Sida 1 av 2
Polestar-optimering till T6
Postat: mån 24 feb 2014, 06:09
av KarlE
På Polestars hemsida står det att effekten från T6 ökar från 304hk till 329hk och att acceleration 0-100km/h förbättras från 5,9s till 5,7s.
Ni som köpt optimeringen: Hur upplever ni bilen före och efter?
Skillnaden kan tyckas liten. Är det verkligen värt 9200kr?
Re: Polestar-optimering till T6
Postat: mån 24 feb 2014, 07:56
av MartinS
Nu har ju jag en annan kaross och den äldre T6 versionen, men den ökade från 285 till 315hk och 0-100 prestandan från 7.5 till 7.2 med polestar. Det var enorm skillnad, polestar är det absolut bästa tillbehöret jag köpt. T6 i orginalutförande är en snabb glidarmotor, med polestar i så fick den ett helt annat riv, den blir en mycket gasgladare motor, en motor som "vill ha mer hela tiden".
Jag har inte kört den nya T6 som polestaroptimerad, men i orginalutförande är den väldigt lik den gamla i orginalutförande. Så jag misstänker att det jag upplevt på min är applicerbart på 304hk varianten också.
/Martin
Re: Polestar-optimering till T6
Postat: mån 24 feb 2014, 08:50
av XC90_Executive
Jag tror att effektsiffrorna 329hk/480Nm är lite i underkant! Jag har en V60 T6 R-design Polestar och den går nått så in i :twisted:
Skillnaden är enorm faktiskt. Den var inte i närheten av långsam innan, men efter Polestar så blir det en annan karaktär. Mer sportig, eller hur man ska förklara det. Istället för att den drar helt jämnt, nästan som en diesel så är det mer kick i de högre varvtalsområdet. Den drar duktigt hela vägen till stoppet.
Jag har kört på autobahn också och ökningen är grym hela vägen till 255-260 på mätaren när spärren går i.
Re: Polestar-optimering till T6
Postat: mån 24 feb 2014, 08:53
av jpsoul
Kan bara hålla med föregående, Polestar optimeringen på T6 märks mer än siffrorna visar, bilen blir mer brutal och prestandan känns verkligen mycket bättre. Jag vill vända på det och säga att 9200kr är billigt för så mycket mer . Optimera om du har pengarna är tipset, du blir inte besviken.
Re: Polestar-optimering till T6
Postat: mån 24 feb 2014, 11:33
av KarlE
Det var inga dåliga omdömen.
Tre kommentarer ger 3-0 Polestar.
Ja, då slipper jag fundera mer över detta. :lol:
Ljudet från motorn är ganska osportigt?
Den är ganska tyst, för att vara ett sånt kraftpaket, eller hur?
Re: Polestar-optimering till T6
Postat: mån 24 feb 2014, 12:23
av MartinS
Turbon är en ganska effektiv ljuddämpare men det är ganska härligt vrålande ljud när man kommer upp mot 5krpm. En tyst sommarmorgon när man rullar ut på landsvägen omgiven av öppna fält och stämplar är en härlig ljudupplevelse.
Re: Polestar-optimering till T6
Postat: mån 24 feb 2014, 13:31
av perhall
Jo, 3,2 låter bättre men är bra mycket segare.
Det är väl helt enkelt så att gasresponsen är mycket bättre - det gör skillnad!
PH
Re: Polestar-optimering till T6
Postat: mån 24 feb 2014, 13:53
av tompathepilot
Vet inte hur avgassystemet är gjort på Volvo, men på min 335i touring så kopplar man ur en sladd och får så jävla gött ljud, kallas Golf-tee mod. På bmw så sitter ett spjäll som gör bilen tyst och öppnar vänstra pipan från 3000rpm eller mer än 50% trottel.
Volvo har kanske nån liknande konstruktion?
T6 är en grymt trevlig maskin annars.
Re: Polestar-optimering till T6
Postat: mån 24 feb 2014, 14:03
av KarlE
tompathepilot skrev:Vet inte hur avgassystemet är gjort på Volvo, men på min 335i touring så kopplar man ur en sladd och får så jävla gött ljud, kallas Golf-tee mod. På bmw så sitter ett spjäll som gör bilen tyst och öppnar vänstra pipan från 3000rpm eller mer än 50% trottel.
Volvo har kanske nån liknande konstruktion?
T6 är en grymt trevlig maskin annars.
WOW!
Någon som vet hur man kan förbättra ljudet på motsvarande vis på T6?
Re: Polestar-optimering till T6
Postat: mån 24 feb 2014, 14:23
av crumpets
Heico säljer ett spjällsystem till T6.
http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=162
"HEICO SPORTIV quad outlet sport exhaust kit, flapper controlled S60/V60 (134/155) T6" Kopplar ur sista ljuddämparen när du trycker på knappen :)