Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
XC60D3 skrev:
Sharkbait skrev:Enklaste är om man ställer sig i stan vid en fyrvägskorsning med rödljus i ca 10-20min så ser man väldigt snabbt vilka bilar som spinner...

De som inte kan köra bil? :lol:

Dem som kör FWD ...
Användarvisningsbild
av XC60D3
jajon skrev: * Priset är i ärlighetens namn inte så stor skillnad om man ser till den totala investeringens storlek. Det är inte samma skillnad som på de mindre volvo-modellerna. Bilen är en XC och gjord för att vara fyrhjulsdriven. I mina ögon är FWD-modellen mest ett försök att få bilen att verka lite mer miljövänlig samt att kunna skriva ett lägre startpris i annonser och liknande.
Priset är, oavsett investeringen storlek, 25.000 kr, mer än många lägger på hela sin bil :)
Naturligtvis så har Volvo plockat bort AWD av miljöskäl. Kanske inte så mycket svenska, som den magiska? gränsen på 159 g co2/km. Lägre pris i annonsen, tveksamt. Det är fortfarande en bil i +300k klassen. Klassen där man kanske inte alltid bryr sig om vad som står på prislappen
jajon skrev: * FWD-varianten spinner tröttsamt mycket. Vid lugna starter på tvåan går det lite bättre, men med AWD är det bara gasa och man behöver inte använda någon speciell teknik för att komma iväg.

* AWD-varianten känns mycket stabilare och pålitligare även när det inte är så halt.
Spinner, som att framhjulen snurrar? Det är sant, men det verkar som många härinne kör som Harald blyfot och köper AWD endast av den anledningen. Att den känns stabilare även när det inte är halt är bara som du tror, för att du vet att den har AWD. Bilen är vid normal körning framhjulsdriven
jajon skrev: * AWD-varianten uppfattades av mig som piggare. Jag vet att det inte är samma motor, men i produktbladet stod det att FWD-varianten skulle ha fler hästkrafter. Antagligen beror det på att man kom iväg snabbare med AWD. Men den kändes generellt som en piggare bil även vid omkörningar.
FWD och AWD har samma specifikationer, motormässigt. 163 hk, men AWD har 20 extra nm (420 vs 400). kanhända att dessa 20 nm ligger precis i bottenregistret. AWD är dock några tiondelar långsammare 0-100.
jajon skrev: * AWD-varianten kan trimmas med Polestar och får då D5-prestanda
Sant, och då blir det fart i bilen. 2 sek snabbare 0-100.
jajon skrev: * Jag tror att AWD-modellen kommer ha bättre andrahandsvärde.
Japp, ca 15-20k mer, vilket du då redan betalt när du köpte bilen. Så, beroende på hur du ser det, nej inte egentligen.
jajon skrev: * Jag bor i Sverige och fyrhjulsdriften kommer till stor användning på vintern. Min parkeringsplats har varit insnöad 10 gånger denna vinter och jag hade inte kommit ut med framhjulsdrift (jag har dragit ut ett antal framhjulsdrivna bilar bara för att komma ut från parkeringsplatsen själv). FWD är nog ett klokare val i centraleuropa.
Absolut är AWD till stor nytta på vintern, en del behöver det hela tiden, en del någon gång då och då, andra - aldrig. Nu räknar jag bort Harald blyfot och hans fränder ;)
jajon skrev: * Nog så viktigt: KÄNSLAN. Jag vet att även om jag inte skulle nyttja fyrhjulsdriften så ofta så skulle känslan att jag snålat och valt bort något som egentligen är en av bilens grundfunktioner finnas där.
Helt klart hade man grinat illa varje gång som man hade satt fast bilen eller inte kommit ut från parkeringen. Men att dra det så långt som att det är en grundfunktion, nja. bara för att bilen är framtagen med AWD behöver inte betyda att det är rätt :)
jajon skrev: Så mitt råd är enkelt - ta AWD. Även om det har gått bra med FWD i 20 år så är AWD säkrare, roligare och det känns väldigt bra att ha i en bil som XC60.
Håller absolut med, känner man att man har nytta av det så ska man absolut lägga pengarna på det. Vi andra lägger det på sådana totalt onödiga saker som R-Design, ännu bättre ljud, BLIS, 20" fälgar eller RTI.
av Sharkbait
Amli skrev:Som sagt, det finns ju inget rätt eller fel i frågan. Att en bil med AWD har tryggare och bättre vägegenskaper vid sämre väglag förstår vem som helst tror jag.
Men det är ju inte direkt så att en FWD är värdelös på vintern som vissa vill få det till. Det är bara att AWD är riktigt bra.
Jag citerar mitt första inlägg.
Sharkbait skrev:Ikväll lämnade jag iväg AWDen och fick ta FWD som har drag. Från jag startade bilen till jag lämnade staden så blinkade antispinn lampan i instrument panelen som ett annat 90-tals disco. Väl ut på landsvägen så hade det äntligen slutat att blinka. När man väl börjar närma sig hemorten så börjar discot igen ända tills jag parkerar bilen.

