Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ultima PGP går även att lägga lager på lager. För några år sedan när jag körde en XC60 Black-R i färgen passion red testade jag att, under ett par dagar i garage, lägga 7 lager. Torkade lätt med en mikrofiberduk mellan varje lager (efter att det härdat ordentligt) för att få bort eventuellt damm osv bara. Har aldrig varit med om bättre avrinning eller blankare yta någon gång. Nu har jag dessvärre inte riktigt tid att göra det. :wink:

Men blir bättre redan efter lager 2.
Jag är också riktigt imponerad av PGP.

Hur gör ni andra som kör med det. Jag har bilen i parkeringshus och har då att välja mellan att tvätta den, köra hem den och sen lägga på medel eller göra det ute efter tvätt och sedan köra hem. Känns lite som pest eller kolera. Senast regnade det så då körde jag hem, torkade torrt med mikrofiber och sedan la på. Men det känns som en sådär bra lösning framåt vintern när det är mer skit på vägen. Men utomhus i ett par plus kanske det inte är någon ide att lägga på alls.
Jag har ingen dgs-hall i min del av stan så jag tvättar i en sån där utomhustpolettvätt eller ibland borstlöst i maskintvätt.

Att lägga på medlet där är väl ok men jag orkar ju inte häcka där jättelänge medan det härdar.
XC90_Executive skrev:Hydro02 ser intressant ut! Det måste jag nog testa!

Men kan aldrig tänka mig att det blir lika bra som Ultima PGP. Jag ska definitivt lägga ett par lager Ultima innan vintern! :D Ska kolla skicket på lacken på bilarna. Är den okej så blir det Ultima och är det mycket repor blir det en omgång Menzerna Power Protect Ultra. Enstegsprodukt som ska likna effekten av Power Lock.
Jag tycker bättre om Hydro02 dels på grund av att det håller bättre och dels att det är ännu lättare att applicera än Ultima..

/Thomas
Gyeon bathe+ och sedan wet coat.

Tvättar man regelbundet så behövs inte mer.
Hej
Vad säger ni då om den där allra dyraste automat tvätten på macken? Om man förutsätter att bilen/lacken är i ett BRA skick före så att den faktiskt blir ren av tvätt programmet. Är den vaxning som de duschar på efteråt värt något i jämförelse med att man gnuggar själv? Tänkte som ett komplement nu den här årstiden för att skjuta upp nästa gör det själv tills våren.
Automattvätt är en katastrof för en sprojlans ny bil och även för äldre bilar pga att det blir tvättrepor i lacken även fast många hävdar motsatsen ??:-/
Jag får min bil v51 och kommer att vaxa bilen hos handlaren innan den rullar ut på gatan.
Det är min första nya bil så hur jobbigt det än är så kommer jag att handtvätta bilen skonsamt.Det finns kanske någon som kommer att säga att
det kommer bli repor i lacken även fast man handtvättar och dom kommer att ha delvist rätt men jag kan lova att handtvätt är iallfall det bästa valet :D
Katastrof är väl ändå att ta i.... :wink:
Jag tvättar i princip bara i automattvätt, nån enstaka handtvätt och sen ordentlig rekond med polering och försegling varje vår. Kör oftast näst dyraste eller dyraste tvätten och borstarna byts regelbundet i tvätten jag använder (brukar inspektera dem ibland). Mina bilar är superblanka och fina, inga tvättrepor och vattnet pärlar sig som på den mest nyvaxade bilen året runt, så nog funkar det vax som automaten sprutar på också. "Förr i tiden" körde jag bara handtvätt, vaxade tre gånger om året o.s.v..... men finns ingen tid för det nuförtiden och nog har väl utvecklingen gått framåt på automattvättarna också! Summa summarum, är helnöjd med resultatet avautomattvätt.... och hur noggrann och pedant jag än är med min bil så är det ett bruksföremål som skall användas... Sticker ut hakan lite men undrar jag om inte de flesta tvättrepor uppstår vid handtvätt..... (Inte av de som vet vad de sysslar med såklart, men om jag skall generalisera lika mycket som de som säger att alla automattvättar repar..). :wink:
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]