- mån 30 dec 2013, 23:00
#819345
Jag har beställt en XC60 D4 med Klimatpaket VOC. Som novis på dieselbilar - har aldrig ägt, haft som tjänstebil/förmånsbil, men kört en del - så vore jag tacksam för lite tips från er dieselrävar. Jag har förmånsbil, men kör sällan i tjänsten. En stor del av mina resor, förutom privata, är till min arbetsplats t/r. Enkel resa ca 15 min, varav motorväg ca 2/3 av sträckan.
Saxat från instruktionsboken:
"Upprepad användning av värmaren i kombination med korta körsträckor leder till att batteriet laddas ur med påföljande start- problem. För att säkerställa att bilbatteriet återladdas med lika mycket energi som värmaren förbrukar, bör man vid regelbunden användning av värmaren köra bilen lika lång tid som värmaren används. Värmaren används maximalt 50 minuter vid varje tillfälle."
Om ovan nämnda körsträcka/körtid görs frekvent (naturligtvis med en och annan avstickare samt längre sträckor emellanåt):
1) Hur bör jag då använda dieselvärmaren för att inte ladda ur batteriet?
2) Bör Autoläget vara på eller avstängt? För- och nackdelar med båda lägena? Jag förmodar att det inte är lönt att att ha Autoläget på eftersom kupén väl knappast hinner bli varm på den korta sträckan i vilket fall (samma gäller väl om man direktstartar värmaren när man startar bilen?). Är det alltså bättre att tidsinställa värmaren så att kupén hunnit bli varm när jag startar bilen? Frågan är hur det går med batteriet då?
3) Värmer dieselvärmaren även motorn, vilket borde skona motorn och hålla nere bränsleförbrukningen total sett (om värmaren går snålt), eller värmer den endast kupén?
4) Riskerar man att sota igen dieselvärmaren om den bara används korta stunder?
5) Hur miljöovänlig är dieselvärmaren, t ex i jämförelse med att låta motorn istället stå på tomgång en stund för att bli varm?
6) Något annat som är viktigt att tänka på?
Sedan har jag en fråga om VOC också, som ju verkar innehålla en mängd fina funktioner och tjänster förutom att man kan fjärrstyra dieselvärmaren, t ex olika assistanstjänster (https://volvooncall-help-se.volvocars.c ... pstjänster) och trygghetstjänster (https://volvooncall-help-se.volvocars.c ... jänster%20).
Som jag förstår det så är alla dessa tjänster i VOC'n helt kostnadsfria, dvs krävs inget abonnemang (bortsett från att man kostnadsfritt måste registrera sig) och inga engångskostnader tillkommer heller, detta under förutsättning att regelbunden Volvo originalservice görs (max 10 år)? Inga kostnader för bärgningsbil eller vad som nu kan tänkas behövas? Punktering? Var går gränsen? Helt fantastisk tjänst tycker jag det låter det som!
Tack på förhand och Gott Nytt År till er alla!
Saxat från instruktionsboken:
"Upprepad användning av värmaren i kombination med korta körsträckor leder till att batteriet laddas ur med påföljande start- problem. För att säkerställa att bilbatteriet återladdas med lika mycket energi som värmaren förbrukar, bör man vid regelbunden användning av värmaren köra bilen lika lång tid som värmaren används. Värmaren används maximalt 50 minuter vid varje tillfälle."
Om ovan nämnda körsträcka/körtid görs frekvent (naturligtvis med en och annan avstickare samt längre sträckor emellanåt):
1) Hur bör jag då använda dieselvärmaren för att inte ladda ur batteriet?
2) Bör Autoläget vara på eller avstängt? För- och nackdelar med båda lägena? Jag förmodar att det inte är lönt att att ha Autoläget på eftersom kupén väl knappast hinner bli varm på den korta sträckan i vilket fall (samma gäller väl om man direktstartar värmaren när man startar bilen?). Är det alltså bättre att tidsinställa värmaren så att kupén hunnit bli varm när jag startar bilen? Frågan är hur det går med batteriet då?
3) Värmer dieselvärmaren även motorn, vilket borde skona motorn och hålla nere bränsleförbrukningen total sett (om värmaren går snålt), eller värmer den endast kupén?
4) Riskerar man att sota igen dieselvärmaren om den bara används korta stunder?
5) Hur miljöovänlig är dieselvärmaren, t ex i jämförelse med att låta motorn istället stå på tomgång en stund för att bli varm?
6) Något annat som är viktigt att tänka på?
Sedan har jag en fråga om VOC också, som ju verkar innehålla en mängd fina funktioner och tjänster förutom att man kan fjärrstyra dieselvärmaren, t ex olika assistanstjänster (https://volvooncall-help-se.volvocars.c ... pstjänster) och trygghetstjänster (https://volvooncall-help-se.volvocars.c ... jänster%20).
Som jag förstår det så är alla dessa tjänster i VOC'n helt kostnadsfria, dvs krävs inget abonnemang (bortsett från att man kostnadsfritt måste registrera sig) och inga engångskostnader tillkommer heller, detta under förutsättning att regelbunden Volvo originalservice görs (max 10 år)? Inga kostnader för bärgningsbil eller vad som nu kan tänkas behövas? Punktering? Var går gränsen? Helt fantastisk tjänst tycker jag det låter det som!
Tack på förhand och Gott Nytt År till er alla!
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.