Hej, ska försöka förklara vad jag tror mej veta om bildäck på nyare bilar.
Grundregeln säger att man ska/får montera dom dimensioner som finns typgodkända för bilen.
Dock så är det (nästan alltid) i praktiken EU-direktiv man följer och dom säger:
- +-5% på rullomkretsen från originaldimension.
däcken ska klara bilens teoretiska toppfart.
däcken ska klara bilens axelbelastningar, dvs det tryck som uppstår på varje axel vid full last.
spårvidden får inte ändras till annat än det som av tillverkaren är godkänt/typat, dvs dom fälgbredder/ET som Volvos originalfälgar har.
Däcken får inte ta i varken hjulhuskant eller något på insidan vid fulla styrutslag och/eller fjädringsväg
91 & 97 är belastningsindex, 615 kg resp 730 kg
V & W är hastighetsindex, 240 km/tim resp 270 km/tim
Så i ditt fall så räcker V (240 km/tim), du får en lite mjukare stomme och därmed lite bättre komfort,
väghållnings "försämringen" är inte mätbar på allmän väg, styrresponsen blir aningen mer "vag" men det är mest en vanesak.
91 (615 kg) däremot har jag ingen koll på, men det är nog inte så svårt att kolla upp (max axeltryck delat på 2).
Bosse