Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
thorella skrev:Är rätt övertygad om inte att det kommer någon mekanisk AWD till VEA motorerna. Varför gör man isf om gamla D5 till Euro 6???? Den lär få leva kvar som AWD motor ett tag, tror jag!
Det kände jag inte till. Intressant! Den är seglivad den gamla femman :D
av PFA
Är det någon här som har lyckats få tag på en riktig prislista på kommande modeller som även inkluderar utrustningspaket och eventuella tjänstebilspaket?
Användarvisningsbild
av mgmannen
PFA skrev:
mgmannen skrev:
PFA skrev: Du menar +7000 med utgångspunkt från dagens D4 med automat?
Japp, jämfört med D4 automat idag. Enligt min säljare kommer en D4 manuell kosta från 296000:- och en D4 automat från 316000:-
Din säljare verkar sitta på mycket information. Vilken återförsäljare är det? Min säljare på Bildeve menar att han inte får någon information förrän v. 40. By the way, BMW tar 22 papp för sin Steptronic.
Han kanske läst detta?...

http://www.svd.se/naringsliv/motor/sa-b ... 516914.svd

Höjer man priset?

- Ja, med 5000 kronor i en S/V60 – och väljer man till automatlåda blir det 2000 kronor extra på det gamla priset. Det innebär exempelvis att en Volvo V60 D4 med manuell låda går upp från 291 000 kronor till 296 000 kronor.
Användarvisningsbild
av Boromir2k
Artikeln är väl inget direkt underverk i objektiv bedömning...

Att göra ett ny-inlägg för att dissa 6:an käns lite för mycket älska-att-hata Volvo..
Saknar 2 cylindrar? Hade man levererat en fyra med 290 hk för ett år sedan hade det varit annat skrivet. Bara för att Volvo nu går ifrån 6:or så 'saknar man 2 cylindrar'.... Löjligt. Levererar den så är jag nöjd. Oavsett cylinderantal.
av perhall
För mig är det inte ett dugg löjligt. Jag älskar 6- och 8-cylindriga motorer och ingen 4-cylindrig motor kan ersätta en medioker 6-cylindrig.... tyvärr. Så är det. Oavsett bilmärke.
PH
av Lövet
Håller med dig, men om du ser till ditt eget bilköpande genom åren: Hur många fyror respektive sexor/åttor har du köpt genom åren? Om du är "normalköpare" så är det nog en övervikt åt det första och det vet Volvo.

Själv är jag inne på min första fyra men jag vill nog inte påstå att jag är särskilt viktig för Volvos nybilsstrategi då jag aldrig köpt nytt eller haft tjänstebil.
av perhall
Kommersiellt är beslutet säkert helt riktigt och Volvo har inte resurser att göra konkurrenskraftiga sexor och åttor. Har själv gått mellan 4, 5, 6 och 8 cylindrar, just nu bara 4 tyvärr... har haft Audi S4, XC90 T6, S80 3,2, 528i, MB SL 500 etc. och en massa femcylindriga Volvo. Saknar 5/6/8 cylindrar varje dag när jag är ute och kör! Men även jag är en ovanlig kund på det sättet... de flesta som kör femcyl Volvo-dieslar är nog måttligt intresserade av motorgången/ljudet.../PH
Användarvisningsbild
av mgmannen
perhall skrev: Men även jag är en ovanlig kund på det sättet... de flesta som kör femcyl Volvo-dieslar är nog måttligt intresserade av motorgången/ljudet.../PH
Jag har alltid ägt 4-cylindriga bilar, men har nu äntligen lagt vantarna på en 5-cylindrig. Gillar verkligen att varva ur på varje växel med öppna fönster och trots att det är en diesel som knattrar lite så där "bonnigt" så klämmer jag fram ett leende varje gång. Så jag är faktiskt en smula nöjd att jag köpte en 5-cylindrig D4 innan motorbytet, även om jag får nöja mig med manuell låda. Hade ju fått automat om jag väntat till i vinter...
av PFA
Nu ska jag vara torr och snusförnuftig. Många cylindrar är underbart, men det är inte miljömässigt försvarbart i längden. Volvo är helt rätt på det ur den aspekten. Punkt slut. Vi måste bara acceptera läget. Om det sedan är rätt strategi ur ett försäljningsperspektiv för Volvo är en helt annan femma. Kanske Volvo väljer linjen för tidigt och därmed inte lyckas tilltala den stora köpgruppen. Alltför många med smak för Volvos stora motorer kommer kanske att konvertera till andra fabrikanter, så länge dessa tillverkar stora motorer. Vem vet. Jag hoppas Volvo vet mer än vad vi vet.

Lyckas Volvo med VEA-serien i form av låg bränsleförbrukning i förhållande till prestanda och samtidigt lyckas få till en attraktiv motorkaraktär (hållbarhet och kvalitet är en självklarhet) så kommer Volvo att klara sig bra. Så länge efterfrågan finns och myndigheternas regler tillåter stora motorer så kommer naturligtvis de bilfabrikanter som har råd att behålla och utveckla den typen av motorer att göra det. Det ena utesluter inte det andra, men det gäller att vara smart och hitta sin väg till framgång. Annars är det tack adjö. Volvo är på rätt väg enligt mig om VEA presterar så som utlovats.

Apropå det, någon som känner till när återförsäljarna får sina första demobilar? Det är så förbannat tyst!
VOC strul

Någons VOC som strulat idag? Ser varken ladd[…]

Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]