Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sveina
#1228179
Har du över kvart tank med diesel när du provar det?
#1228940
joel80 skrev:Ah... Sorry.

Funkar det att göra en direktstart från bilen av värmaren?
Bra tänkt! Jag provade nu ikväll. Drog ur kabeln ur väggen och satte mig i bilen.
Nej, det funkar inte. Provade två ggr.
Sen låste jag bilen och provade med appen igen. Funkade inte då heller - precis som tidigare.
Satte i kontakten i väggen igen och startade med appen - funkade!
Sveina skrev:Har du över kvart tank med diesel när du provar det?
Ja, mer än halvtank tidigare. Nu ikväll full tank.

Mitt största bekymmer är att varken bilen eller appen signalerar att något är fel och att den vägrar utföra kommandot. Jag borde ju få valet att sparka igång dieseln, eftersom strömmen är frånkopplad. Jag får hantera felet tills buggen är åtgärdad av Volvo.
Användarvisningsbild
av joel80
#1229763
Verkar ju som att dieselvärmaren kanske inte är frisk om du inte ens kan starta den från bilen.

Borde väl ge nått felmeddelande om säkringar gått eller så va? Men för säkerhets skull kanske du ska kolla i boken vilken eller vilka säkringar som har med det att göra och kolla dem. :)
av paulh
#1284209
Vet nån när startbatteriet laddas?
Är det bara när dieselmotorn går?

Har lite svårt få fram det i manualerna.
Kabel för laddning av hybridbatteriet är ansluten.
Frågar för vi kör bara korta sträckor på el, ca 2x 15 minuter och parkeringsvärmer ca 15 -30 minuter när det är kallt.

V60 D5 AWD Twin 2017.
Användarvisningsbild
av joel80
#1284218
Jag tror att det laddas när man laddar hybridbatteriet. Jag har kört i 3 år snart och har aldrig fått varning eller behövt ladda 12v-batteriet separat.

Sen kör jag i och för sig bara dieselvärmaren när det är som allra kallast, övrigt tid på året låter jag elvärme klara av det. Även när det är 5-10 minusgrader funkar det för att få bort is och sånt på rutorna, fast man får köra igång värmaren 30-45min innan avfärd istället. (eller ställa avgångstid så fixar bilen det själv beroende på utetemp..)

av paulh
#1284289
Tack för svar!
Stänger du av dieselvärmaren genom att både välja Parkering Inne och Bränsledriven Värmare Autoläge AV? Och kanske välja PURE så ofta som möjligt?
Styrs inte dieselvärmaren av någon temperatur nånstans så om den är påslagen, som nämnts ovan, så bränner den inte förrän någon temperatur är under nåt gränsvärde? Tyvärr syns ju inte dieselbrännarförbrukningen i statistiken nånstans.
Senast redigerad av 1 paulh, redigerad totalt 0 gånger.
av paulh
#1284293
Såg några gamla inlägg om att dieselmotorn tvingas köras om innehållet i tanken är för gammalt? Typ en månad eller två.
Kan det gälla fortfarande?
Är det en bra lösning då att köra med väldigt lite diesel i tanken, när framför allt PURE används, på säg 10-15 liter?
Användarvisningsbild
av joel80
#1284529
paulh skrev:Tack för svar!
Stänger du av dieselvärmaren genom att både välja Parkering Inne och Bränsledriven Värmare Autoläge AV? Och kanske välja PURE så ofta som möjligt?
Styrs inte dieselvärmaren av någon temperatur nånstans så om den är påslagen, som nämnts ovan, så bränner den inte förrän någon temperatur är under nåt gränsvärde? Tyvärr syns ju inte dieselbrännarförbrukningen i statistiken nånstans.
Precis.. Parkering inne styr ju så att den inte använda när man förvärmer, och autoläget har jag av så den inte startar under färd. Speciellt om man ofta kör rätt korta sträckor är det nog inte så bra att ha den på. Värmaren ska ju helst gå så pass länge att den blir varm nog... Annars kan den sota igen.

Att välja pure har inget med värmaren att göra. :) Men jag försöker köra på det när jag kan. (dock slår jag ingång elvärmen efter jag tryckt igång pure.. Alltså klickar på auto. Då kommer även AC igång.. Den kan man stänga av om det inte immar igen.)

Nackdel dock om man kör helt slut på batteri i pure-läget så går dieselmotorn igång och börjar ladda upp batteriet till typ 5-10km räckvidd. Det drar onödigt mycket soppa, så jag försöker komma ihåg att gå över på hybrid när den skiftar från 5km kvar till - - - km kvar på el. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1284531
paulh skrev:Såg några gamla inlägg om att dieselmotorn tvingas köras om innehållet i tanken är för gammalt? Typ en månad eller två.
Kan det gälla fortfarande?
Är det en bra lösning då att köra med väldigt lite diesel i tanken, när framför allt PURE används, på säg 10-15 liter?
Jag har själv aldigt upplevt det då jag tyvärr också kör rätt många resor på ca 16mil och alltså gör av med diesel.

Har hört olika om hur gammal den måste vara för att bilen ska börja använda upp den; från några månader upp till typ 6 månader.
av paulh
#1284539
Tack för info. Testat mer nu. Det ÄR dieselvärmaren, som drar 0,6-0,7liter/timme som är orsaken till den oväntade förbrukningen av bränsle.
Trodde att om dieselvärmaren aktiverats som Parkering Ute att den skulle stängas av när bilen startas. Men nej, den forsätter även under körning tills det gått 50 minuter. Även om Bränsledriven Värmare=Av. De tre krokiga pilarna syns under körning. Trodde ordet ”parkering” betydde stillastående med motor avstängd.
Provade efter en stund aktivera förvärmning igen, trots att den avslutats 10 min innan. Dieselvärmaren starta igen och stoppa efter 50 minuter. Trots att jag stanna bilen flera gånger och stoppa motor och låste bilen.
Vi klarar köra 100% på el så det här var inget bra.
Dieselvärmaren kan förståss stoppas manuellt men det blir mer pyssel, men det är enkelt. Gäller bara komma ihåg det.
Lösningen är att aldrig ha inställt för Parkering Ute.
Eftersom bilen står ute för oss och vi kör 15 minuter till ett varmgarage på dagen är det här inte bra. Då kan dieselvärmaren ev fortfarande gå i inomhusgaraget. Temp ute var under testen några plusgrader.

Beter sig din bil likadant? Alltså att dieselvärmaren som gått 30minuter innan start fortsätter 20min när bilen körs trots att Bränsledriven Värmare =Av

En lösning skulle kunna vara att inte starta dieselvärmaren manuellt 20-30min innan avfärd utan istället använda schemalagda tiden som sätts 20min *efter* avfärd.

Kört lite mer. Har svårt avgöra om dieselvärmaren bränner eller inte eftersom det låter från en fläkt också. Om de tre krokiga pilarna visas, bränner den då eller är den bara enablad för att *eventuellt* bränna diesel?

På mittkonsolen visas färdstatistik och ibland blir det en stapel för bränsleförbrukning trots att den går bara på el i Pure-läge och jag hör ingen dieselmotor gå. Dieselvärmarens förbrukning visas väl inte i där?

Upptäckte just att det ljudet från huven jag trodde var dieselvärmaren nog är en fläkt som går. Enligt manualen betyder de tre krokiga pilarna att dieselvärmare *eller* kupevärmare går.

Jag kör nu tester med 20mil mellan tankningarna så jag får snart fram facit på en del frågor.
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 59
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]