Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Steff 99 skrev:Nu talar vi om dieslar dom behöver inte varvas som bensinare.
Växlar man vid "vrid" topp så sticker den iväg bättre än om man tokvarvar
Nej, det beror ju helt på hur momentkurvan dalar efter toppen, du har mest sannolikt mer effekt ändå.
Det här tramssnacket om moment är ju helt ointressant, titta på effektkurvan istället.

Och jag har inte talat om att varva som en bensinare, men runt 4-4500 varv/min enligt de där graferna, det ger bäst acceleration.

Titta på D3ans originalkurva, bäst acc får man genom att ligga mellan 2800 och uppåt, så hamnar man på 2800 efter att ha växlat så gör man rätt.

Skulle du växla vid momenttopp så skulle du få en rätt så långsam acceleration, testa själv att skicka i nästa växel vid 1800 varv eller vad det är som din D5 når toppen. Når du 100 på 30 sek? ;)
Senast redigerad av 1 Enzo, redigerad totalt 0 gånger.
av Enzo
XC90_Executive skrev:Dubbelturbo-femman tycker jag mår bra av varv. Jag varvar gärna lite längre "manuellt" än vad den gör själv i D.
Ja precis, den har ju som synes mer effekt.
av Arese
Enzo har rätt, ligg så nära effektmax som möjligt för max acceleration, dvs välj i de flesta lägen så låg växel som möjligt. Dock, på en given växel har man bäst acceleration vid vridtopp.

Mvh
Arese
av Enzo
Arese skrev:Enzo har rätt, ligg så nära effektmax som möjligt för max acceleration, dvs välj i de flesta lägen så låg växel som möjligt. Dock, på en given växel har man bäst acceleration vid vridtopp.

Mvh
Arese
Ja, sedan så känns det så klart maffigt att ligga precis under gränsen för att turbon börjar ladda med en bra diesel idag, momentpåslaget känns ju rejält då, men det har inte mkt med bra acc att göra.
av Arese
Precis, det är då accet "känns" som bäst.
av Steff 99
Hur ofta kör man på det sättet, det verkar som våra moppekillar som varvar som tokiga var dom än är, har man automat och diesel så är det väl bara att låta växellådan sköta växlandet, speciellt vi som åker skåpbil, det är ju patetiskt att se en V70 diesel med en förare som tror att han har en racer.
Användarvisningsbild
av kalhygge
Steff 99 skrev:är ju patetiskt att se en V70 diesel med en förare som tror att han har en racer.

hehe.. men det e rätt lustigt att stå först vid rödljusen i stan nu i slask/istider med: skapligt vridmoment, AWD o fräscha dubbdäck :)
av Arese
Steff 99 skrev:Hur ofta kör man på det sättet, det verkar som våra moppekillar som varvar som tokiga var dom än är, har man automat och diesel så är det väl bara att låta växellådan sköta växlandet, speciellt vi som åker skåpbil, det är ju patetiskt att se en V70 diesel med en förare som tror att han har en racer.

Varje gång man kör om en långtradare till exempel?

Automatlådan i D5 växlar upp vid ca 4500 varv vid maxgas, den strävar alltså då efter att ligga så nära maxeffekt som möjligt. Om man är lätt på foten växlar den ofta upp vid 1700-1800 varv.
av Bohn74
Da er vel grunnen til att accet på min Xc60 D3 kjenns litt sløvere på topp er att den mangler effekten som D5 har. Ikke så lett å forstå forskjellen moment/effekt men fikk en forklaring som virket lettere å forstå:

Forskjellen på dreiemoment og hestekrefter kan vi måle enkelt med en vegg.

Hestekrefter: hvor fort du treffer veggen

Dreiemoment: hvor langt du tar veggen med deg

Mulig jeg er helt på jordet her men for min del hjalp det :D
av Enzo
Steff 99 skrev:Hur ofta kör man på det sättet, det verkar som våra moppekillar som varvar som tokiga var dom än är, har man automat och diesel så är det väl bara att låta växellådan sköta växlandet, speciellt vi som åker skåpbil, det är ju patetiskt att se en V70 diesel med en förare som tror att han har en racer.
Patetiskt blir det inte förrän man sätter på R-design och andra tramsiga attribut på en V70, som att sänka den, 18-tums fälgar och större. I synnerhet inte när man samtidigt tror sig vara unik med R-design. Det är det mest skrattretande. :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Hej alla hoppas på hjälp Min bil c90 […]

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]