Väglaget är is/packadsnö och ren asfalt på landsvägen.. Tidigare idag så har jag kört samma sträcka med AWD och inte en enda gång har antispinn lampan blinkat, det spann inte vid rödljusen och man hade fäste och grepp överallt..

För ca 2 veckor sedan så hade det kommit ca 1 dm nysnö och då skulle jag dra ett släp med FWD eftersom AWD inte har drag..
Jag hade backat in släpet på gården och skulle köra iväg med släpet då jag ser min far kommer springandes och gapar ngt. Jag stannar bilen med släpet på vägen som är plan. På asfalten ligger det packad snö + 1 dm nysnö. Far får sagt det han vill säga och jag skall åka därifrån. Jag kom inte 5 cm utan det börjar spinn och där blev jag ståendes med FWD. Värt att notera är att släpet var ej lastat..
När man väl hade lastat på släpet och åkte på vägar med packad snö så blinkade antispinn lampan och motorn tappar kraft..

Efter 2 vintrar med AWD så kommer jag aldrig mera köpa ngt annat än AWD. . .
Om inte prestandan hos min FWD är värdelös under vinter vad skall man då kalla det för? Mindre bra, Lite sämre än AWD eller FWD är en trevlig sommarbil?
av Steff 99
XC60D3 skrev:
FWD och AWD har samma specifikationer, motormässigt. 163 hk, men AWD har 20 extra nm (420 vs 400). kanhända att dessa 20 nm ligger precis i bottenregistret. AWD är dock några tiondelar långsammare 0-100.
Det är väl det största misstaget många gör och tror att det är samma motor till D3 FWD och D3 AWD.
Det är inte samma motor, AWD har samma motor som D5 men en annan programvara men dessa båda är på 2,4 liter
D3 FWD har en 2.0 liters motor, därför känns den mer orkeslös över 2500varv även att båda har samma 163 hk. .

M.a.o D3 AWD och FWD har INTE samma motorspecifikationer
Användarvisningsbild
av XC60D3
Steff 99 skrev:
XC60D3 skrev:
Det är väl det största misstaget många gör och tror att det är samma motor till D3 FWD och D3 AWD.
Det är inte samma motor, AWD har samma motor som D5 men en annan programvara men dessa båda är på 2,4 liter
D3 FWD har en 2.0 liters motor, därför känns den mer orkeslös över 2500varv även att båda har samma 163 hk. .

M.a.o D3 AWD och FWD har INTE samma motorspecifikationer
Skrev aldrig att det var samma motor men, okej, fel av mig. AWD har längre slaglängd och är mer varvvillig.

FWD utvecklar 163 hk vid 2900 rpm, AWD ger 163 hk vid 4000 rpm.
Vridmomentskurvan är ganska snarlik mellan modellerna 1400-2850 med FWD och 1500-2500 rpm på AWD. Om jag nu inte är helt ute och seglar, så har du alltså mer vridmoment, men inte mycket vridmoment kvar i motorn efter 2500 varv i AWD? Så mellan 2500-4000 rpm i AWD så är det ren acceleration (utan ork)? Är det då inte lite konstigt att FWD är snabbare 0-100 eftersom man vad jag förmodar, måste växla mer. kanske är skillnaden i acceleration försumbar mellan motorerna.

För mig som tidigare kört bensinare, så var det en lite märklig känsla att provköra en D3:a (FWD, automat). Det hände inte mycket efter 3000 varv. men å andra sidan så köper jag inte bilen för att varva motorn till 6000 rpm.
av Twendor
En forklaring til at D3(2.0 liter 163 hk) er raskest med noen tideler 0-100. Enn D3-awd(tidligere 2.4 d-awd).
Dette er en D5 motor, og for at den ikke skal ha for stor effekt( bli like snabb som D5-205 hk), har de strupt den. Den får ha like stort dreiemoment(Nm), men ikke like mange hk.
Det virker som at Volvo gjort motoren mindre drivstoffeffektiv for å få til denne motsatte effekten. 163 hk istf 205.
Det kan leses utifra at både D3-awd og D5 har eksakt samme forbrukning.
Mens D3 2.0 liter er optimalisert fra begynnelsen til å ha max effekt i lavt register. Denne motoren har også et høyere forbruk på landeveg (0.56) mot D3-awd og D5(0.55)

Kan legge til at D3/2.4D-awd dobbelturbo går under sju sekunder 0-100 med både Rica og Bsr trim. Og rundt 7.8-8.0 med Polestar(ikke mulig for D3-my11 ennå).

Mvh Twendor
av Biltoken
Jag hoppas att alla som förespråkar XC60 AWD D5 Aut alltid funderar på om de behöver köra varje tur med bilen...

Och om det är så att man måste åka och köpa kvällstidningen, verkligen ringer grannarna och frågar dem om de också vill åka med!

För det är väl inte så att du med din stora motorstarka fyrhjulsdrivna bil med automatlåda kör ca 90% av tiden med endast dig själv i bilen?

Men du kanske inte har några barn eller inte räknar med att få några barnbarn.

