Sida 1 av 2

Ingen AWD med VEA på befintliga plattformar

Postat: lör 21 dec 2013, 22:23
av bjornw
Har väntat på det här och hoppats att det skulle komma på MY15 men fick igår bekräftat från två olika personer hos lokala handlaren att Volvo inte släpper VEA motorer och växellådor tillsammans med AWD på befintliga plattformar. Det kommer på nya XC90 hösten/vintern 2014 och därefter allt eftersom dagens modeller ersätts med bilar baserade på SPA. Först ut efter XC90 blir S80, därefter V70. Tråkigt men inte oväntat.

XC90 sägs förövrigt bli första Volvon som kan kosta över 1 miljon kr. Spännande och samtidigt gör det valet ännu svårare, hur mycket mer än motsvarande XC60/70 kommer den kosta? Gissar på ca 150 kkr men det kanske inte räcker.

Re: Ingen AWD med VEA på befintliga plattformar

Postat: lör 21 dec 2013, 23:00
av MrSportBee
Utan att ha någon som helst insyn i det hela så skulle jag gissa på att det inte är osannolikt att all framtida AWD kommer att bygga på samma princip som i min V60PIH dvs att en VEA motorn driver framhjulen och en elektrisk motor driver bakhjulen. Att bygga in det i ytterligare en version av 60-plattformen är helt enkelt för dyrt för Volvo. Intressant med en XC-90 för över miljonen men då kan inte en 4-cylindring VEA motor som driver framjulen räcka... även om jag är helt övertygad att de 70-hästar jag har på bakhjulen kommer att kraftigt överstigas på den kommande XC-90:an.

Själv så ser jag fram emot en omvänd princip på min nästa V60... elmotorn ska då stå för det mesta av framdriften och en lite bensinmotorn som stöttar när batteriet börjar ta slut. Det är otroligt skönt att glida fram ljudlöst, men att helt lita på enbart batteriet, nej tack. GM-s Volt/Ampera eller BMW:s I3 räcker inte, där är min Volvo en klart bättre bil, nej det måste vara något som närmar sig Tesla, men utan batteriångesten.

Re: Ingen AWD med VEA på befintliga plattformar

Postat: sön 22 dec 2013, 00:01
av joel80
Jag hoppas också, precis som dig MrSportBee på en Volvo med en elmotor med batteridrift på minst 3ggr den räckvidd vi har idag, och en liten VEA-motor som hjälper till när det behövs och när man ska köra långt.

Sen har jag inte riktigt förståelse för att det ska vara så förbannat mycket dyrare med elhybriderna.. känns som att man försöker ta igen utvecklingskostnaden lite väl snabbt på de första årens kunder. Batterier kostar, visst... men man borde ändå kunna komma under 400k för en skapligt välutrustad V60 eller V70 som PIH med minsta VEA-konfigurationen.

Re: Ingen AWD med VEA på befintliga plattformar

Postat: sön 22 dec 2013, 01:20
av perhall
Upplägget med en elmotor på bakhjulen ger ju en sämre AWD (men mycket bättre än 2WD...) men å andra sidan en mängd andra fördelar och det låter inte alls orimligt att det blir den enda modellen.
När kommer nya V70 egentligen? Verkar bli typ MY17...? Långa cykler nuförtiden... verkar ju som om S80 kommer hinna bli 10 år för den lär ju inte komma så mycket innan våren 2006...
XC90 är ju redan 12 år...
PH

Re: Ingen AWD med VEA på befintliga plattformar

Postat: sön 22 dec 2013, 10:34
av rojo8515
Det finns ju några konkurrenter som Lexus RS 450 och Mitsubishi phev som redan har den lösningen förutom V60 electric.

Och varför skulle det bli en sämre AWD med eldrift? Med ett bra styrsystem går det ju att få blixtsnabb drivning, det skulle också vara enkelt att ordna "permanent" fyrhjulsdrift från start och kanske även en diffspärr.

Haldex funkar ju hyffsat men det är ju inte som en Audi Quattro på vägen eller Mercedes Geländewagen i terrängen.

Re: Ingen AWD med VEA på befintliga plattformar

Postat: sön 22 dec 2013, 10:37
av SvenB
Varför är VEA motorn så viktig. Jag har frågat det i denna tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=101211

Re: Ingen AWD med VEA på befintliga plattformar

Postat: sön 22 dec 2013, 11:24
av joel80
Nyutvecklad, effektiv, snål, Volvos egna..
Tydligen ska den ha förbättrad insprutningsteknik som ger högre prestanda med mindre förbrukning: http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=403

I och med att motorerna kommer att vara desamma i väldigt många bilar finns det ju möjlighet att det blir något billigare med reservdelar, och att mekaniker kommer att kunna motorerna bättre då de inte behöver lära sig 7st olika.

Re: Ingen AWD med VEA på befintliga plattformar

Postat: sön 22 dec 2013, 19:49
av bjornw
SvenB skrev:Varför är VEA motorn så viktig. Jag har frågat det i denna tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=101211
Växellådan SvenB, växellådan. Om man ska ha automat är dagens 6-växlade inte rolig (kör själv manuell av den anledningen).

http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... /at02.html

Re: Ingen AWD med VEA på befintliga plattformar

Postat: sön 22 dec 2013, 23:50
av bem
SvenB skrev:Varför är VEA motorn så viktig. Jag har frågat det i denna tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=101211
VEA motorn är väl viktig på en punkt som jag ser det och det är att den är förberedd för hybrid drift. Såg det i en video på Volvos hemsida.
Det är troligen ganska viktigt för framtiden då vi verkar gå i den riktningen mot mer hybrid och elbilar.
Att ha en grundmotor för alla volvobilar, stora som små bilar, lär ju underlätta på alla fronter framöver både vad gäller utveckling, tillverkning, service osv. Kanske högre kvalitet också vem vet. Men det kanske kommer ta emot för somliga sen med en 4 cylindrig VEA i de stora XC90, V90("V70"), S90("S80") när de kommer. Har en V70 diesel (D3) idag och jag tror nog en VEA D4 skulle räcka mer än väl för mig om jag skulle fundera på en ny V70 så småningom, men jag är mer intresserad av en V70(V90) hybrid i så fall och då får man nog vänta ganska länge gissningsvis.

Re: Ingen AWD med VEA på befintliga plattformar

Postat: mån 23 dec 2013, 02:14
av perhall
En blixtsnabb eldrift på bakhjulen kan aldrig bli lika bra som en fysiskt sammankopplad, blixtsnabbt reagerande "riktig" AWD som Haldex 4. Detta har framkommit i ett otal tester. Och Lexus hamnade nyligen sist i ett sånt test i ty ams.
Däremot är det ju en mycket smart lösning som ger oändligt mycket bättre grepp än en 2WD.
PH