Sida 1 av 1

Sommardäck V60 D3 MY2012 - koder ?

Postat: tor 27 feb 2014, 18:36
av LJN
Ska köpa nya sommardäck till min V60 D3 MY2012 och det blir ContinentalPremiumContact 5 och dimensionen 215/55 16"
Men, mina g:a ContiPremCont 2 har hastighetskod W och belastningskod 97. Har tittat i handboken och den ger ingen info om det är
OK med 91V?

Re: Sommardäck V60 D3 MY2012 - koder ?

Postat: fre 28 feb 2014, 07:23
av swed
Hej, ska försöka förklara vad jag tror mej veta om bildäck på nyare bilar.

Grundregeln säger att man ska/får montera dom dimensioner som finns typgodkända för bilen.
Dock så är det (nästan alltid) i praktiken EU-direktiv man följer och dom säger:
  • +-5% på rullomkretsen från originaldimension.

    däcken ska klara bilens teoretiska toppfart.

    däcken ska klara bilens axelbelastningar, dvs det tryck som uppstår på varje axel vid full last.

    spårvidden får inte ändras till annat än det som av tillverkaren är godkänt/typat, dvs dom fälgbredder/ET som Volvos originalfälgar har.

    Däcken får inte ta i varken hjulhuskant eller något på insidan vid fulla styrutslag och/eller fjädringsväg
91 & 97 är belastningsindex, 615 kg resp 730 kg
V & W är hastighetsindex, 240 km/tim resp 270 km/tim

Så i ditt fall så räcker V (240 km/tim), du får en lite mjukare stomme och därmed lite bättre komfort,
väghållnings "försämringen" är inte mätbar på allmän väg, styrresponsen blir aningen mer "vag" men det är mest en vanesak.

91 (615 kg) däremot har jag ingen koll på, men det är nog inte så svårt att kolla upp (max axeltryck delat på 2).

Bosse

Re: Sommardäck V60 D3 MY2012 - koder ?

Postat: fre 28 feb 2014, 10:29
av Perra83
95 W är min bil reggad med.
Bilen toppar 220km/h så W är kraftigt onödigt.
Kan man dela totalvikten med fyra och välja belastningsindex efter det?

Ska man ha lågprofilsdäck så finns knappt premiumdäck med låga index utan det tycks vara väl tilltaget.

Re: Sommardäck V60 D3 MY2012 - koder ?

Postat: fre 28 feb 2014, 10:42
av swed
Som du säger, har i princip alla lågprofilsdäck höga hastighetsindex, så det är sällan något problem.

Du kan inte ta bilens vikt och dela på 4, då det skiljer i axelbelastning mellan bak och fram,
så du måste få fram axelbelastningarna om du ska gå ner i belastningsindex från originalmonterat.