Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Snyggt jobbat Jonas, men det ser ut som att den skall upp lite i bakkant och kanske ner i framkant?

Vad det gäller dräneringsslangarna kan man ju alltid testa dom själv innan. Men oavsett, den här skitkonstruktionen kommer få luckan att läcka förr eller senare.

Testa dräneringarna genom att öppna luckan och häll lite vatten försiktigt ner i de fyra hålen. Kommer det ut i hjulhusen och inte i innertaket är dom okej.

Man kan också läcktesta dom genom att klämma ihop slangarna med en påsklämma där de kommer ut (torkardiket fram och vid bakljusen bak), och sedan hälla vatten i dräneringskanalerna. Vattennivån skall då inte sjunka i kanalerna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tim skrev:Ett tips innan man gör den här operationen är att kontrollera att dräneringsslangarna inte är täppta, vilket i 9 fall av 10 brukar vara orsaken till läckaget. Slangarna går ut i torkardiket så plenium täckning måste bort och där klipper man av slangarna, då dom från början är skurna som ett kryss med 2 smala spår i. Kolla det innan.
Jobbar du med Volvobilar/XC60? Finns det verkligen ingen info från volvo om problemet med den felaktigt konstruerade luckan?
av Tim
Det är dräneringsslangarna som löper med a - stolparna och ut i torkardiket jag pratar om. Om dom inte är täppta nu så kommer dom bli det, vet inte vid vilken årsmodell det är tillrättat .
av HHansen
Hej, jag är ny här och är Dansk så förlåt vis jag inte stavar så bra, men gillar fortfarande Volvo :-)

Jag upptäckte denna tråd då jag sökta om där var andra som hade haft samma problem som jag, och det är där tydligen, jag har en Volvo XC60 D5 MY12 med panoramatak och for 2 dagar sen upptäckte jag att där stod 3-4 CM vatten på golvet vid förarsidan och vatten läckte också in vid ljus/knapp konsolen uppe i taket och ner i mugghållaren/växellåda.

Jag har fått torkat det mesta med många tidningar och bilen står i uppvärmt parkeringsgarage vanligtvis, det är säkert också därför jag inte har upptäckt felen före.

Är där någon som vet om Volvo åtgärdar denna felen eftersom det är en konstruktionsfel? Eller vårt jag kan få det fixat? Jag liter inte nog på mina egna mekaniker skills till att börja ta isär taket :-)
av HHansen
En liten uppdatering sån här ganske länge efter då där var någon som undrade vad felet var

Det var avloppet till glastaket som var blockerat, det går från taket, ner genom A-stolpen vid förarplatsen och ut vid sidopanelen.

Jag lämnade den in till Volvo som tog isär det hela och rensade avloppsslangen, det är uppenbart en känt fel på dessa modeller. Jag tror det kostade ca. 4500
Användarvisningsbild
av MartinS
Tar man bort torkararmarna och sedan plasten över "diket" så ser man slangarna. Dom rensas och modiferas lämpligen enligt nedan för att inte smuts skall fastna i "utloppet".

Original:

Bild

Modifierad:

Bild
av David12345
Hej, jag köpte en XC60 2019 (dvs generation 2). Den har öppningsbart Panoramatak. Något jag ångrar.

Ca 5 månader efter köpet började vatten läcka in vid fötterna på förarsidan. In på verkstad. Rengöring dräneringskanaler. Funkade bra i 2 månader. Sen läckage på samma plats fast passagerarsidan. Tillbaka till verkstaden igen (Bilia Hisingen). De rengjorde kanaler igen.

Allt funkade 2-3 veckor. Sen började det läcka in på BÅDA sidorna igen.

Jag har totalt betalat 6000 kr för 2 verkstadsbesök och felet är tillbaka. Tom värre än innan.

Min rekommendation.
Köp ALDRIG ÖPPNINGSBART Panoramatak. Det fyller ingen funktion. OM man ska ha Panoramatak ska det inte vara öppningsbart. För det är då problemen uppstår. Med öppningsbart tak kommer du GARANTERAT få problem, förr eller senare. Ett icke öppningsbart Panoramatak är annorlunda för det är i ett stycke och med ett minium av skarvar (och därmed läckagerisk)
av 1olov1
Hej,

följde dessa instruktioner för många år sedan och blev av med problemet på vår Volvo XC60 2009. Har haft en tät taklucka sedan dess i många år - fram till för cirka ett halvår sedan då det började läcka igen. Har nu torkat ur passargerarsidans golvmatta och lossat innertaket. Tyvärr verkar alla bilder som bskriver konstukionsfelet på detta forum vara döda. Även guiden som @martins har skivit går inte längre att nå..

Hursomhelst, dräneringen verkar funka. Efter att ha testat med torrt toapapper på olika ställen är slutsatsen att det kan vara motsvarande problem igen. Vatten som "rinner tillbaks" längs takluckan. Kan någon här på forumet dra sig till minnes hur kapningen skulle göras? Jag har alldeles för mig att det var denna del jag kapade senast och ser det riktigt ut? https://photos.app.goo.gl/FFtbpzW8cYAmWHEWA

Många tack på förhand!

Har du verkligen 3,5 bar i bränsletryck..? Hu[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i di[…]

Recharge frågor

Volvo införde en ny drivlina mitt i års[…]

Extra ljus

Ja, paketet med dongel och powerunit.