Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1304334
@MattW, tänkte bara höra om det var något som du överraskades av efter att ha läst tråden och sedan kört själv? Positivt eller negativt

Skickat från min G8341 via Tapatalk
av Dubbelpippi
#1326791
Hej!

Slänger in denna frågan här och ser om någon varit med om liknande problem.

Jag har en V60 D5 TE (MY17) sedan knappt 3 år tillbaka. Sen några veckor tillbaka har jag inte kunnat ladda den. Laddporten i bilen lyser rött både när jag provar med standardladdaren (medföljande Mennekes, Shucko 13A) och en Mode3 Type2 1-fas 16A som jag vanligtvis laddar med i företagets garage, då shucko-uttag saknas.

När problemet uppstod hade jag några veckor kvar till en inbokad intervalls-service och påtalade problemet då. Min servicetekniker hade kontrollerat ladduttaget (där han fick fram felkoder) men hade inte starkströmsbehörigheten som krävdes för vidare felsökning. De provade ladda med fungerande kabel på verkstaden men ingen kräm då heller, så eventuella problem med mina kablar torde vara osannolikt.

Någon som har varit med om liknande? Får alltså röd lampa i ladduttaget på bilen trots att jag provat ett antal kablar/laddkällor. Killen med starkströmsbehörighet kommer kika på det senare i veckan, men det hade varit intressant och höra om någon annan varit med om en liknande situation.
av Redbeeerd
#1348998
Jag hoppar in med lite frågor, hoppas det inte gör något. Vi funderar på att köpa en V60 D5 TE, men har lite svårt att bestämma oss.

1. Vi bor i Västjämtland där temperaturen statistiskt ligger under nollan halva november till halva mars. Funkar det att använda motorvärmare för att få hyfsad effekt på eldriften? Jag pendlar tre mil enkel resa och kan ladda både hemma och på jobbet, det skulle vara hyvens att slippa köra på diesel.

2. Vad jag har förstått funkar AWD enbart när bilen har batteri? Vi har en såpass brant backe upp till vårt hus att AWD krävs för att komma upp på vintern.

3. Vad kan jag förvänta mig för dieselförbrukning under långkörning? Har uppfattat någonstans mellan 0.65-0.75, är det rimligt?

4. Vi är i färd med att bygga hus, och jag tänkte installera en laddstolpe. Finns det några modeller som är väl förberedda för framtiden?

5. Det verkar generellt som ni som äger en TE är nöjda, i alla fall med förbrukning vid t.ex. pendling. Är det något annat som skaver eller är ni nöjda med helheten? Vad skulle ni välja för hybrid idag om ni köpte nytt?

6. Skulle ~300k för en begagnad D5 TE 2017 med lite tillbehör (parkeringsvärmare obligatoriskt) med mindre än 5k mil vara rimligt?

Bra tråd detta, tack för all info!

/Martin
av Racetrack
#1349004
Redbeeerd skrev: tis 19 nov 2019, 08:51 Jag hoppar in med lite frågor, hoppas det inte gör något. Vi funderar på att köpa en V60 D5 TE, men har lite svårt att bestämma oss.

1. Vi bor i Västjämtland där temperaturen statistiskt ligger under nollan halva november till halva mars. Funkar det att använda motorvärmare för att få hyfsad effekt på eldriften? Jag pendlar tre mil enkel resa och kan ladda både hemma och på jobbet, det skulle vara hyvens att slippa köra på diesel.

2. Vad jag har förstått funkar AWD enbart när bilen har batteri? Vi har en såpass brant backe upp till vårt hus att AWD krävs för att komma upp på vintern.

3. Vad kan jag förvänta mig för dieselförbrukning under långkörning? Har uppfattat någonstans mellan 0.65-0.75, är det rimligt?

4. Vi är i färd med att bygga hus, och jag tänkte installera en laddstolpe. Finns det några modeller som är väl förberedda för framtiden?

5. Det verkar generellt som ni som äger en TE är nöjda, i alla fall med förbrukning vid t.ex. pendling. Är det något annat som skaver eller är ni nöjda med helheten? Vad skulle ni välja för hybrid idag om ni köpte nytt?

6. Skulle ~300k för en begagnad D5 TE 2017 med lite tillbehör (parkeringsvärmare obligatoriskt) med mindre än 5k mil vara rimligt?

Bra tråd detta, tack för all info!

/Martin
1. Min går från ca 40 km på sommaren ner till runt 30km vid nollgradigt och kanske 25km vid några minusgrader. Jag har dock 20 rondeller, 10 fartgupp och 5 rödljus enkel väg till jobbet. Bra att veta är att om man vill ha värme under färd på vintern så är det dieselvärmaren som används.

2. AWD fungerar även om batteriet är tomt, dieselmotorn laddar batteriet som i sin tur driver bakhjulen. I teorin borde det innebära lägre effekt på hjulen men jag har aldrig märkt av det.

3. Har för mig att jag brukar ligga runt 0,65 vid 120 km/h, kör dock inte motorväg så ofta så jag kan komma ihåg fel.

5. Är nöjd med min, har haft den i fyra år och jag har haft väldigt lite problem med den. På sommarhalvåret kommer jag runt 250 mil på 40 liter diesel. På vintern halveras det pga dieselvärmaren. Nästa bil blir en ren elbil. Det största problemet är att det numera känns stenålder att köra på bensin/diesel...
Användarvisningsbild
av Zanders
#1349015
Racetrack skrev: tis 19 nov 2019, 09:36
Redbeeerd skrev: tis 19 nov 2019, 08:51 Jag hoppar in med lite frågor, hoppas det inte gör något. Vi funderar på att köpa en V60 D5 TE, men har lite svårt att bestämma oss.

