Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
#828588
PFA skrev:
Linqid skrev:
simonhalmstad skrev:Som vanligt då, begränsa sverige med en massa grejo,r en xc60 t6 kan man bara få med r-design här vilket är konstigt, du kan få summum till den i andra länder men inte i sverige.
Jag fattar verkligen inte hur Volvo tänker när man hela tiden lägger begränsningar på det ena och det andra. Att bli påtvingad R-Design bara för att man vill ha T6 är ju rent löjligt. För mig är det den stora skillnaden mellan Volvo och tyskarna - att inte kunna få bilen i precis det utförandet man vill.

En BMW kan fortfarande ha Chrome Line och träpaneler även om du väljer M-paket, köper du Volvo kan du aldrig välja det ena och samtidigt ha det andra...
Ett möjligt sätt att lösa ett sådant överväldigande problem på, för en bilspekulant med läggning för full valfrihet, skulle ju kunna vara att köpa - ja, en BMW t ex. Att bilfabrikanterna väljer att göra på olika sätt kan ju bero på att de har olika synsätt på vad som säljer mest/bäst på olika marknader (Volvo har tydligen gjort fullständigt fel på den punkten enligt vissa), har olika kortsiktiga och långsiktiga produktstrategier, har olika ekonomiska resurser, att valfrihet för kund kostar för biltillverkaren och därmed kanske påverkar prissättning i fel riktning etc. etc. Men ja, det var bara en tanke...och fullständigt OT.
Vi har redan en BMW, det räcker så. Vad gäller resten av ditt inlägg så har jag svårt att se den stora besparingen i att "låsa" ett motoralternativ av sex möjliga till en viss utrustningsnivå, men det kanske bara är jag...

Ursäkta OT.
Användarvisningsbild
av MartinS
#828611
Jag håller med dig Linqid. Just XC60 T6 och R-Design är ett typexempel. Jag vill inte ha en MY14 R-Design, men väl en med T6 motorn. En omöjlig kombination i Sverige numera (ända sedan MY09), men i NA går det utmärkt, och i Norge med för den delen.
av PFA
#828643
Jag säger varken att de gör rätt eller fel utan menar bara att det naturligtvis finns bakomliggande orsaker till varför Volvo gör som de gör. Det är ju inga slumpartade händelser utan strategiskt medvetna beslut (rätt eller fel), antingen av finansiella skäl eller något annat som vi inte har en aning om. I besluten tas säkerligen kalkylerade risker om att vissa kundgrupper kommer att ogilla/rata bilmärket, men att det trots allt är den bästa lösningen för företaget totalt sätt under ett visst tidsperspektiv med rådande förutsättningar. Eller är de övertygade om, baserat på underlag, att det är just bara den konfigurationen som är intressant för just den specifika marknaden (rätt eller fel).

Vilket företag kan vara alla kunder/kundgrupper till lags? Som tidigare produktchef i ett hyfsat stort internationelllt företag vet jag att det är ganska svårt. Medvetna val måste göras.
Senast redigerad av 2 PFA, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
#828646
Så klart Volvo i Sverige gjort ett väldigt medvetet val, men som konsument är det ju lite synd när man begränsas och kanske inte förstår varför.
av Qualia
#828649
Har fortfarande en XC60 T6 black R fullmat offert liggande.
Ville dock vänta tills V20 om det händer nya grejer på motor sida..
av PFA
#828656
MartinS skrev:Så klart Volvo i Sverige gjort ett väldigt medvetet val, men som konsument är det ju lite synd när man begränsas och kanske inte förstår varför.
Absolut, håller med. Kommunikationsbiten kring det hela är ofta oerhört svår och blir ofta fel, går inte hela vägen ut, eller avsaknas helt (omedvetet eller medvetet). Många gånger är det en balansgång om vad som ska kommuniceras och inte. Men som sagt, det är ofta i kommunikationen det brister.
av perhall
#828859
Qualia skrev:Har fortfarande en XC60 T6 black R fullmat offert liggande.
Ville dock vänta tills V20 om det händer nya grejer på motor sida..
Låter lite farligt för dels gäller ju inte offerten längre (även om tendensen är klar - bilar blir billigare och billigare...), dels kan ju T6 försvinna eller åtminstone så ändras möjliga konfigurationer kanske.
PH
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#828874
Hoppas Volvo släpper lite info snart om MY15, ska iaf bli lite spännande att se hur oceanrace versionerna kommer se ut, en v40 cross country ocean race hade nog inte sett helt fel ut. Eller en V40 Med T6 motor, borde få plats i en V40 då dom nya Driv-E motorerna krympt.
Användarvisningsbild
av crumpets
#828891
För att återgå till ursprunget med tråden lite... 9,2 vid jobbpendling med värmare? Det låter helt osannolikt bra. Jag trodde aldrig man skulle kunna komma under litern under de förhållandena. Knappt under 1,1. Riktigt bra!
av perhall
#828952
Å andra sidan har ju t ex följande bilar en lägre EU-mix och i tester lägre förbrukning än XC60 T6:
Audi A8 4,0 TFSI (0-100 4,2, testförbr 12,1)
BMW 750iX (0-100 4,8, testförbr 11,8)
MB S500 4Matic (0-100 4,8, testförbr 11,9)
jf.
XC60 (0-100 7,4, testförbr 13,3)

Så jag är inte så impad. Precis som 520dAT som varken drar mer eller mindre än andra 2-liters 2-tonkombis men många ägare är grymt impade!
PH

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]