Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tallberg
#821911
Tjena!
Någon som har kolla på om det går att eftermontera växlingspaddlar?
Kör V60 My-12.
Användarvisningsbild
av bem
#821938
På V60 MY14 ligger det som Option dvs O enligt Volvos V60 broschyr.
O = Fabriksmonterat tillval, beställes vid bilköpet
(T = Tillval som eftermonteras)

Växlingspaddlar i ratt V60 MY14 enligt broschyren:

T3/T4/T4F/T5
O/O/O/–  

T6 AWD
O

D2
O

D3/D4/D4 AWD/D5/D5 AWD
–/–/O/O
(de verkar ha glömt den femte i broschyren)

Tror nog det krävdes fabriksmonterade växlingspaddlar även på tidigare årsmodeller än 2014 V60 automat (om det ens fanns före MY14) - men visst var det väl till MY14 de kom.
På V60 med T5 motor verkar det inte ens gå att beställa växlingspaddlar som fabriksmonterat (se strecket - ), detsamma gäller V70 T5 MY14 enligt dess broschyr.

/Bo
Användarvisningsbild
av Tallberg
#822220
Jaha, där ser man.. ;-)
Användarvisningsbild
av Guru
#822636
Med tanke på att rattpaddlarna egentligen gör samma sak som +/- på växelspaken, dvs. skickar en signal till växellådan borde det inte vara omöjligt. Men säkert inte plug-n-play med rattpaddlar på en bil som inte har det från början då rätt kablage säkert saknas plus ev. SW.

Men i teorin borde man kunna lägga ett eget kablage från rattpaddlarna till spakstället och "lura" bilen. Det är ju trots allt bara några strömbrytare vi pratar om. Men våga prova något sånt på en relativ ny bil, nja...
Om jag någon gång skulle köpa automat hade jag försökt göra ett adapterkablage och vänt på funktionaliteten och fått + bakåt och - framåt.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]