1. Vi bor i Västjämtland där temperaturen statistiskt ligger under nollan halva november till halva mars. Funkar det att använda motorvärmare för att få hyfsad effekt på eldriften? Jag pendlar tre mil enkel resa och kan ladda både hemma och på jobbet, det skulle vara hyvens att slippa köra på diesel.

2. Vad jag har förstått funkar AWD enbart när bilen har batteri? Vi har en såpass brant backe upp till vårt hus att AWD krävs för att komma upp på vintern.

3. Vad kan jag förvänta mig för dieselförbrukning under långkörning? Har uppfattat någonstans mellan 0.65-0.75, är det rimligt?

4. Vi är i färd med att bygga hus, och jag tänkte installera en laddstolpe. Finns det några modeller som är väl förberedda för framtiden?

5. Det verkar generellt som ni som äger en TE är nöjda, i alla fall med förbrukning vid t.ex. pendling. Är det något annat som skaver eller är ni nöjda med helheten? Vad skulle ni välja för hybrid idag om ni köpte nytt?

6. Skulle ~300k för en begagnad D5 TE 2017 med lite tillbehör (parkeringsvärmare obligatoriskt) med mindre än 5k mil vara rimligt?

Bra tråd detta, tack för all info!

/Martin
1. Min går från ca 40 km på sommaren ner till runt 30km vid nollgradigt och kanske 25km vid några minusgrader. Jag har dock 20 rondeller, 10 fartgupp och 5 rödljus enkel väg till jobbet. Bra att veta är att om man vill ha värme under färd på vintern så är det dieselvärmaren som används.

2. AWD fungerar även om batteriet är tomt, dieselmotorn laddar batteriet som i sin tur driver bakhjulen. I teorin borde det innebära lägre effekt på hjulen men jag har aldrig märkt av det.

3. Har för mig att jag brukar ligga runt 0,65 vid 120 km/h, kör dock inte motorväg så ofta så jag kan komma ihåg fel.

5. Är nöjd med min, har haft den i fyra år och jag har haft väldigt lite problem med den. På sommarhalvåret kommer jag runt 250 mil på 40 liter diesel. På vintern halveras det pga dieselvärmaren. Nästa bil blir en ren elbil. Det största problemet är att det numera känns stenålder att köra på bensin/diesel...
Instämmer! Elvärmen funkar ner till ca 0 grader sen behöver dieselvärmaren slås på för att få en behaglig värme. Jag har motorväg till jobbet och kommer nästan 51km (enligt VOC), den behöver 2dl på sommaren och ca 5 på vintern (inte medräknat dieselvärmaren).

Jag har haft min i 2 år och vart i Frankrike med den, pendlat ca 25mil enkel väg på helgerna och ett par resor till fjällen (ca 60 mil enkel väg) och har ett snitt på 0.19 totalt.

Min nästa bil blir dock en hybrid igen, jag gillar friheten och enkelheten med hybrid och den relativt korta eldriften täcker fortfarande mina behov i vardagen.
av Rose68
#1361094
Tjenare,
Eftersom det hänger många hybrid ägare här, ställer jag frågan om batterikapacitet. Min bil började tappa för något år sedan och laddade bara till 45km, nu vid vintertid (+7 med motorvärmare) står där 45km när jag drar av strömmen, men när jag kör bilen trillar km räknaren ner till 40 Så fort jag lägger i växeln. Jag misstänker att batterierna börjar ta slut. Bilen har rullat 21000 mil, och Volvo kan inte mäta hur friska batterierna är. Någon annan som kommit upp i så höga mil och kan berätta hur deras batterier mår. Jag funderar på ett batteribyte, men letar efter ett refurbished batteri som det finns till till exempel Prius. De är bra mycket billigare än nya, med samma garantier. Någon som vet var man kan få dag i ett sådant? Det borde finnas i Nederländerna eftersom hybriden såldes i rätt stora upplagor där, men inte hittat något.
av ridax
#1361114
På Bildelsbasen finns ju originalbatterier som inte gått så långt, men är lika gamla... för typ 80,000. Känner mig inte jättelockad av det...
av Lövet
#1361126
Rose68 skrev:Tjenare,
Eftersom det hänger många hybrid ägare här, ställer jag frågan om batterikapacitet. Min bil började tappa för något år sedan och laddade bara till 45km, nu vid vintertid (+7 med motorvärmare) står där 45km när jag drar av strömmen, men när jag kör bilen trillar km räknaren ner till 40 Så fort jag lägger i växeln. Jag misstänker att batterierna börjar ta slut. Bilen har rullat 21000 mil, och Volvo kan inte mäta hur friska batterierna är. Någon annan som kommit upp i så höga mil och kan berätta hur deras batterier mår. Jag funderar på ett batteribyte, men letar efter ett refurbished batteri som det finns till till exempel Prius. De är bra mycket billigare än nya, med samma garantier. Någon som vet var man kan få dag i ett sådant? Det borde finnas i Nederländerna eftersom hybriden såldes i rätt stora upplagor där, men inte hittat något.
40km med ett batteri som gått 21000 mil ligger i linje med ungefär 10% försämring efter 20.000 mil. Det är fullt normalt och det kommer sannolikt inte försämras så mycket mer. Det är absolut inte ett tecken på behov av batteribyte.
av Rose68
#1361175
Ok Lövet, då håller vi väl tummarna för att det inte blir sämre.
Tack för tipset Ridax. Kan vara värt att hålla koll på. Man kanske kan pruta ;-)
av Zeecor
#1376248
Jag har fått ett missljud som verkar komma från elmotorn. Varje gång jag gasar eller släpper gasen vid eldrift så klonkar det till bakifrån. Är det någon som varit med om något liknande? Hoppas på något enkelt :)
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]