Sida 1 av 1
City Safety vs Kollisionsvarnare med autobroms
Postat: sön 09 feb 2014, 20:17
av KarlE
Vad är skillnaden mellan City Safety vs Kollisionsvarnare med autobroms?
Är inte Kollisionsvarnare med autobroms som City Safety, men att det fungerar även över 50km/h? Upp till 50km/h fungerar båda systemen på samma sätt, eller?
Re: City Safety vs Kollisionsvarnare med autobroms
Postat: sön 09 feb 2014, 22:56
av MartinS
Cwab anvönder radarn och kan även varna innan den bromsar. Cs använder laserkamera och bromsar tvärt utan varning. Det är två olika system som kompletterar varandra bra. Jag tror inte cwab funkar i låga hastigheter medans cs funkar ner till 1km/h.
Re: City Safety vs Kollisionsvarnare med autobroms
Postat: mån 10 feb 2014, 00:56
av Perra83
Idag i en svag kurva så larmade bilen för fullt med både ljud och röda lampor i vindrutan. I en ficka längs vägen stod ett parkerat lastbilssläp som bilen reagerade på. Sambon blev bra rädd haha!!
Ja vet inte om bilen bromsade eftersom ja inte körde men farthållaren kopplades ur. Låg på 95km/h.
Det är rätt bra att ha dessa system.
Re: City Safety vs Kollisionsvarnare med autobroms
Postat: mån 10 feb 2014, 07:04
av MartinS
Cwab gör en del falsklarm, kanske ett i kvartalet eller så för mig, men den har aldrig bromsat som väl är. Ibland har den larmat för spöken men oftast finns det en vettig förklaring.
Re: City Safety vs Kollisionsvarnare med autobroms
Postat: mån 10 feb 2014, 10:00
av KarlE
Är det någon som använt det i storstad, bland fotgängare, moppar y motorcyklar?
Re: City Safety vs Kollisionsvarnare med autobroms
Postat: mån 10 feb 2014, 10:08
av MartinS
Systemet är ju alltid aktivt, eller vad menar du Karl?
Re: City Safety vs Kollisionsvarnare med autobroms
Postat: mån 10 feb 2014, 10:24
av Malmstroem
Jag kör mest i Stockholmsområdet. Jag har hittills inte haft något larm där jag inte förstått varför.
CS har fortfarande inte tvärnitat -- men jag har inte heller varit i närheten av att köra på någon fotgängare.
CWAB blinkar med jämna mellanrum när bilen framför kommer för nära (bara någon av lamporna högst upp på instrumentpanelen). Det inträffar inte så ofta att jag uppfattar det som störande, utan mer som en uppmaning att öka avståndet.
CWAB har larmat fyra gånger (om jag minns rätt). Tre gånger för bilar eller betonghinder som stod uppställda väldigt nära vägen i kurvor -- med andra ord fellarm, men förståeliga sådana. En gång var det en påminnelse om att det verkligen var dags att bromsa. Väldigt tacksam för den påminnelsen.
Aldrig varit så nära något att CWAB gått in och bromsat själv.
Jag kommer med stor sannolikhet att välja "driver support" paketet även på nästa Volvo.
Re: City Safety vs Kollisionsvarnare med autobroms
Postat: mån 10 feb 2014, 11:02
av KarlE
MartinS skrev:Systemet är ju alltid aktivt, eller vad menar du Karl?
Jag bor delvis i Latinamerika i en väldigt stor stad och det är en jävla massa moppar/motorcyklar runt om en. Om man står i en korsning och tittar sig runt, är det inte ovanligt att man ser runt 20-30 moppar/motorcyklar. De är som myggor som sveper omkring en. De åker in framför en, byter fil från vänster till höger osv. Klarar verkligen systemet av ett sånt kaos utan att felvarna? Om bilen nödbromsar vid fel tillfälle, är risken att bilen bakom kör in i en och trafiken är tät så det blir lätt en påkörning bakifrån.
Re: City Safety vs Kollisionsvarnare med autobroms
Postat: mån 10 feb 2014, 11:12
av MartinS
Jag tror inte det är någon fara, sådana små saker verkar inte min version av CWAB bry sig om i allafall. Men jag har ju aldrig testat det under sådana förhållanden så jag vet ju naturligtvis inte.