Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
#819345
Jag har beställt en XC60 D4 med Klimatpaket VOC. Som novis på dieselbilar - har aldrig ägt, haft som tjänstebil/förmånsbil, men kört en del - så vore jag tacksam för lite tips från er dieselrävar. Jag har förmånsbil, men kör sällan i tjänsten. En stor del av mina resor, förutom privata, är till min arbetsplats t/r. Enkel resa ca 15 min, varav motorväg ca 2/3 av sträckan.

Saxat från instruktionsboken:

"Upprepad användning av värmaren i kombination med korta körsträckor leder till att batteriet laddas ur med påföljande start- problem. För att säkerställa att bilbatteriet återladdas med lika mycket energi som värmaren förbrukar, bör man vid regelbunden användning av värmaren köra bilen lika lång tid som värmaren används. Värmaren används maximalt 50 minuter vid varje tillfälle."

Om ovan nämnda körsträcka/körtid görs frekvent (naturligtvis med en och annan avstickare samt längre sträckor emellanåt):

1) Hur bör jag då använda dieselvärmaren för att inte ladda ur batteriet?

2) Bör Autoläget vara på eller avstängt? För- och nackdelar med båda lägena? Jag förmodar att det inte är lönt att att ha Autoläget på eftersom kupén väl knappast hinner bli varm på den korta sträckan i vilket fall (samma gäller väl om man direktstartar värmaren när man startar bilen?). Är det alltså bättre att tidsinställa värmaren så att kupén hunnit bli varm när jag startar bilen? Frågan är hur det går med batteriet då?

3) Värmer dieselvärmaren även motorn, vilket borde skona motorn och hålla nere bränsleförbrukningen total sett (om värmaren går snålt), eller värmer den endast kupén?

4) Riskerar man att sota igen dieselvärmaren om den bara används korta stunder?

5) Hur miljöovänlig är dieselvärmaren, t ex i jämförelse med att låta motorn istället stå på tomgång en stund för att bli varm?

6) Något annat som är viktigt att tänka på?



Sedan har jag en fråga om VOC också, som ju verkar innehålla en mängd fina funktioner och tjänster förutom att man kan fjärrstyra dieselvärmaren, t ex olika assistanstjänster (https://volvooncall-help-se.volvocars.c ... pstjänster) och trygghetstjänster (https://volvooncall-help-se.volvocars.c ... jänster%20).

Som jag förstår det så är alla dessa tjänster i VOC'n helt kostnadsfria, dvs krävs inget abonnemang (bortsett från att man kostnadsfritt måste registrera sig) och inga engångskostnader tillkommer heller, detta under förutsättning att regelbunden Volvo originalservice görs (max 10 år)? Inga kostnader för bärgningsbil eller vad som nu kan tänkas behövas? Punktering? Var går gränsen? Helt fantastisk tjänst tycker jag det låter det som!

Tack på förhand och Gott Nytt År till er alla!
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
#819347
Jag är ganska ny på moderna dieselbilar själv, men kan ändå svara på en fråga. Fråga 5: Om du låter bilen gå på tomgång så blir det inte varmt under den kalla årstiden. Det är därför dieselvärmarens autostart är bra. Den hjälper motorn (och kupén) att få upp värmen. Såg att jag kan fråga 3 också: Värmaren värmer både motor och kupé.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
#819348
För att inte sotaigen, ska värmaren köras längre än 2min.
För att batteriet k te ska laddas ur, ska bilen köras ca 30 minuter efter varje gång timren har används och gärna lite längre än då en gång i veckan.
#819353
Några svar kan jag ge. Men då blir det på gamla kärran som referens. V50 d2 var det. Kört värmaren minst två gånger per dygn under kalla perioder utan problem. Motorn värms också, så det blir inga kallstarter. Jag har i och för sig 6 mil enkel till jobbet och gumman ca 3. Men inga batteriproblem efter 11 000 körda. Å andra sidan går ju bilarna knappt att jämföra. Med tanke på all ny teknik/strömdragare som ingår på nya bilen. Så jag kan tänka mig att det kan bli problem, med för korta körsträckor!?
//Mats
#819355
Om du har tillgång till eluttag vid bilens parkeringsplats så är en laddare en bra investering, för att du skall slippa oroa dig.
av PFA
#819401
Tack för era svar.

Har varken garage eller eluttag. Med de här nya insikterna så börjar jag fundera på om jag har beställt rätt bil. Under den kalla årstiden så kommer jag inte att kunna använda värmaren fullt ut eftersom batteriet då sannolikt kommer att laddas ur ganska snart. Man kan väl stå ut med att sitta i en kall bil på vägen till och från jobbet, men isiga/frostiga rutor både på ut- och insida lär bli ett reellt problem - om jag inte använder Autoläge eller direktstart, vilket jag antar är lösningen på det problemet?

Fjärrstyrningsfunktionen/tiduret lär jag i normalfallet inte ha så mycket nytta av eftersom det kommer att dränera batteriet.

