Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Saabturbo95
jag har polestar i min d4 awd, om man skaffar Rica nu...hur tror ni det blir om tex automatlådan rasar, man tar bort rica via deras Isoloader eller vad den heter och sedan lämnar bilen...tror ni om kollar igenom och ser detta då?

Förr körde jag med 2 databoxar till min 9-5, en med mukvara för ca 200hk vid besiktning och en med 360 vid bus....Kan man ha så på volvon med?

man blir ju sugen när man läser om 275hk och över 500Nm =)
av 122Sport
Har kört Rica på min MY 2011 D5 AWD R-Design, från 205 hkr till 245 hkr, en fantastisk skillnad! Köpte sedan en MY 2013 med 215 hkr från start och saknade det "extra" draget från den tidigare, men då dom behövde boxen för att kunna programmera om den till 30 hkr mer så kändes det inte lönt, samt att "supporten" gav mig olika priser och uppgifter för varje gång jag ringde och frågade..!? Orkade inte med att skicka in det i den sista bilen även om jag hade softloadern kvar pga av allt strul och oseriösa svar... Har beställt en S60 Polestar och det känns som att "the real deal" ändå är rätt väg att gå även om det kostar :???:
Användarvisningsbild
av crumpets
Saabturbo95 skrev:jag har polestar i min d4 awd, om man skaffar Rica nu...hur tror ni det blir om tex automatlådan rasar, man tar bort rica via deras Isoloader eller vad den heter och sedan lämnar bilen...tror ni om kollar igenom och ser detta då?
Om inte meken som gör felanmälan sover på jobbet så kan du lita på att de gör en utläsning av mjukvarorna i bilen. Det kommer tyvärr aldrig vara riskfritt att chippa :(
av perhall
Så här är det nog generellt:
- Vanlig service: de flesta mekar tänker inte på vad det är för motor och hur den går, mao märker de inte om man har Rica på sin D5 (de kör ju 300m-1km oftast....).Alltså onödigt med en softloader
- Garantirep av typfel inom drivlina eller något som inte har med drivlinan att göra: de kan kolla om bilen är optimerad men gör det inte
- Större fel och ras på drivlina: de kollar alltid om bilen har optimerats, och kan alltid se det
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det bara jag som hakar upp mig på resonemanget "den har ingen garanti längre så det är bara att slänga in vilket skit som helst i databoxen"?

Har den garanti finns det en risk att man får betala själv om det rasar. Har man ingen garanti får man absolut betala själv när det rasar.

Det går inte ihop för mig....
av perhall
Helt sant. Man bör väl i första hand, oavsett om garanti är för handen eller inte, ha koll på om motorns potential utnyttjas och motorn är hållbar. Jag skulle tveka att chiptrimma en 35d BMW med 313 hk eller en A45 AMG med 360 hk ur 2 liter. Men en Audi 3,0 TDI 204 hk som är en nedtrimmad version av en hållbar motor, eller en D4 163/181 hk 2,4 l AWD som också är det, borde ju gå bra!
PH
av karlp
iigloo skrev:Polestar är oftast borttagning av mjukvaruspärr. Rica är tuning av Volvos mjukvara.
Förstår inte riktigt, kan du beskriva lite mer om skillnaden.
Användarvisningsbild
av MartinS
iigloo skrev:Polestar är oftast borttagning av mjukvaruspärr. Rica är tuning av Volvos mjukvara.
Jag misstänker du avser att man t.ex. får en 2.4D att programmeras som en D5? Det är ändå ganska ovanligt i polestars produktsortiment vill jag påstå och det blir ändå aldrig en standardprogramvara, det är alltid lite mer polestar över den, lite rappare gasrespons etc.

Jag vill ändå påstå att Polestar ger dig en säker uppgradering medans allt annat är en "källarproduktion" med minskade marginaler och inte alls med samma saker i åtanke som Polestar/Volvo har när de utvecklar optimeringarna. Polestar är ändå bara ett varumärke, det är ju Volvo som producerar alla mjukvarorna.
Användarvisningsbild
av iigloo
2.0 5cyl Diesel släpps i två varianter D3 och D4. D3 är begränsad i mjukvaran till 136hk. När du beställer Polestar så tas spärren bort och du får en D4. Samma med T3 och T4 och de äldre 2.4D och D5.

Det är ingen "Optimering" eller speciell mjukvara som läggs in som är framtagen av Polestar i de fallen. Anledningen till att RICA, BSR mfl. får ut mer effekt är att mjukvaran är testad i bänk för svenska förhållanden med vår kvalitet på bränslet.

Volvos mjukvara ska ge samma effekt på alla marknader och begränsar därmed effekten markant för att ge god marginal för hårda klimat, högre/lägre höjd och sämre bränslen.

Att kalla bla RICA's mjukvaror för "källarproduktion" är rent trams. De som utvecklar de olika firmornas mjukvaror är välutbildade ingenjörer med mångårig erfarenhet av racing och utveckling av motorer. Vad var Polestar före sammarbetet med Volvo? Inget annat än ett racingteam som utvecklar motorer och teknik inom motorsport.

Då det är exakt samma förbrukningssiffror och utsläpp ändras inget annat än att begränsningar i effekten tas bort. Om det skulle röra sig om en specialutvecklad mjukvara så ändras utsläppen och förbrukningen åt det ena eller andra hållet.

Det där med gasresponsen stavas P L A C E B O.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]