Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC60D3
MartinS skrev: Vad håller du för hastighet på motorvägen oftast? Kör du mycket med farthållare (isåfall ACC?) eller släpper du av lite i uppförsbackarna för att få ner förbrukningen?

Det är imponerande siffror med tanke på XC'ns vikt och luftmotstånd!

/Martin
Eftersom jag pendlar, så har jag inte bråttom och därför ligger jag i 90 km/h de 3 milen motorväg som jag har till jobbet. Jag använder alltid farthållare, har inte ACC. Senaste tankningen blev det 0,587, nytt rekord igen. Dessutom är detta med 18" vinterhjul. Fast, vem vet.. kanske är de mer lättrullade än Orginaldäcken från Pirelli.
Användarvisningsbild
av MartinS
XC60D3 skrev:
MartinS skrev: Vad håller du för hastighet på motorvägen oftast? Kör du mycket med farthållare (isåfall ACC?) eller släpper du av lite i uppförsbackarna för att få ner förbrukningen?

/Martin
Eftersom jag pendlar, så har jag inte bråttom och därför ligger jag i 90 km/h de 3 milen motorväg som jag har till jobbet. Jag använder alltid farthållare, har inte ACC. Senaste tankningen blev det 0,587, nytt rekord igen. Dessutom är detta med 18" vinterhjul. Fast, vem vet.. kanske är de mer lättrullade än Orginaldäcken från Pirelli.
Ok, jag kör man 90km/h så tar ju inte riktigt luftmotstånde ut sin rätt. Motorväg brukar var 125-130km/h för mig. Kör jag 90 med lätt gasfot kan jag nog komma ner mot 0,9 skulle jag gissa, har aldrg provat. Så länge du har 235 bredd på däcken spelar ju inte 17 eller 18 någon roll.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Har precis avverkat 180mil i en hyr v60 drive igen. Snitt enligt färddator blev 0,64. Mycket bättre än min xc60 men ändå rätt långt från vad man kanske förväntar sig. Mestadels motorvägskörnig i 10km/h över skyltfart.

/Martin
av ricopet
Jag har nu kört knappt 1 000 mil med min DrivE. Och förbrukningen (mätt vid pump) har pendlat mellan som bäst 0.55 till som mest 0,75 (flitigt användande av dieselvärmare). På färddatorn står medelförbrukningen på 0,58 just nu, mycke stad i veckorna o någon långtur på helgen (30 mil).

Ärligt tycker jag det är en helt ok förbrukning med tanke på storlek på bil. Den drar ungefär lika mycket som min tidigare BMW 118d.

/R
Användarvisningsbild
av MartinS
ricopet skrev:
Ärligt tycker jag det är en helt ok förbrukning med tanke på storlek på bil. Den drar ungefär lika mycket som min tidigare BMW 118d.

/R
Njae, det är ju inte mycket bränsle men de mindre bensinarna i S/V60 drar inte heller mycket och då är frågan om det dels går att tjäna in skillnaden i totalen för en drivE rent ekonomiskt, som dessutom förpestar närmiljön med sina NOx utsläpp. Om jag själv "var tvungen" att köpa en V60 med en motor av de mindre storlekarna skulle jag utan tvivel välja en T3/T4 framför DrivE'n.

Sen är ju 1.6 Dieseln en av världens tristaste motorer också, om du frågar mig. Man måste se till att hålla sig mellan 1500-2500rpm annars är den ju mer död än vanligt. Men det är ju såklart en fråga om vanor, smak och tycke...

/Martin
Användarvisningsbild
av Frode60
Jeg har en S60 - D3 motor som snart har kjørt 3000 mil med (30000 km) og forbruket med pigg dekk (dubb) ligger nå på 0,49 :) På mandag så skal skifte over til sommer dekk, regner med at forbruket øker "litt" siden dekkene er bredere.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:
XC60D3 skrev:

/Martin
Ok, jag kör man 90km/h så tar ju inte riktigt luftmotstånde ut sin rätt. Motorväg brukar var 125-130km/h för mig. Kör jag 90 med lätt gasfot kan jag nog komma ner mot 0,9 skulle jag gissa, har aldrg provat. Så länge du har 235 bredd på däcken spelar ju inte 17 eller 18 någon roll.

/Martin
Allt beror på hur man kör.

Jag har lyckats pressa ned min XC70 D5 205 AWD till 0.52 mätt vid pump över en helt tank genom att köra extremecco i 90 km/h.

Om man brassar på i 120-130 hamnar jag på en helt annan planet vad gäller förbrukningen. Brukar bli runt 0.75 då.
av Sharkbait
VolvoB20 skrev:Allt beror på hur man kör.

Jag har lyckats pressa ned min XC70 D5 205 AWD till 0.52 mätt vid pump över en helt tank genom att köra extremecco i 90 km/h.

Om man brassar på i 120-130 hamnar jag på en helt annan planet vad gäller förbrukningen. Brukar bli runt 0.75 då.

Det är bra förbrukning på ditt "extremecco".

Men när kan man få se en XC70 E85 med den förbrukningen!?!?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sharkbait skrev:Det är bra förbrukning på ditt "extremecco".
Men när kan man få se en XC70 E85 med den förbrukningen!?!?
Om det är bra vet i sjutton.... jag köra samma sträcka på 3 sätt och resultatet blev så här...

Försök 1. Uppehåll +8 grader
Extrem-ecco, medelfart 93 km/h = 0.52 l/m

Försök 2: Sol + 10 grader
Normalkörning, medelfart 105 km/h = 0.74 l/m

Försök 3: Regn +6 grader
Forcerad körning, medelfart 122 km/h = 0.94 l/m

Det jag vill säga är att när någon säger att min bil drar 0.82 så säger det inte ett skvatt om man inte vet exakt vilken körstil föraren har....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Lite inne på lambdasonden ändå. S[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p[…]

M4.4 tuning

Hi can anyone recommend a good tuner in Sweden. I […]