- sön 09 jan 2011, 19:18
#486086
Det här tramssnacket om moment är ju helt ointressant, titta på effektkurvan istället.
Och jag har inte talat om att varva som en bensinare, men runt 4-4500 varv/min enligt de där graferna, det ger bäst acceleration.
Titta på D3ans originalkurva, bäst acc får man genom att ligga mellan 2800 och uppåt, så hamnar man på 2800 efter att ha växlat så gör man rätt.
Skulle du växla vid momenttopp så skulle du få en rätt så långsam acceleration, testa själv att skicka i nästa växel vid 1800 varv eller vad det är som din D5 når toppen. Når du 100 på 30 sek? ;)
Steff 99 skrev:Nu talar vi om dieslar dom behöver inte varvas som bensinare.Nej, det beror ju helt på hur momentkurvan dalar efter toppen, du har mest sannolikt mer effekt ändå.
Växlar man vid "vrid" topp så sticker den iväg bättre än om man tokvarvar
Det här tramssnacket om moment är ju helt ointressant, titta på effektkurvan istället.
Och jag har inte talat om att varva som en bensinare, men runt 4-4500 varv/min enligt de där graferna, det ger bäst acceleration.
Titta på D3ans originalkurva, bäst acc får man genom att ligga mellan 2800 och uppåt, så hamnar man på 2800 efter att ha växlat så gör man rätt.
Skulle du växla vid momenttopp så skulle du få en rätt så långsam acceleration, testa själv att skicka i nästa växel vid 1800 varv eller vad det är som din D5 når toppen. Når du 100 på 30 sek? ;)
Senast redigerad av 1 Enzo, redigerad totalt 0 gånger.
XC70 D5 Aut - MY11
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil