Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1028630
Elmotorn är har bara en växel och den klarar "bara" upp till 150 km/h över den farten är det bara dieselmotorn som driver. Har själv en D6:a och har Polestar trimmat den och då har du inga problem med tryck mellan 160 - 200 km/h. Var nere på Autobahn i somras och följde utan problem med 3 liters diesel/bensin motorer från de tyska tillverkarna. Hade givetvis inget att hämta mot diverse Porsche, men det hade jag absolut inte räknat med. Angående genomsnittsförbrukningen på landsväg/motorväg så ligger jag nu efter 2 år på ca. 0,6l/mil och då ligger jag på ca. 10-20 km/h över hastighetsbegränsningen. Det är automatlådan och vikten som gör att du hamnar på dessa nivåer. Själv så tycker jag inte att det är mycket eftersom bilmodellen inte är optimerad för den typen av körning.
#1028642
EjS skrev:Ja Robban. Det hade jag gissat. Åker i dk och Tyskland. I princip aldrig under 160 kmh - och då är frågan när jag ska byta bil: T6, D5 Rica, eller Twin engine.

Bryr mig inte om 0-100, men 160-200 är viktigt. D5 är hyfsat men tråkigt att ligga och tävla med 320d.

Jag körde med RICA i min förra D5 AWD 2015 med steg 2 275hk och den gick riktigt bra efter 150km/h

Körde ganska hårt med bilen och den höll hur bra som helst, hade från början Polestar i bilen när jag köpte den så följde det med bilen och det är dag och natt mellan effekten och känslan, speciellt på högre farter. 244km/h är inget problem att pressa upp den i bilen.


Vill även poängtera att kompisen har kört sin V60 D6 2013 i 19.000mil och steg 2 RICA utan något strul med bilen och det är inte snälla mil. Vi här i Norrbotten kör ju inte som kärringar som i söder :D hehe
Användarvisningsbild
av EjS
#1028660
Robban: jag vet. Efter skylten 110 kmh på 45:an då jävlar folk kör! Har åkt hela vägen upp till Kiruna/Nikaloukta och med diversa frostsprängningar i vägen i 130 kmh höll bilen på att gå sönder. Javisst - det är Volvoland.

Om elmotorn ger sig i 150 kmh är det inget för mig. Det är inga fartkontroller och kameror på danska motorvägar - så jag åker aldrig under 160 kmh.

Det blir T6, D5 Rica eller en tyskar/jänk nästa gång.
#1028676
MrSportBee skrev:Angående genomsnittsförbrukningen på landsväg/motorväg så ligger jag nu efter 2 år på ca. 0,6l/mil och då ligger jag på ca. 10-20 km/h över hastighetsbegränsningen. Det är automatlådan och vikten som gör att du hamnar på dessa nivåer. Själv så tycker jag inte att det är mycket eftersom bilmodellen inte är optimerad för den typen av körning.
Om jag kan komma ner till 6.0l/100km på färddatorn dom milen man inte har batteri kvar och ligger i 110-120km/h är jag nöjd.. I nuläget ligger den på 0,5-1l högre i dom hastigheterna.

Tankade förresten idag.. 110 mil sen jag fyllde på förra omgången. 3,9l/100km hamnade jag på..
#1028838
Körde tillbaka samma sträcka som jag skrev om i första inlägget. Denna gång så hamnade jag på 6,2l/100km, och jag startade med helt tomt batteri. Hastigheten var mellan 115 och 125 km/h. Jag tycker att det är rätt ok, inte bra, men ok. Det är nog så som sägs i tråden att det är regenereringen av partikelfiltret som ställer till det rätt ordentligt.

En sak som är lite irriterande är den fullständigt opålitliga momentanförbrukningsvisningen. Den kan slå på 3l/100km vid samma hastighet på plan väg och samma underlag. Ibland tror jag att bilen lever sitt eget liv och försöker spela en spratt hela tiden :P.