Resonerar jag rätt?

Kan man inte ställa in tiduret eller värmaren så att den bara värmer upp kupé och motor till en viss nivå (typ "halvvarmt"), så att bilen har en viss/acceptabel värme redan vid start men inte full värme eftersom batteriet då laddas ur för mycket?

CarMan, förtydliga gärna det du skrev i ditt andra stycke. Jag hänger inte riktigt med där.
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
#819404
Kör min värmare 6 mornar i veckan. Har 5min resväg till jobbet.
Inte haft strul alls med batteriet... Gör nån längre körning då o då bara...

Så oroa dig inte för batteriet... Kör din värmare varje morgon och njut av varm kupé och isfria rutor!
av PFA
#819408
VolvoBengan skrev:Kör min värmare 6 mornar i veckan. Har 5min resväg till jobbet.
Inte haft strul alls med batteriet... Gör nån längre körning då o då bara...

Så oroa dig inte för batteriet... Kör din värmare varje morgon och njut av varm kupé och isfria rutor!
Okej, det lät ju positivare! Men märkligt att det finns så olika åsikter om detta. Vad har du för bil? Mycket eller lite utrustning som drar mycket ström?
#819410
PFA skrev:Jag har beställt en XC60 D4 med Klimatpaket VOC. Som novis på dieselbilar - har aldrig ägt, haft som tjänstebil/förmånsbil, men kört en del - så vore jag tacksam för lite tips från er dieselrävar. Jag har förmånsbil, men kör sällan i tjänsten. En stor del av mina resor, förutom privata, är till min arbetsplats t/r. Enkel resa ca 15 min, varav motorväg ca 2/3 av sträckan.
OK, då har du ca 30 min på vardagar att batteriet laddas av bilen under gång. Jag vet ej riktigt vad varje start av dieselvärmaren drar ur av batteriets kapacitet men om du planerar 2 starter av dieselvärmaren per dag (morgon och eftermiddag) kanske 30 min är i minsta laget för att vara säker att batteriet laddas mer än det dras ur. Jag skulle nog satsa på en batteriladdare och ladda kanske 1 gång i veckan under natten.
PFA skrev: Saxat från instruktionsboken:
"Upprepad användning av värmaren i kombination med korta körsträckor leder till att batteriet laddas ur med påföljande start- problem. För att säkerställa att bilbatteriet återladdas med lika mycket energi som värmaren förbrukar, bör man vid regelbunden användning av värmaren köra bilen lika lång tid som värmaren används. Värmaren används maximalt 50 minuter vid varje tillfälle."
Ja det avgör saken, du bör nog överväga att skaffa en laddare.
Du kan låta bygga in en Volvo laddare (är en Calix BC 1207) och ett frontintag + en längre sladd så är du garderad med laddat batteri:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464270
PFA skrev: Om ovan nämnda körsträcka/körtid görs frekvent (naturligtvis med en och annan avstickare samt längre sträckor emellanåt):

1) Hur bör jag då använda dieselvärmaren för att inte ladda ur batteriet?
Först, det är ju egentligen bara på vintern och allmänt när det är kallt som du använder dieselvärmaren.
Sen, när du använder tidur 1 och 2 och värmaren startar automatiskt innan inställda tider så går den igång ca 50 min innan tiden inträffar t ex du önskar bilen varm till kl 07:00 då kommer dieselvärmaren starta ca 06:10 automatiskt så bilen är varm till kl 07:00.
Du kan naturligtvis direktstarta (och direktstoppa) värmaren om du skulle vilja ha igång värmaren kortare tid än vad den kör automatiskt.

