Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Vad är det som är dumt att köpa en tre år gammal bil som gått 19-20tusen mil? Vilket ungefär är 6000 mil per år, och då har bilen troligtvis inte rullat så mycket i stadskörning. Som t.ex Xc60/xc70, dom har väl inte speciellt dyra servicekostnader som ligger framme då eftersom den stora 18-000 mila service med kamrem vad det nu kostar 10.000kr? Ska vara gjord. Sen har man den i t.ex 3 år och då har den gått 27-28. :)
av specos
Du funderar på kamremsbyte...för att den parametern skall vara med i underlaget får det ju förutsättas att du ska bilen så den närmar sig 18 000 mil (eller är det 24´på en del rent av). Och skall du ha bilen så pass länge känns det som att kostnaden per mil för ett kamremsbyte på 5000 kr spelar marginell roll.

Det som du däremot bör tänka på är att inte köpa en 109 hk-diesel med partikelfilterbyte (håll dig till 115 hk). Skall du ha en diesel överhuvudtaget? Svaret är nej om du bara kör korta sträckor (typ under 20 minuters pendlingsavstånd till jobbet).
av Enka
Jag pendlade förr, ca 30 km dit och 30 hem, men tar bussen nu. Så bilen kommer främst användas till storhandla och när vi åker till tjejens familj i Dalarna. Så diesel går bort.
Måste också säga att man är tacksam för all kunskap som finns i denna forum. Berättade om vår körstil och användning men ändå sa säljaren inget om partikelfilter och sådan.

Edit:kollade på blocket. Var inte många V70 T4 ute, mesta är T4F. Som jag fatta det så är det bensin/etanol bil.
Vad för- och nackdelar med den motor?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Hur många mil per år har du tänkt köra ungefär? Ja T4F är en bensin/etanolbil fördelen med den är bl.a att den är skattefri i 5 år ifrån när bilen togs i bruk. Därefter kostar den 760kr om året, så där kan man ju spara in lite pengar om man väljer en T4F den vanliga T4:an är inte skattefri och kostar 1160 om året i skatt.

T4F ska servas vid var 1500 mil eller 1 år och på T4 vid 3000 eller 1 år. Så kör man mer än 1500 mil om året så får man serva den lite oftare vilket kan bli lite dyrare då. Tankar man etanol i T4F så sparar man ca 3 kronor per mil även om den drar mer etanol, man får helt enkelt tanka lite oftare om man kör på E85.
av specos
T4F eller T4. Same same, du kör ju ändå på bensin (skulle jag göra i alla fall...)
av Lövet
Glöm inte att detta är bilar med en värdeminskning på 20-30 tusen kronor om året. 400kr/år skillnad i skatt kan inte vara ett så jätteviktigt köpargument.
av Enka
Tack för svaren båda två.
Simonhalmstad: Men servicen på T4F måste väl ändå vara lite lägre då det servas så frekvens som det gör. Så det kanske jämna ut sig efter sig, säg 5 år?

Specos: Varför föredra du bensin istället för etanol? Mindre antal tank tillfälle eller är det något annat?
av specos
Enka: Varannan service på T4F är oljebyte för ca 1200 kr -1500 kr beroende på verkstad. Men kör man inte mycket mer (1500 mil per år) så spelar det ju ingen roll, eftersom den ändå ska servas varje år (så har väl Volvo det fortfarande...).

Jag kör på bensin eftersom det varit så mycket konstigheter med etanolen, bränslepumpar som slits ut, varken bränslebolag eller biltillverkare vill ta ansvar och så vidare. Visst - det är billigare med någon krona per mil. MEN, ska jag kosta på den en reparation så äts det upp snabbt. Därav är det inte ens ett alternativ för mig, trots att jag själv ägt bilar med etanolmotor de senaste åren. Orsaken till detta? Tja, vill man inte ha en diesel så blir genast utbudet mycket skralt. Om vi snackar V50 exempelvis är det i princip omöjligt att köpa en bensinbil efter 08.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag körde etanol i min tidigare V50 och hade inga extra kostnader eller sånna problem. Det var lite skriverier för typ 8(?) År sen om att viss etanol inte var tillräckligt ren. Det verkar ligga kvar väldigt mycket osäkerhet hos vissa efter det. Många här på forumet har kört etanol i många tusen mil utan specifika etanol-problem. Jag förde statistik och jämförde och räknade ut att jag på den V50 jag hade sparade ca 2kr per mil när jag körde etanol. Att den hade kortare mil-intervall gjorde inte så mkt då eftersom jag oftast inte körde mer per år.

Jag är också lite i bytar-tankar vad gäller vår privata bil och sneglar på T3/T4, men tar även gärna en T4F om det dyker upp nån med rätt spec. :)

Även om du kör med enbart bensin ska den servas varje år, så man sparar inga servicekostnader.. möjligen att det faktiskt är billigare med service då varannan service bara är filter och olja om jag fattat rätt. (Alltså på T4F... rätta mig gärna om jag har fel...)
av Enka
Enligt Volvo dra T4F runt 0,7 l/mil blir väl i verkligheten 0,8-0,9. Lite för saftigt för oss. Speciellt om man ska köra med bensin.

Fan, trodde inte det skulle vara så svårt att bestämma sig för ett bil...

Nu blev det knöligt. Skulle byta yttre drivkn[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]

Har följande problem med bilen ovan. Bilen r[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]