Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
Någon som har erfarenheter av SBMs fönstermärkning?
Micce1980 skrev:Ja

EDIT: Vad undrar du mer specifikt?
Är det tillräckligt bra, eller går det att "radera" på något vis?
Sänker det hållfastheten (gör det mindre säkert) på fönstret?
Finns det några nackdelar?
KarlE skrev:
Micce1980 skrev:Ja

EDIT: Vad undrar du mer specifikt?
Är det tillräckligt bra, eller går det att "radera" på något vis?
Sänker det hållfastheten (gör det mindre säkert) på fönstret?
Finns det några nackdelar?
Hade det på förra bilen och jag var nöjd. Har sett tydligare märkningar dock men det fyller sin funktion bra. Ska göra det på nuvarande bil med då jag ser fler fördelar än nackdelar till ett relativt bra pris.

Inte en chans att det sänker någon hållfasthet och ska man radera det skulle jag tro att man får stryka en liknande frätande massa över ytan där ditt regnr sitter på rutorna och det skulle ju se en aning skumt ut.

Märkning eller ej är en bra fråga men en tjuv tar hellre en bil utan märkning. Nackdelen skulle vara om någon i ett annat land köper din bil och ska registrera den där eller ha personlig nummerplåt men det är ju en ganska liten chans att det händer.
Jag har också använt det..
Tror att det kan vara svårt att få bort.. och främsta anledningen till att jag använde den var att försäkringen skulle gälla med lägre (ingen) självrisk vid stöld.

SBMs självriskreduktion vid skada har jag för övrigt använt mig av 2ggr senaste åren! Fått tillbaka 3000kr båda gångerna då jag fått en plåtskada som reparerats på vanliga försäkringen. (Båda gångerna sambon som varit stressad och missbedömt lite...) :)
Användarvisningsbild
av olsin
[quote="Micce1980]...ha personlig nummerplåt men det är ju en ganska liten chans att det händer.[/quote]

Personlig nummerplåt är inget problem då den bara är ett alias till det ordinarie registreringsnumret, som syns på ett klistermärke på höger bakruta och man kan sätta märkningen bredvid det klistermärket.

Lite Off-topic:
Personliga plåtar ställer till det mer då man ska lämna in bilen på service och liknande. Ska t.ex. däckhotellet skriva den personliga beteckningen på däcken så att hjulskiftaren hittar dem i förhållande till regplåten på bilen eller ska det stå samma nummer som det gör i deras register, dvs det vanliga regnumret. Vad ska skrivas på "nyckelringslappen" så att teknikern hittar bilen ute på parkeringen, osv
joel80 skrev: SBMs självriskreduktion vid skada har jag för övrigt använt mig av 2ggr senaste åren! Fått tillbaka 3000kr båda gångerna då jag fått en plåtskada som reparerats på vanliga försäkringen. (Båda gångerna sambon som varit stressad och missbedömt lite...) :)
Ingår sjävriskreduktionen vid skada när man köper märkning av rutorna?
Nja..
Tydligen heter den Stöldskydd plus.. jag hittar den inte på hemsidan, annat än att jag hittar villkoren om jag söker via google:
http://www.sbmfordon.se/villkor/st-ldsk ... 2012-01-01

4. Vad försäkringen gäller för
4.1 Självriskreducering vid bilskada
Självriskreduceringen ersätter den försäkrade för erlagd självrisk i samband med skada på ett försäkrat privatkört passagerarfordon som får framföras med körkortsbehörighet A eller B, som omfattas av SBM Fordonsmärkning och som orsakats av stöld, brand, eller annan utifrån kommande händelse.

En förutsättning för ersättning är att skadan har reglerats av motorfordonsförsäkringsbolaget som annan skada än bilglasskada, samt att den försäkrade har erlagt självrisk och motorfordonsförsäkringsbolaget faktiskt har betalat ut ersättning.

Vad som enligt detta villkor gäller för självrisk för motorfordonsförsäkring gäller även för självrisk vid skadereglering genom fordonets vagnsskadegaranti.

Läste något om att dubbelmassesvän[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]

Nej det har i alla fall jag aldrig varit med om&he[…]