde fel och inte stängde av sig korrekt vid parkering. Och drog ur batteriet.

Vi får väl se vad de kommer fram till nu efter helgen. Väldigt irriterande att inte kunna få ett såpass alvarligt fel undersökt direkt.

Bilen servades ungefär två veckor innan detta hände, med uppgradering av mjukvara. Detta var första gången efter service som bilen varit parkerad i mer än ett dygn.
Användarvisningsbild
av joel80
#1288889
Nu är min såld.. Saknar den lite.. Men trivs bra med Leffe också.
Fick 242k för den hos handlare. Lite lågt tyckte jag då många med liknande mil och utrustning (fast säkert i sämre skick!) går för runt 279k.
Ca 240k värdetapp (knappt 50% av inköpsvärde) på tre år och 8800 mil. Isch..!
40 000kr i premie när jag köpte, samt runt 40 000kr i bränslebesparing (ca 3dl/mil jämfört med förra bilen) hjäper kalkylen att inte bli riktigt lika taskig, men det är ändå mycket pengar. Ca 18kr/mil bara i värdeminskning.
Användarvisningsbild
av Derank
#1288896
Var ju ungefär som jag sa tidigare då, minst 50% bort på 3år.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1288898
Det var knappt 50%... och räknar man efter miljöbilspremien jag fick var det va 45%. Men mycket pengar kostar det att ha ny dyr bil..
Det var i samma procentsats med den V70 jag hade innan. Efter 8700mil och tre år fick jag ut lite mer än 50%. Då var tappet "bara" 145k. Så ca 15k mer den här gången... efter premie och bränslebesparing.. Det fick det vara värt att köra hybrid och roligare bil! :)
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 59

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]