Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av corb06
#827925
Är det någon annans om råkat ut för att det börjar lukta avgaser i kupén? Oftast händer detta då bilen stått kall och jag kört kanske 3-4 km.

Misstänker att det är nån extravärmare som drar igång för att hjälpa till med motortempen. Däremot så förstår jag inte varför det ska lukta in i kupén.
Användarvisningsbild
av bem
#827944
Hej,

"Avasröret" till värmaren går ut vid höger hjulhus och jag har märkt nån enstaka gång att man fått in lite diesel-os i kupén när man åker iväg och en stund därefter. Har hänt nån enstaka gång, mest om jag kör lite saktare inne i stan. Lite irriterande när det händer men är väl sånt man får stå ut med nån gång p g av dieselvärmaren. Den går ju igång om man har den inställt på auotstart (går stänga av autostart om man vill) dvs den drar igång automatiskt när du startar en kall bil.
Går ju även att starta värmaren med direktstart manuellt inför färd. Och starta via tidur om man har tidur till sin värmare.
Jag har en V70 D3 2014.

/Bo
#828442
sweborn skrev:Finns en fix hos Volvo där "avgasröret" förlängs på något sätt. Jag har fått det gjort på min bil och slipper röken i bilen.
Ah ok tack. Ska ringa Bilia imorn.

Det verkar som det hjälpte att stänga av ExtraVärme i alla fall. Kände ingenting idag när jag körde utan den extravärmaren.
#830061
sweborn skrev:Finns en fix hos Volvo där "avgasröret" förlängs på något sätt. Jag har fått det gjort på min bil och slipper röken i bilen.
Tjena!

Jag var precis inne hos Upplands Motor i Hammarby och de hittade inga delar för att förlänga röret. Vet du vart denna fix finns någonstans att få tag på?
#830069
sweborn skrev:Finns en fix hos Volvo där "avgasröret" förlängs på något sätt. Jag har fått det gjort på min bil och slipper röken i bilen.
Volvo Norge kjenner ikke til noen fix på dette! Jeg plages av sur lukt fra diesel brenneren under kjøring opp til 50 kmt. Hvor har du fått utført denne fixen?
#830134
Min mekaniker sade också först att det inte finns någon fix, men jag sade att det finns ett antal individer på denna site som har fått sina bilar åtgärdade. Mekanikern köpte det argumentet och letade lite mer energiskt efter information, och hittade "fixen". Vet dock inte hur han gjorde, var mest nöjd med att det hände.

Gå på verkstan igen bara.
Användarvisningsbild
av bem
#830267
Ni som fått bilen åtgärdad - fick ni ingen specifikation på utfört arbete med slangen och vilket artikelnr slagen har?

/Bo
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]