Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
sony skrev:det snackas så mycket skit om "gammla motor och låda" men hur många av er känner verkligen någon skillnad. Det är samma sak på BMW forum där alla snackar om "körglädje" sen kör man en 316 eller nåt.
Jag vet att det inte hör till diskussionen men en 316 är fortfarande rolig då det svänger.
Robbi skrev:
mattexc90 skrev:
Jag antar att du avser officiella siffror baserat på körcykeln och inte verkliga förbrukningssiffror?
Ja? Det trodde jag framgick.
Nej det tyckte jag inte framgick, men det kanske det gjorde utan att jag fattade det. Är det inte så att de officiella förbrukningssiffrorna lämnar övrigt att önska vad det gäller överensstämmelse med verkligheten, åtminstone enligt vissa inlägg här på forumet jag tycker mig ha sett? Så att jämföra förbrukningsekonomi på de uppgifterna blir väl bara teoretiskt och av mindre värde i praktiken?
Användarvisningsbild
av Robbi
mattexc90 skrev:
Robbi skrev:
mattexc90 skrev:
Jag antar att du avser officiella siffror baserat på körcykeln och inte verkliga förbrukningssiffror?
Ja? Det trodde jag framgick.
Nej det tyckte jag inte framgick, men det kanske det gjorde utan att jag fattade det. Är det inte så att de officiella förbrukningssiffrorna lämnar övrigt att önska vad det gäller överensstämmelse med verkligheten, åtminstone enligt vissa inlägg här på forumet jag tycker mig ha sett? Så att jämföra förbrukningsekonomi på de uppgifterna blir väl bara teoretiskt och av mindre värde i praktiken?
Självklart. Men som Churchill sa "demokratin är bristfällig men vi har inget annat". Verkliga förbrukningssiffror är ju godtyckliga och beror på hur man kör. De officiella ger väl en liten hint om ex. att det är mindre skillnad i förbrukning mellan automat och manuell låda med den 8-växlade lådan. Jag tycker att de officiella siffrorna plus 0.1 brukar stämma. När det anges 0.49 så är det inte omöjligt med 0.59. Så har jag ofta hamnat med alla mina bilar.

Så 0.59 för D4 VEA aut och 0.74 för D4 AWD aut låter väl möjligt och säkert många som klarar?
För den som kör mycket motorväg är ju VEA vs. Gamla en no brainer. I 120 - 140km/h borde det skilja väldigt mycket i förbrukning pga den högre utväxlingen och det är relativt lätt att jämföra då motorvägskörning är mycket mera likartat än landsväg och stadstrafik.
Användarvisningsbild
av Robbi
StringerBell skrev:För den som kör mycket motorväg är ju VEA vs. Gamla en no brainer. I 120 - 140km/h borde det skilja väldigt mycket i förbrukning pga den högre utväxlingen och det är relativt lätt att jämföra då motorvägskörning är mycket mera likartat än landsväg och stadstrafik.
Jo, sant. Jag har mätt D4 VEA aut i fyra mil ca 100km/h motorväg. Lite upp och ner. 0.49. Någon som har mätt motsvarande med femman och sexans låda? Och VEA manuell?
Användarvisningsbild
av Robbi
kmi skrev:Oplevede bare d4 vea som værende mere snål ved kørsel i stad.
Derimod bliver den ekstremt tørstig over 120 km/t i en xc60
Det blir alla bilar men VEA upplever jag som mindre törstig då den med automat har 8-växlar och det blir överväxel med lägre varvtal.
Användarvisningsbild
av dol
StringerBell skrev:För den som kör mycket motorväg är ju VEA vs. Gamla en no brainer. I 120 - 140km/h borde det skilja väldigt mycket i förbrukning pga den högre utväxlingen och det är relativt lätt att jämföra då motorvägskörning är mycket mera likartat än landsväg och stadstrafik.
Högre utväxling? Min T6:a har 1:0,686 på 6:an, och VEA:n har 1:0,673 på 8:an?? Inte direkt någon milsvidd skillnad? Om du funderar lite på hur luftmotståndet ökar med hastigheten kanske du inser att skillnaden i förbrukning har mycket mer med farten att göra än mikroskopisk skillnad i utväxling "över 120".
Användarvisningsbild
av Robbi
dol skrev:
Högre utväxling? Min T6:a har 1:0,686 på 6:an, och VEA:n har 1:0,673 på 8:an?? Inte direkt någon milsvidd skillnad? Om du funderar lite på hur luftmotståndet ökar med hastigheten kanske du inser att skillnaden i förbrukning har mycket mer med farten att göra än mikroskopisk skillnad i utväxling "över 120".
Sorry, lost me. Menar du att en bil som ligger på högre varv drar samma som en bil som ligger på lägre? Det har jag svårt att tro. Man ser ju förbrukningen gå ner med varven. Luftmotståndet är väl samma på samma bil i samma fart.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Fel efter byte VVT

XC90 2,5T 2003 Får snart be om ursäkt […]

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]