Vilket vall

Effekt mässigt lika men två helt olika världar ändå.
4wd gissar jag att du vill ha för att axa. För snö är ju inte aktuellt.
Latinamerika är inte bensin väldigt billig där? Eller är det bara vissa delar som det är det i där.
T6 6cyl är en helt underbar motor så tyst så stark även på låga varv. Stort ha begär när man kört dom. Kan ärligt talat säga att det är stor risk att min nästa bil blir en Xc70 T6 6cyl. Dels för jag behöver markfrigången annars är V60 T6 6cyl även stark kandidat. Men lite för låg tycker jag. Men när jag kört D2 och sett den låga förbrukningen funderar jag kanske ska ha en snål varg i stället. D2 räcker ju långt i vanlig körning även om det inte är en bil man rödljus racar med. Det lär ju en T6 VEA vara med dom effekt siffrorna. Samtidigt som den lär gå att kunna köras väldigt snålt om man är försiktig speciellt i varmt klimat då man inte är beroende av extra värmare.
Miljö korrekt att köra 6cyl bensinare i dessa tider vet ej?
Samma diesel ja vem vet hur miljökorrekt det är egentligen? även oftast med dieselvärmare som släpper ut avgaser utan avgasrening eller partikelfilter. Visserligen knappast aktuellt att ha på i Latinamerika.
Vea T6 diesel ja låter ju på effekt siffrorna som den borde gå bra har aldrig kört den. Svårt att tro att en 4cyl diesel kan konkurrera på Allvar med en 6 Cyl bensinare när det gäller tyst och smidig gång samt rå kraft i riktigt låga registret samt den stora bred du har på effekt registret med bensin.
Men den lär nog gå betydligt snålare än 6cyl bensinare.
Får du upp en T4 i 1,3-1,5 l/mil Skulle jag tippa uppåt 1,8-2,0 l/mil med en 6cyl bensin T6.
Diesel gissningsvis 0,8-1,1 i stadstrafik. Inte högre. Med möjlighet att köra ännu snålare.
En liten extra parameter i det hela har för mig att nya dieslar med partikelfilter inte riktigt gillar att gå allt för mycket i stan utan att få chansen att bränna ur partikelfiltret på motorvägen då och då. Men kanske bilen hinner prickarna det i dina 20% motorväg. Vet en vän som brukar säga att dom ibland får in bilar som gått för mycket i stan och där ägaren inte brytt sig om att det lyst att bilen måste köras i säg 30 minuter på motorväg för att rena partikelfiltret och då har den hamnat i något sort nöd läge så dom får göra reningen på verkstaden. Då han muttrat lite varför sålde säljarna en diesel till dom här som ändå aldrig kör annat än i stan. Han är chef för verkstaden.
Vad tycker där viktigast i dit köp?