Du skiter helt enkelt i miljön och om din bil spyr ut 20-30% extra för huvudsaken är ju att hjulen inte spinner vid nästa rödljus......
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Har nu läst några av de tidigare meddelandena och helt missat att det pågick en känslosam debatt AWD vs FWD här... Jag skrev mitt inlägg helt och hållet baserat på mina personliga åsikter och vad jag upplevde när jag testade bilarna i ett dygn vardera. Jag säger inte att ni som köpt FWD har gjort fel!

Jag kan ju tvärtom säga att jag hoppades att det inte skulle vara någon större skillnad på FWD och AWD-versionen.
XC60D3 skrev:Lägre pris i annonsen, tveksamt. Det är fortfarande en bil i +300k klassen. Klassen där man kanske inte alltid bryr sig om vad som står på prislappen
Hörde en del kommenterarer kring priset när Volvo släppte FWD-modellen - vet att några trodde att XC60 var prissänkt. Sen när de kom till bilaffären och hörde att det endast var FWD för det låga startpriset så slutade det med att de la till för AWD ändå. Väldigt smart sätt att dra folk till bilaffären. Jag kan säga åtminstone två såna fall bara i min bekanskapskrets.
XC60D3 skrev:Spinner, som att framhjulen snurrar? Det är sant, men det verkar som många härinne kör som Harald blyfot och köper AWD endast av den anledningen. Att den känns stabilare även när det inte är halt är bara som du tror, för att du vet att den har AWD. Bilen är vid normal körning framhjulsdriven
Spinner som i att antispinn-lampan blinkar, bilen stånkar lite och rullar långsamt iväg. Jag kör verkligen inte med blyfot! Men i korsningar utan trafiksignaler vill man ju ofta komma över så fort som möjligt och då är det uppskattat om bilen sticker iväg snabbt. Jag avskyr osäkerhetskänslan i att inte veta om bilen kommer spinna eller åka iväg.

Angående stabilitetskänslan så kan det kanske bero på andra skillnader mellan dessa två bilar och inte skillnad i FWD vs AWD så det argumentet kan man ju bortse från.
XC60D3 skrev:FWD och AWD har samma specifikationer, motormässigt. 163 hk, men AWD har 20 extra nm (420 vs 400). kanhända att dessa 20 nm ligger precis i bottenregistret. AWD är dock några tiondelar långsammare 0-100
Jag gjorde inga mätningar utan mitt uttalande är baserat på vad jag upplevde. Framförallt vid omkörningar så upplevdes FWD-bilen tröttare.
XC60D3 skrev:Japp, ca 15-20k mer, vilket du då redan betalt när du köpte bilen. Så, beroende på hur du ser det, nej inte egentligen.
Det jag menade är att det verkar som att de framhjulsdrivna modellerna är mer svårsålda. Bilaffären sa det också, men det kanske är för att de vill sälja AWD, vad vet jag. Jag har dock sett en del fina XC60 på blocket och blivit besviken när jag såg att den endast var framhjulsdriven. Men det här är ett helt ovetenskapligt utlåtande baserat på vad jag själv letar efter på begagnatmarknaden.
XC60D3 skrev:Helt klart hade man grinat illa varje gång som man hade satt fast bilen eller inte kommit ut från parkeringen. Men att dra det så långt som att det är en grundfunktion, nja. bara för att bilen är framtagen med AWD behöver inte betyda att det är rätt :)
Det känns i vilket fall väldigt konstigt när man ser XC60 och XC70 som sitter fast i en snödriva och bara framhjulen slirar. Det här är bilar som marknadsförs som bilar med bättre offroad-egenskaper och man förväntar sig att de ska ta sig fram bättre än vanliga V70. Det är det jag menar med grundfunktion - XC - Cross Country.

Sen handlar det inte bara om snö. Det finns ju andra hala väglag t.ex. sand, skog, våt asfalt.
XC60D3 skrev:Håller absolut med, känner man att man har nytta av det så ska man absolut lägga pengarna på det. Vi andra lägger det på sådana totalt onödiga saker som R-Design, ännu bättre ljud, BLIS, 20" fälgar eller RTI
Det går inte riktigt att jämföra t.ex. BLIS och fyrhjulsdrift. Om man har en vana att alltid kolla döda vinkeln är BLIS ganska överflödigt. Den trygghet och säkerhet som fyrhjulsdrift bidrar med kan dock inte ersättas med vanor.

Jag tycker att du låter lite bitter när du skriver. Jag hoppas att du blir nöjd med din bil och du behöver inte försvara dig. Vi får alla tycka olika och du har säkert tänkt igenom ditt val grundligt.

/ j
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Biltoken skrev:Du skiter helt enkelt i miljön och om din bil spyr ut 20-30% extra för huvudsaken är ju att hjulen inte spinner vid nästa rödljus......
Då har jag fler grejer innan att anmärka på. Nr1 är helt fel biltyp! :wink:
av Amli
Sharkbait skrev: Om inte prestandan hos min FWD är värdelös under vinter vad skall man då kalla det för? Mindre bra, Lite sämre än AWD
Ja, det tycker jag. Den är säkert bättre än motsvarande bil med RWD.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 23
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945