Nu vet jag inte hur stort batteri det sitter i en XC60 men det sitter ett s k AGM batteri i bilen garanterat och de tål dels djupurladdningar rätt bra liksom har lite längre livstid än de traditionella syra-bli batterierna. Skulle tro det sitter ett 70 Ah startbatteri i bilen (dessutom är bilen utrustad med ett mindre AGM batteri för Start/Stop funktionen). Det går att sätta i ett AGM startbatteri som är större än 70 Ah - kolla med Volvo vad det största (mest Ah) som man kan sätta i batterilådan. Med mer Ah har du större reserv att ta av innan batteriet så att säga börjar sina (om det nu gör det med din körstil).
PFA skrev: 2) Bör Autoläget vara på eller avstängt? För- och nackdelar med båda lägena? Jag förmodar att det inte är lönt att att ha Autoläget på eftersom kupén väl knappast hinner bli varm på den korta sträckan i vilket fall (samma gäller väl om man direktstartar värmaren när man startar bilen?). Är det alltså bättre att tidsinställa värmaren så att kupén hunnit bli varm när jag startar bilen? Frågan är hur det går med batteriet då?
Jag skulle välja (vilket jag har på min V70 D3) att ha på autoläget på vintern. Det är ganska effektivt att värma upp kupén och motorn.
Du kör ju ändå bilen en stund så batteriet laddas under den tiden.
Men bäst är nog om du planerar användnigen av tidur 1 och 2 så du får en varm kupé och motor innan du startar färden.
PFA skrev: 3) Värmer dieselvärmaren även motorn, vilket borde skona motorn och hålla nere bränsleförbrukningen total sett (om värmaren går snålt), eller värmer den endast kupén?
Ja den värmer både motor och kupé.
Ja det skonar motorn, varm motor sliter minder än kallstart. Varmt i kupén sliter mindre på oss människor också :D
PFA skrev: 4) Riskerar man att sota igen dieselvärmaren om den bara används korta stunder?
Jag den måste få bli varm emellanåt.
PFA skrev: 5) Hur miljöovänlig är dieselvärmaren, t ex i jämförelse med att låta motorn istället stå på tomgång en stund för att bli varm?
Motorns avgaser renas av partikelfiltret (men tyvärr renas inte alla skadliga partiklar, vissa små partiklar kommer ut ändå som är skadliga för oss levande men vad gör man om man nu valt en diesel?). Men en D4 VEA motor är ändå väldigt ren i jämförelse med mycket annat vi spyr ut med andra bilar och andra motordrivna saker osv.
Dieselvärmaren har ingen rening såvitt jag vet så den spyr ut rakt ut i luften (vid ena framhjulets innerskärm - i alla fall på min V70, kika sen en kall dag så ser du var det ryker lite när värmaren går igång). Dieselvärmaren i din XC60 (som är en Webasto) drar ca 0,6 lit/timme:
http://www.webasto.se/personbil/service/
(Hur mycket bränsle förbrukar en parkeringsvärmare?)
PFA skrev: 6) Något annat som är viktigt att tänka på?
Bra att veta om att det finns mjukvara att aktivera fjärrstart av värmaren via PCC nyckeln om man så vill (räckvidd ca 100m) men det är väl mindre nödvändigt i och med att du kan starta värmaren via Volvo On Call (VOC) appen i ditt fall.
Installera appen Volvo "Heater Starter" som reserv ifall VOC råkar vara ur funktion nån gång (har hänt en del gånger).
PFA skrev: Sedan har jag en fråga om VOC också, som ju verkar innehålla en mängd fina funktioner och tjänster förutom att man kan fjärrstyra dieselvärmaren, t ex olika assistanstjänster (https://volvooncall-help-se.volvocars.c ... pstjänster) och trygghetstjänster (https://volvooncall-help-se.volvocars.c ... jänster%20).

Som jag förstår det så är alla dessa tjänster i VOC'n helt kostnadsfria, dvs krävs inget abonnemang (bortsett från att man kostnadsfritt måste registrera sig) och inga engångskostnader tillkommer heller, detta under förutsättning att regelbunden Volvo originalservice görs (max 10 år)? Inga kostnader för bärgningsbil eller vad som nu kan tänkas behövas? Punktering? Var går gränsen? Helt fantastisk tjänst tycker jag det låter det som!
VOC abonnemanget gäller gratis i 3 år från det du får bilen levererad (inga kostnader tillkommer) därefter kostar det ca 100 kr/mån.
Du har dels VOC vägassistanshjälp (VOC knappen) dels nödhjälp (SOS knappen) du kan använda, men ringa in på mobilen på vanligt sätt går också liksom via VOC mobilappen.
Fjärrstyrning av värmaren är gratis i 3 år via VOC appen. Nödhjälpstjänsten fungerar i upp till 10 år står det i köpeavtalet på min V70 2014.

Volvo Assistans som du kan använda följer med ny bil "gratis" i 1 år, därefter förlängs den 1 år vid varje Volvo originalservice i ytterligare 10 år max dvs i 11 år totalt.
Så länge du påkallar hjälp för situationer som täcks av Volvo assistans är det gratis. Ja punktering täcks. I Assistans ingår hyrbil i max 3 dagar (skulle det bli vagnskada som tas i bruk och du har Volvia Trygghetspaketet ingår hyrbil där upp till 60 dagar om bilen behöver vara på verkstad så länge).
Kolla villkoren för Volvo Assistans här (finns en länk till villkoren på sidan du kommer till):
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... stans.aspx

Din handlare kommer gå igenom aktiveringen av Volvo On call med dig när du hämtar bilden sen.

/Bo
#819436
Jag har knappt 2 mil till jobbet och använder värmaren både på morgonen och på eftermiddagen. Beroende på temperatur så går värmaren mellan 30 och 50 minuter och resan tar ca 20 minuter. Jag har gjort så i flera år, både med min förra V70 2.4D och min nuvarande XC60 D4, och har aldrig haft några problem med batteriet. Jag brukar ta en längre tur på ca 30-40 minuter 1-2 gånger per månad för att bränna ur partikelfiltret men något annat har jag inte gjort för att "underhålla" systemet.
Så länge batteriet är i någorlunda bra skick så tror jag inte det blir några problem.
mvh Snider

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]