Sida 1 av 3

T6 AWD vs T6 VEA FW?

Postat: fre 07 feb 2014, 00:15
av KarlE
T6 AWD vs T6 VEA FW??
Vad väljer man?

Bor delvis i Latinamerika. Funderar på att byta min T4 mot en ny T6.
Kör 80% i stooorstad (konsumtion med T4 runt 13-15lit/mil) och 20% trafikerad landsväg. Sommar året om.
Vad rekommenderar ni?

T6 AWD
+ Fyrhjulsdrift
+ 6 cylindrar
- Bränsleekonomi

T6 VEA FW
+ Bränsleekonomi
+ Nya åttaväxlade automatlådan
- Spinn från framhjulen vid kraftigt gaspådrag?
- Spårig?
- Motorljud?

T6 AWD vs T6 VEA FW?

Postat: fre 07 feb 2014, 00:51
av Andis
Vilket vall :-)
Effekt mässigt lika men två helt olika världar ändå.

4wd gissar jag att du vill ha för att axa. För snö är ju inte aktuellt.
Latinamerika är inte bensin väldigt billig där? Eller är det bara vissa delar som det är det i där.

T6 6cyl är en helt underbar motor så tyst så stark även på låga varv. Stort ha begär när man kört dom. Kan ärligt talat säga att det är stor risk att min nästa bil blir en Xc70 T6 6cyl. Dels för jag behöver markfrigången annars är V60 T6 6cyl även stark kandidat. Men lite för låg tycker jag. Men när jag kört D2 och sett den låga förbrukningen funderar jag kanske ska ha en snål varg i stället. D2 räcker ju långt i vanlig körning även om det inte är en bil man rödljus racar med. Det lär ju en T6 VEA vara med dom effekt siffrorna. Samtidigt som den lär gå att kunna köras väldigt snålt om man är försiktig speciellt i varmt klimat då man inte är beroende av extra värmare.

Miljö korrekt att köra 6cyl bensinare i dessa tider vet ej?
Samma diesel ja vem vet hur miljökorrekt det är egentligen? även oftast med dieselvärmare som släpper ut avgaser utan avgasrening eller partikelfilter. Visserligen knappast aktuellt att ha på i Latinamerika.

Vea T6 diesel ja låter ju på effekt siffrorna som den borde gå bra har aldrig kört den. Svårt att tro att en 4cyl diesel kan konkurrera på Allvar med en 6 Cyl bensinare när det gäller tyst och smidig gång samt rå kraft i riktigt låga registret samt den stora bred du har på effekt registret med bensin.

Men den lär nog gå betydligt snålare än 6cyl bensinare.

Får du upp en T4 i 1,3-1,5 l/mil Skulle jag tippa uppåt 1,8-2,0 l/mil med en 6cyl bensin T6.
Diesel gissningsvis 0,8-1,1 i stadstrafik. Inte högre. Med möjlighet att köra ännu snålare.

En liten extra parameter i det hela har för mig att nya dieslar med partikelfilter inte riktigt gillar att gå allt för mycket i stan utan att få chansen att bränna ur partikelfiltret på motorvägen då och då. Men kanske bilen hinner prickarna det i dina 20% motorväg. Vet en vän som brukar säga att dom ibland får in bilar som gått för mycket i stan och där ägaren inte brytt sig om att det lyst att bilen måste köras i säg 30 minuter på motorväg för att rena partikelfiltret och då har den hamnat i något sort nöd läge så dom får göra reningen på verkstaden. Då han muttrat lite varför sålde säljarna en diesel till dom här som ändå aldrig kör annat än i stan. Han är chef för verkstaden.

Vad tycker där viktigast i dit köp?

Re: T6 AWD vs T6 VEA FW?

Postat: fre 07 feb 2014, 06:20
av KarlE
Spoiler »
Det blir ju en del kapplöpning i rödljusen. T4 är ju riktigt långsam och den spinner till i början. Växlingarna är ju inte bra, särskilt inte mellan andra och tredje växeln. Den reagerar dessutom långsamt från stillastående. Antar att turbon dröjer en sekund innan bilen ens börjar accelerera. Har haft svårt att skaka av mig Mini och VW, så nu måste jag byta upp mig. Nu får det vara nog! ;-//

Nej, bensinen är inte billig här. Dock billigare än Sverige.

