Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#819438
Ett tips om man kör korta sträckor är att inte låta värmaren gå full cykel innan avfärd. Sätt klockan på 20-30 minuter "för sent" så har du fortfarande ganska varmt när du åker. Ibland kan jag tycka att det är onödigt med att ha närmast tropisk värme en stund innan avfärd...

/Thomas
av PFA
#819454
Bo, tusen tack för ditt utförliga svar! Detta fantastiska forum.

Tyvärr har jag inte på ett enkelt sätt tillgång till ström där min bil kommersats stå parkerad, vilket innebär att det knappast är lönt att fundera på varken extern eller intern batteriladdare.

Att införskaffa intern laddare eller för den delen ett starkare batteri i efterhand känns inte speciellt lockande eftersom det är en tjänstebil.

Jag får väl se hur batteriet klarar sig helt enkelt. Jag får kanske variera mellan direktstart/Autoläge och tidsinställning helt enkelt.

Jag har inte läst något om abonnemangsavgift för VOC, men det berör inte mig i vilket fall eftersom jag bara har bilen i 3 år.

Sniderier och Funk, tack för era kommentarer! Funk, hur menar du egentligen med att ställa klockan "för sent"? Det låter bra att kunna köra kortare cykler, lite det jag var ute efter!
#819462
Kör med VOC eller fjärrstart istället o strunta i tiduret vet du att du ska köra bilen en tur på 15minuter så starta värmaren manuellt med fjärrstarten 15 minuter innan du åker man ska köra bilen lika lång tid som värmaren går för o få tillbaka strömmen som den förbrukar enl instruktionsboken så här står det i den
"Upprepad användning av värmaren i kom-
bination med korta körsträckor leder till att
batteriet laddas ur med påföljande start-
problem.
För att säkerställa att bilbatteriet återlad-
das med lika mycket energi som värmaren
förbrukar, bör man vid regelbunden
användning av värmaren köra bilen lika
lång tid som värmaren används."
#819463
PFA skrev: Funk, hur menar du egentligen med att ställa klockan "för sent"? Det låter bra att kunna köra kortare cykler, lite det jag var ute efter!
Om du ställer in att bilen ska va varm kl 7:00 så startar värmaren 50 minuter innan, om du i stället ställer in kl 7:20, kommer till bilen kl 7:00, stänger av värmaren och åker iväg i någorlunda varm bil och sparat 20 min drift av värmaren!..Ok, heter inte Funk, men svarar ändå.. :mrgreen: Gott Nytt År!
#819464
Det är inte alltid värmaren startar 50minuter tidigare det är beroende av hur kallt det är ute 50minuter är MAX gångtid för värmaren ibland går den bara 20-30minuter
Så här står det i instruktionsboken
"Två olika tidpunkter kan väljas med tidur.
Med tidpunkt avses här det klockslag då upp-
värmningen av bilen är klar. Bilens elektronik
väljer tidpunkt när uppvärmningen ska börja
utifrån rådande yttertemperatur."
#819473
Men det är ju fortfarande så att en senare starttid än den verkliga, förkortar den tid värmaren går.
#819513
Men det är ju fortfarande så att en senare starttid än den verkliga, förkortar den tid värmaren går.
Sant! och man lär sig snart hur länge värmaren går, måste vara bästa tipset - och bara tio min gångtid gör underverk - effekten är ju 10ggr högre än en elektrisk motorvärmare. Och låt den gå tills du kommer fram eller motorn nått arbetstemperatur, den fortsätter ju hjälpa motorn snabbare upp i temp utan att dränera batteriet när du kör.

Jag har också oroat mig för att värmaren dränerar batteriet men aldrig fått det bekräftat med varningar om låg batterispänning.
Tex nu över långhelgerna när bilen rullar max fram till affären eller ett par kilometer till släktingar för besök. Och jag kör ALLTID med värmaren inför korta sträckor och ibland kanske värmaren gått 6x30min per dag utan att bilen rullat en halv mil flera dagar på raken, man tänker att man borde ladda batteriet ibland men gör det aldrig!

Och som vanligt har Volvo säkert dubbla säkerhetsmarginalen på allt de skriver i instruktionsböckerna för att INGEN ska komma och påstå att det gått åt pipan trots att de gjort exakt som det står, så m.a.o. kör du värmaren en halvtimma och bilen en kvart varje gång lär du vara på säkra sidan!

Bästa tipset är väl att köpa en batterispänningsmätare och hålla koll på volttalet, det lär sjunka sakta om batteriet inte lyckas återhämta sig, kolla en gång i veckan och sjunker det mycket får du hålla igen på värmaren lite och du vet du vad batteriet tål.
#819523
Tycker att det verkar jobbigt att man in en ny bil för 3-500 000 ska behöva hålla koll på batterispänningen själv - finns ju en varning! Ung. som man inte behöver kolla olja, kylarvätska, att lampor är hela m m.
PH
#819534
Det behöver du inte, den varnar när spänningen blir för låg, men om man vill kolla om den är på väg ned dit kan man ju mäta innan.

Likväl som att man inte vill köra till oljetryckslampan börjar lysa :wink: men numera finns ju en nivåvakt till det också.
#819548
Här kommer mina tips om hur du skall tänka. Dessa baserar jag på min erfarenhet på fyra dieseltjänstebilar och ett körmönster som liknar ditt. Dock har jag 25 minuter enkel väg till jobbet.

1. Först och främst: Sluta oroa dig och använd finesserna på det sätt du tycker är bäst för dig. Tjänstebil är dyrt, men de eventuella problem som uppkommer av "felaktigt" användande av dieselvärmaren slipper du oroa dig för. De inträffar förmodligen när du lämnat tillbaks bilen, och skulle de inte göra det så är det bara att trycka på knappen i taket så kommer någon och hjälper dig.

2. Använd timern istället för direktstart så mycket som möjligt, och ställ avfärdstiden 10 minuter efter tidpunkten du planerar att åka. Den stannar nämligen på exakt det klockslag du ställer in, vilket orsakar ett onödigt stopp/start om du kommer ut två minuter för sent. Exempel: du planerar att åka hemifrån 06:00. Ställ då timern på 06:10 innan du går och lägger dig. Skulle det bli -20 grader på natten så har då din intelligenta bil startat värmaren innan du vaknat. Blir du sen och kommer ut 06:05 så går värmaren ändå. Kommer du 05:55 är det ändå tillräckligt varmt.

3. Stäng inte av värmaren när du kör iväg. Kylvattnet blir ungefär 50 grader av värmaren. Låter du värmaren gå ett tag till kommer du fortare upp i arbetstemperatur (90 grader).

4. Till vardags har jag min autostart=OFF. Detta för att jag har en hel del korta (<5 km) körningar, och på den korta sträckan blir bilen ändå inte varm. Onödigt att elda upp dieseln som jag får betala för själv. Men detta passar förstås inte alla.

Slutligen; intressant fråga om miljöaspekten. Ibland undrar jag om det inte är mindre miljöbelastande att låta bilen gå på tomgång 10 minuter med alla elsäten och eluppvärmda rutor på istället för att köra dieselvärmaren. Visst, det funkar inte vid -20, men en typisk Göteborgsmorgon med +1 och regn räcker detta. Dieselvärmarens avgaser går ju orenade rakt ut, (det luktar ju oförbrända kolväten i hela kvarteret ibland), motorn har ju en massa avgasrening och det luktar mest badhus vid avgasrören. Någon som vet?

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]