jajon skrev:
* Priset är i ärlighetens namn inte så stor skillnad om man ser till den totala investeringens storlek. Det är inte samma skillnad som på de mindre volvo-modellerna. Bilen är en XC och gjord för att vara fyrhjulsdriven. I mina ögon är FWD-modellen mest ett försök att få bilen att verka lite mer miljövänlig samt att kunna skriva ett lägre startpris i annonser och liknande.
Priset är, oavsett investeringen storlek, 25.000 kr, mer än många lägger på hela sin bil :)
Naturligtvis så har Volvo plockat bort AWD av miljöskäl. Kanske inte så mycket svenska, som den magiska? gränsen på 159 g co2/km. Lägre pris i annonsen, tveksamt. Det är fortfarande en bil i +300k klassen. Klassen där man kanske inte alltid bryr sig om vad som står på prislappen
jajon skrev:
* FWD-varianten spinner tröttsamt mycket. Vid lugna starter på tvåan går det lite bättre, men med AWD är det bara gasa och man behöver inte använda någon speciell teknik för att komma iväg.
* AWD-varianten känns mycket stabilare och pålitligare även när det inte är så halt.
Spinner, som att framhjulen snurrar? Det är sant, men det verkar som många härinne kör som Harald blyfot och köper AWD endast av den anledningen. Att den känns stabilare även när det inte är halt är bara som du tror, för att du vet att den har AWD. Bilen är vid normal körning framhjulsdriven
jajon skrev:
* AWD-varianten uppfattades av mig som piggare. Jag vet att det inte är samma motor, men i produktbladet stod det att FWD-varianten skulle ha fler hästkrafter. Antagligen beror det på att man kom iväg snabbare med AWD. Men den kändes generellt som en piggare bil även vid omkörningar.
FWD och AWD har samma specifikationer, motormässigt. 163 hk, men AWD har 20 extra nm (420 vs 400). kanhända att dessa 20 nm ligger precis i bottenregistret. AWD är dock några tiondelar långsammare 0-100.
jajon skrev:
* AWD-varianten kan trimmas med Polestar och får då D5-prestanda
Sant, och då blir det fart i bilen. 2 sek snabbare 0-100.
jajon skrev:
* Jag tror att AWD-modellen kommer ha bättre andrahandsvärde.
Japp, ca 15-20k mer, vilket du då redan betalt när du köpte bilen. Så, beroende på hur du ser det, nej inte egentligen.
jajon skrev:
* Jag bor i Sverige och fyrhjulsdriften kommer till stor användning på vintern. Min parkeringsplats har varit insnöad 10 gånger denna vinter och jag hade inte kommit ut med framhjulsdrift (jag har dragit ut ett antal framhjulsdrivna bilar bara för att komma ut från parkeringsplatsen själv). FWD är nog ett klokare val i centraleuropa.
Absolut är AWD till stor nytta på vintern, en del behöver det hela tiden, en del någon gång då och då, andra - aldrig. Nu räknar jag bort Harald blyfot och hans fränder ;)
jajon skrev:
* Nog så viktigt: KÄNSLAN. Jag vet att även om jag inte skulle nyttja fyrhjulsdriften så ofta så skulle känslan att jag snålat och valt bort något som egentligen är en av bilens grundfunktioner finnas där.
Helt klart hade man grinat illa varje gång som man hade satt fast bilen eller inte kommit ut från parkeringen. Men att dra det så långt som att det är en grundfunktion, nja. bara för att bilen är framtagen med AWD behöver inte betyda att det är rätt :)
jajon skrev:
Så mitt råd är enkelt - ta AWD. Även om det har gått bra med FWD i 20 år så är AWD säkrare, roligare och det känns väldigt bra att ha i en bil som XC60.
Håller absolut med, känner man att man har nytta av det så ska man absolut lägga pengarna på det. Vi andra lägger det på sådana totalt onödiga saker som R-Design, ännu bättre ljud, BLIS, 20" fälgar eller RTI.