Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjocken
Nu är det så att pappa beställde en v60 D5 te, momentum, business med lite extra. Sportstolar och lite smått och gott. Absolut ingen värsting bil men riktigt fin. Jag va inte speciellt insatt i hans beställning, men tycker det är konstigt med vissa saker som inte stämmer med andra volvobilar. Varför svarta rails på en momentum? Alla andra har ju krom. Han fick gratis avbländande innerbackapegel? Ingår det alltid på TE?
Han har hunnit köra strax över 50 mil och snittar än så länge 0,15 via färddatorn.

Men nu till frågorna som dykt upp.
När bilen står på laddning och han öppnar någon dörr så avbryts laddningen varje gång och dröjer lite innan den kommer igång igen, och meddelande kommer i telefon att laddningen avbrutits.. Ska det vara så? Spelar keyless någon roll?
Hans baklucka är ganska så svårstängd, stannar ofta i "halvstängt" läge? Är det samma problem som jag läst om att bakluckan är skev eller någon som upplevt samma problem?

Annars är han grymt nöjd med bilen efter knappt en veckas körning. Ska försöka uppdatera lite om förbrukning och sånt. Han tävlar mot sig själv att köra så snålt som möjligt såklart.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Silverrails är tillbehör till Momentum och R-Design för 2900:-, dock standard till Summum.
Användarvisningsbild
av joel80
När man låser upp bilen avbryts laddningen för ett par minuter. Det är för att kabeln då låses upp så att man kan ta ut den. Att ta ur kabeln ur bilen när man laddar är inte bra för kontakterna.. och säkert inte för bilen i sig.
Om man väntar några minuter så låser sig kabeln vid bilen igen och den börjar ladda. Då måste man trycka på låsa upp knappen på fjärren för att kunna ta ut den, eller låsa och låsa upp med keyless-handdtagen.

Man ska alltid dra ur kabeln från bilen först. Alltså inte ur uttaget i väggen... drar man ur det ur bilen så vet man att man inte "hårdavbryter" laddningen då den helt enkelt alltid är fastlås när det laddar.

Tror jag också hade gratis avbländning i min beställning.. men det var summum.. la också till med kompass i.. bara för att jag tyckte dom hundralapparna extra det kostade var för lite för att låta bli. :D
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Det irriterande är ju att Volvo on call säger till, det hade den ju inte behövt göra när man stoppar laddningen manuellt. Min börjar ladda efter typ 30 sek igen

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Sant.. Det borde vi skicka in som förslag till förbättring i appen.. Är det nån som har kvar den där länken för feedback?
av Tjocken
Ytterligare en fundering nu när han är iväg på sin första lite längre körning, han checkade in på hotellet och skulle ladda bilen. Men den hade bara laddstolpe och kunde då inte ladda med den kabeln som följde med bilen. Hade tydligen samma uttag i stolpen som i bilen....

Fick ni oxå bara med en 220v kabel på köpet? Vad har ni köpt för att kunna ladda smidigt vid stolpar på tex hotell och sånt? Vad kostade en sån kabel på ett ungefär, pratade som snabbast med en på ÅF idag och dom trodde mellan 3000-5000 för deras....
Detta är en djungel för mig, och då ska vi inte tala om vad det är för pappa.....

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
av joel80
Du/din pappa behöver en typ2-kabel. Det är standarden i europa på sånna slags laddare... Jag köpte den här kabeln:
http://evconnect.se/collections/laddsla ... s-230v-16a

Med rabattkod EVC10special får man 10% rabatt på det priset.. har inte hittat billigare kabel än så.
av Tjocken
joel80 skrev:Du/din pappa behöver en typ2-kabel. Det är standarden i europa på sånna slags laddare... Jag köpte den här kabeln:

Med rabattkod EVC10special får man 10% rabatt på det priset.. har inte hittat billigare kabel än så.
Är alla stolpar enfas alltså? Känns väl som att det måste varit bättre att ha trefas stolpar?
Annars så ser den riktigt bra och billig ut! Tack!
av superpin
Tjocken skrev:
joel80 skrev:Du/din pappa behöver en typ2-kabel. Det är standarden i europa på sånna slags laddare... Jag köpte den här kabeln:

Är alla stolpar enfas alltså? Känns väl som att det måste varit bättre att ha trefas stolpar?
Annars så ser den riktigt bra och billig ut! Tack!
Finns alla möjliga laddstolpar, men Volvon kan inte använda mer än 16 A enfas. Med typ 2 så pratar bilen och stolpen ihop sig så det blir rätt strömstyrka etc, ett vanligt vägguttag kan ju inte tala om hur mycket ström den leverera och därför måste man ställa in dosan manuellt på den medföljande kabeln.

Provade precis min typ 2 kabel för första gången, laddade vid Kolmården idag. Funkade klockrent, men det bästa var förstås att slå på kylan en stund innan hemresan!

(rent tekniskt är det laddning med mode 3 som är själva pratet, men kör man med typ 2 sladd så får man mode 3 "automatiskt")
Användarvisningsbild
av joel80
Nej man kan köpa en kabel som är förberedd för trefas om man vill för framtida elbilar, men Volvon tar tyvärr inte emot mer än 16A enfas.

Edit, scrollade inte tillräckligt långt och såg att superpin redan svarat nu. :)
Och förresten superpin, kylan kan man slå igång även om man inte har sladden i! Tror den går i 5 minuter eller nått sånt.. efter 2-3 minuter är bilen urblåst och betydligt svalare än om man inte gjort något. Jag brukar dra igång det när jag är på väg till parkeringen.. räcker som sagt med några få minuter.

Jag har lagt upp VOCs widget för det på en av startskärmarna på min mobil, så behöver inte ens in i appen för att starta.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)