Re: T6 AWD vs T6 VEA FW?

Postat: fre 07 feb 2014, 06:40
av MartinS
Andis, T6 är en bensinare, ingen diesel.

Jag hade nog gått på en T6 fwd i detta fallet, ny låda och den i kommbination med en 4-cyl motor lär ju va avsevärt snålare, och detta är ju en parameter. Är det mest rödljusrace det handlar om så duger 300hk fwd alldeles utmärkt.

Re: T6 AWD vs T6 VEA FW?

Postat: fre 07 feb 2014, 06:51
av KarlE
MartinS skrev:Andis, T6 är en bensinare, ingen diesel.

Jag hade nog gått på en T6 fwd i detta fallet, ny låda och den i kommbination med en 4-cyl motor lär ju va avsevärt snålare, och detta är ju en parameter. Är det mest rödljusrace det handlar om så duger 300hk fwd alldeles utmärkt.
Men får den verkligen ner kraften?
Hade en S40 och den "hoppar" när den skall iväg. Min S60 T4 får inte heller ner kraften ordentligt.

Re: T6 AWD vs T6 VEA FW?

Postat: fre 07 feb 2014, 07:22
av MartinS
Volvo säger ju att de jobbat mycket med just det, men en provkörning är väl på sin plats.

Re: T6 AWD vs T6 VEA FW?

Postat: fre 07 feb 2014, 09:18
av corzair
Är du säker på att du ska ha en volvo då, med tanke på att det är en rödljusraket du är ute efter?

Re: T6 AWD vs T6 VEA FW?

Postat: fre 07 feb 2014, 13:30
av KarlE
corzair skrev:Är du säker på att du ska ha en volvo då, med tanke på att det är en rödljusraket du är ute efter?
Det väsentliga är egentligen inte att komma fort iväg, men det skadar inte att vara snabb.
Volvo S60 har jag bestämt att det skall bli, men osäker på vilken av T6 som är lämpligast. ??:-/

T6 AWD vs T6 VEA FW?

Postat: fre 07 feb 2014, 13:55
av Andis
MartinS skrev:Andis, T6 är en bensinare, ingen diesel.

Jag hade nog gått på en T6 fwd i detta fallet, ny låda och den i kommbination med en 4-cyl motor lär ju va avsevärt snålare, och detta är ju en parameter. Är det mest rödljusrace det handlar om så duger 300hk fwd alldeles utmärkt.
Ja vad jag vet var T6 bensinare.

Men dom nya T6 är diesel därav jag skrev T6 VEA. Då vad jag förstått Volvo ska sluta med allt som har mer än 4cyl.

T6 AWD vs T6 VEA FW?

Postat: fre 07 feb 2014, 14:03
av Andis
KarlE skrev:
corzair skrev:Är du säker på att du ska ha en volvo då, med tanke på att det är en rödljusraket du är ute efter?
Det väsentliga är egentligen inte att komma fort iväg, men det skadar inte att vara snabb.
Volvo S60 har jag bestämt att det skall bli, men osäker på vilken av T6 som är lämpligast. ??:-/
Hej KarlE

Helt klart tycker jag du ska välja en S60 T6 AWD med bensin 6cyl och turbo. Har för mig att dom byggt om dom senaste så det inte längre är dubbla turbo utan nu mer en turbo med någon sorts 2 stegs effekt i. Vet ej exakt hur den fungerar. Men bra fungerar det.

Kört en sån i Black R version med polstar den rördepå sig friskt. Hade i Den versionen 329hk och 480nm. Går säkert att skruva upp lite till om behov finns :D

Länk med data om modellen.

http://www.polestar.se/sv-se/modeller/s ... atic-2013/

Men du ska nog skynda dig och köpa innan den försvinner ur produktion. Vilket jag hört att den ska göra. Rätt eller fel rykte vet ej?