Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
#819570
Tack för alla goa tips, som förhoppningsvis kan komma även andra dieselnewbies tillgodo. Här har jag massor med input att luta mig tillbaka mot när bilen har kommit och kylan väl slår till här i söder. Det lär väl ske samtidigt antar jag :)

Jag trodde i min enfald att det inte var så här mycket "krångel" med moderna dieselbilar. Å andra sidan så hittar man säkert rutiner efterhand som fungerar smidigt. Men under den kallare delen av året så låter det helt klart som om det krävs mer planering med en diesel.

Det här med miljöaspekten kring dieselvärmare är klart intressant. När man läser om bilfabrikanternas officiella utsläppsvärden eller läser om biltester i biltidningar så skrivs det aldrig/sällan om det. Under vinterhalvåret så borde dieselvärmarnas utsläpp, med tanke på hur stor andel dieselbilar det finns i Sverige exempelvis, stå för en ganska stor del av CO2-utsläppen. Jag är förvånad över att regeringen inte ställer hårda krav på bilindustrin. Eller det gör dem kanske? Har kanske missat den debatten helt. Intressant är ju att man i många städer har en maxtid på tomgångsdrift. Men dieselvärmarna verkar vara mindre intressanta.

Men vänta...är det inte nyårsafton nu? Det var någon här bredvid mig som påminde mig om det :)

Gott Nytt År!
#819571
Det är INTE krångligt med moderna dieselbilar. Det bara verkar så. GOTT NYTT ÅR (BE)
av swemax
#819645
Ställ autovärme i läge på och använd tiduret så ofta du kan

Skönt och värmaren är effektivare än motorn på att alstra värme
#819747
En bränslevärmare avger inga avancerade avgaser som en motor som förbränner bränsle under högt tryck
En kallstartad motor är absolut inte bättre för miljön än att använda sin värmare

Det finns bland annat denna mätning att en bensinmotor släpper ut cirka 50 procent mindre kolväten och kväveoxid redan efter 20 minuters värmardrift. Dessutom halveras även koloxidutsläppet, observera att detta då även inkluderar värmarens egna avgasutsläpp.
Bild
Mätning IABG München
Mätresultaten med förvärmd motor inkluderar även värmarens egna avgasutsläpp.

Motor: Bensin med 3-vägskatalysator. Förvärmning: 30 minuter. Värmare Webasto Thermo Top 5 kW.

http://www.webasto.se/personbil/bilvarmare/miljo/

En annan mätning....dieselmotor
Som visar att partikelhalten sjunker drastiskt i avgaserna då man förvärmer

Results Summary:
Engine start-up temperature has a significant impact on the emissions levels emitted by the engine.*
PM emissions were reduced by 66 percent by pre-heating the engine during the cold weather conditions. Pre-heating also provided a 27 percent reduction in PM emissions during normal ambient conditions. This will help in longevity of the DPF life and can avoid more frequent regenerations and cleaning intervals.* NOx emissions were reduced by around 40 percent by pre-heating the engine to 155 degrees Fahrenheit.*
The test results shows a 29 percent reduction in CO during winter conditions, and a 62 percent reduction during normal ambient conditions.*
Pre-heating the engine does not have a significant effect on the Hydrocarbon emissions.*



http://www.masstransitmag.com/press_rel ... te-filters
#819763
Ja det är Webasto värmare i Volvos bilar numera (förr var det Ebersprächer).
Vet ej exakt vilket år de gick över till Webasto men ca 2008 tror jag.
Det är Thermo Top Evo 5 (5 kW) som nu sitter i Volvos bilar, ev i uppgraderade versioner allteftersom.

/Bo
#819839
Jag har en Eberspächer i min MY-12, men det kan ju vara skillnad på de stora och små bilarna.
Brainys V60

Tack :-D

Martins S90-98

Ja visst är det härligt att sätta s[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fab[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal s[…]