Men det är ju fortfarande så att en senare starttid än den verkliga, förkortar den tid värmaren går.
Sant! och man lär sig snart hur länge värmaren går, måste vara bästa tipset - och bara tio min gångtid gör underverk - effekten är ju 10ggr högre än en elektrisk motorvärmare. Och låt den gå tills du kommer fram eller motorn nått arbetstemperatur, den fortsätter ju hjälpa motorn snabbare upp i temp utan att dränera batteriet när du kör.
Jag har också oroat mig för att värmaren dränerar batteriet men aldrig fått det bekräftat med varningar om låg batterispänning.
Tex nu över långhelgerna när bilen rullar max fram till affären eller ett par kilometer till släktingar för besök. Och jag kör ALLTID med värmaren inför korta sträckor och ibland kanske värmaren gått 6x30min per dag utan att bilen rullat en halv mil flera dagar på raken, man tänker att man borde ladda batteriet ibland men gör det aldrig!
Och som vanligt har Volvo säkert dubbla säkerhetsmarginalen på allt de skriver i instruktionsböckerna för att INGEN ska komma och påstå att det gått åt pipan trots att de gjort exakt som det står, så m.a.o. kör du värmaren en halvtimma och bilen en kvart varje gång lär du vara på säkra sidan!
Bästa tipset är väl att köpa en batterispänningsmätare och hålla koll på volttalet, det lär sjunka sakta om batteriet inte lyckas återhämta sig, kolla en gång i veckan och sjunker det mycket får du hålla igen på värmaren lite och du vet du vad batteriet tål.