Totalt har jag kört 690 mil med snittförbrukningen 2.9l/100km vilket jag är rätt nöjd över :).
#1028852
På min V70 kunde vindförhållandena påverka ca 2l/100km... Kunde ligga på 4.5 åt ena hållet i 115km/h medans hemresan senare samma dag och samma sträcka hamnade på 6,5l/100km. Kanske var nått sånt som spelade in för dig också. :)
Det är svårt att mäta förbrukning och komma fram till vad som orsakar en viss uppgång, eftersom det finns så många faktorer som påverkar.. Också svårt att jämföra med varandra, just p.g.a samma sak.
Man får tokanalysera sin egen körning för att kunna komma fram till något..
#1028865
En fundering. När ni uppger förbrukning på era TE, är det bara på diesel? Säg att ni kört på 0,3l/mil så låter det bra men sen lär kostnad för el också tillkomma. Eller är den kostnaden försumbar? Man berättar inte hela sanningen liksom! :wink:

Funderar själv på en hybrid men måste ha en storlek som V70. Vårat körmönster passar detta förträffligt med mycket korta körningar och någon längre resa på helgerna. Men senaste månaderna kostnad för bensin ligger på 1000kr/mån blir det svårt att räkna hem :D
#1028905
Den är försumbar skulle jag säga. De mil jag kör på el har det nu i kylan dragit mellan 2.0-2.4kwh/mil. (alltså då jag inte använt nån diesel alls.)
Med det pris jag har på el och elöverföringen.. Inklusive alla avgifter och skatter betalar jag för 2.2kwh 1.46kr! Det är alltså kostnaden per mil i "bränsle" då jag kör på el. Jag körde uppskattningsvis runt 55 mil på el på den första tanken.. Så bör ha laddat ca 120kw. (troligen mindre då jag regenererat en massa kwh också, men vi räknar på 120 så får även överföringsförluster vara med..) :)
Mitt kw-pris är på 66.40 öre inklusive allt. 0.664x120=79.68
Har alltså kostat ca 80kr med laddningen.. (Har laddat gratis några gånger på offentliga laddare också.. Så går bort liten peng där också..)

Jag ska plocka fram mer exakta siffror via körjournalen och så framöver.. Men tänkte jag ger det ett par tankningar så det blir nån slags "baseline". :)

Tankningen jag gjorde var på 43 liter.. Kostade 495kr. (billig diesel nu! 11:50kr/l)

Tot 575kr för 110 mil.. Milkostnad för bränsle på 5.23kr/mil.
Tidigare låg jag på ca 8kr/mil.. (senaste statistiken från V70:n)

Hoppas/tror jag kommer ner lite till i totala dieselförbrukningen.. Så räknar med ca 3kr/mil i besparing.. Vilket då slår ut mellanskillnaden för leasingen på den här bilen med förra bilen helt. :)
#1031336
Gjorde samma resa som i förstaposten och slog ett nytt rekord :shock: . 7.3 l/100 km med en hastighet mellan 110 och 120 på runt 25 mil av resan och mellan 80 och 100 på resterande 5 milen. Dock så var det riktigt blöta vägar i början och att det troligen skedde en regenerering av partikelfilter de första fyra milen (jag tror inte att jag kört mer än 70 mil på diesel sedan den senaste regenereringen). Jag började resan med lite mer än kvartsfullt batteri.

Är det någon annan som är i närheten av denna förbrukning på sina D5 TE vid motorvägskörning?

(Ledsen för de snedda bilderna, får inte dom att visas rätt)
Bilagor
20151222_163401.jpg
Efter 10 mil så var snittet 8,2 l/100 km
20151222_163401.jpg (1.3 MiB) Visad 363 gånger
20151222_172301.jpg
Det tar sig, efter 20 mil så var bilen nere i låga 7,7 l/100 km
20151222_172301.jpg (1.57 MiB) Visad 337 gånger
20151222_182710.jpg
Slutresultat efter 30 mil, 7,3 l/100km
20151222_182710.jpg (1.46 MiB) Visad 337 gånger

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]