Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marsve98
#1447956
Hej, snor tråden lite och hoppas att någon kunnig kan besvara min fråga 8-)
Jag har köpt en begagnad v60 twin engine d5, MY16.
Allt funkar fint förutom hur länge jag kan köra på hybrid/pure läget.

Det är så att jag startar på hybrid, och efter jag kört ett tag och kommit upp i lite hastighet, så sjunker pilen till höger (som visar hur mycket man kan gasa för att endast köra på eldrift), så efter ett tag på antingen hybrid eller pure så sjunker den pilen till botten och jag kan bara köra via förbränningsmotorn, alltså den stannar i botten även när jag kommer ner i lägre hastigheter igen.
Medans jag har detta fel så kan jag inte slå igång pure-läget utan jag får en felkod som lyder: ”pure är ej tillgängligt pga tillfälliga begränsningar i hybridsystem.

Har gott om räckvidd kvar i hybridbatteriet när detta händer, men jag har märkt att så fort jag stannar bilen och stänger av motorn, och startar direkt efter igen, så funkar både hybrid och pure som vanligt igen? Men endast ett litet tag då det blir samma problem igen att ”hybridpilen” sjunker i botten efter en kort tids körning.

Någon som kanske har nån susning av vad det kan röra sig om för problem? :-)
Tack på förhand!
av Kenneths
#1452718
Det felmeddelandet kan ev tyda på att ac kompressorn är på väg att gå sönder. Den är visserligen rätt kostsam men å andra sidan har Volvo numera livstidsgaranti på alla delar som byts så länge man äger Volvon. Ac fel är tyvärr vanliga på de första hybridbilarna som kom 2013 - 2016 något som Volvo väl känner till. Ac fel är egentligen det enda typfel som gamla modellen av V60 D6 / D5 hybrid har men som sagt Volvos livstidsgaranti på delarna är ”guld värd”.

Återkom gärna till oss när problemet är löst och gärna hur Volvo löste det och till vilken kostnad.
av henrytuba
#1536543
Fortsätter denna tråd med erfarenheter. Jag får sälla mig till skaran som råkat ut för byte av AC-kompressorn och även OBC, onboard charging unit. Upptäckte att säkringarna gått till laddboxen och att bilen inte tog laddning efter att säkringarna återställts.
In på felsökning efter ett par veckors väntan. Tydligen hade OBC:n kortslutit och även tagit med sig en annan styrbox. Efter byte gick AC-kompressorn inte igenom isolationstestet så den var nog på upphällning. Således spolning av AC-systemet och byte av AC-kompressorn. Tydligen monteras ett filter på inkommande rör till AC-kompressorn numera, för att minimera kontamination. Spolningen måste göras för att reservdelsgarantin ska gälla.
Fick även bekräftat att om man använt fel olja i kompressorn (min var "rätt") så är det bara en tidsfråga innan isolationsfelen kommer. Trist att denna konstruktion ska stöka till det, i övrigt är ju bilen riktigt härlig.

Allt gick på maskinskadeförsäkringen hos Volvia och nu har jag ju livstidsgaranti om det skulle hända igen.

PS. Hade bl a en V60 CC D3 MY2022 som hyrbil. Helt ärligt en tråkig bil som jag aldrig själv skulle köpa :-(
av Contish
#1570201
Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som gått längre än 25k mil som kan yttra sig om hur batteriet åldras kan man åka 2mil på en laddning tro?

mvh
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]