Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
Samma förare samma sträcka (hemmet - arbete, 6mil t.o.r. i 3 dagar) ungefär samma körstil:
T3: 0,73liter/mil
D2: 0,58liter/mil

Visst, inte helt rättvisande då jag är mer van vid min T3, men en ungefärlig fingervisning på skillnaden dessa två emellan. För mig som "privatbilist med ca 2000mil/år" som skall betala bil och alla omkostnader själv blir valet ändå enkelt då jag tycker T3 erbjuder ganska mycket körglädje sin lilla motor till trots, men D2..... ja..... den skrammlar och knackar och ryker.... men den passar inte mig. Medveten om att jag var provokativ nu, men det är mitt högst personliga tycke.
Användarvisningsbild
av Guru
För min del är det inte skillnaden i förbrukning mellan D2 och D3/D4/D5 som är avgörande, det är inköpspriset! I stora överslag gör det i mitt fall max 5000kr mer i bränslekostnad/år vilket jag anser det vara värt.

Att prata EU-cykel är irrelevant. Alla som vet något om HUR man får bra siffror i labbet vet att det inte går att få samma siffror i verkligheten. De duger enbart till att jämföra olika modeller/tillverkare mot varandra i detta specifika test. Tyvärr har alla OEM i jakten på CO2 blivit bättre på att optimera enl. cykeln. Visst har bilarna blivit snålare men inte lika mycket som de blivit bättre i cykeln. Mao svårare att uppnå angiven förbrukning nu än förr. Dessutom blir %-felet så stort nu när siffrorna är så låga.

Personligen skulle jag ta en lång provtur med de förutsättningarna som jag kör normalt, landsväg/motorväg osv. och jämföra den verkliga förbrukningen innan jag bestämde mig. Om jag nu tycker att förbrukningen är den avgörande faktorn i mitt val.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Oftast får man ju köra riktigt långt för att kunna räkna hem alla andra motor alternativ än t4, eftersom t4 till d2 blir 28000kr det är mycket bränsle det. Priset gäller tyvärr bara V70, 60 modellerna har ju t3 oxå.
av MattiasD
grålle1 skrev:Samma förare samma sträcka (hemmet - arbete, 6mil t.o.r. i 3 dagar) ungefär samma körstil:
T3: 0,73liter/mil
D2: 0,58liter/mil

Visst, inte helt rättvisande då jag är mer van vid min T3, men en ungefärlig fingervisning på skillnaden dessa två emellan. För mig som "privatbilist med ca 2000mil/år" som skall betala bil och alla omkostnader själv blir valet ändå enkelt då jag tycker T3 erbjuder ganska mycket körglädje sin lilla motor till trots, men D2..... ja..... den skrammlar och knackar och ryker.... men den passar inte mig. Medveten om att jag var provokativ nu, men det är mitt högst personliga tycke.
Se där, 25% högre volymförbrukning för T3 jämfört med D2 i ett verkligt test. 30% är det ju enligt deklarationen. Troligtvis blir skillnaden närmare 20% om testet skulle göras under ett helt år eftersom bränslevärmaren kommer att gå på dieselbilen för att få upp motortemperaturen. De här sk snåldieselbilarna är inte så snåla som folk verkar tro och med så här liten skillnad finns det inte en chans att det skulle vara ekonomiskt bra heller.
av MattiasD
Bilnörden skrev:Oftast får man ju köra riktigt långt för att kunna räkna hem alla andra motor alternativ än t4, eftersom t4 till d2 blir 28000kr det är mycket bränsle det. Priset gäller tyvärr bara V70, 60 modellerna har ju t3 oxå.
15000 kr är skillnaden mellan D2 och T3. Nä, det finns inte en chans att räkna hem detta ekonomiskt. Om man inte räknar som en motorjournalist vill säga. Det betyder dagens bränslepriser (utan hänsyn till ökade dieselskatt nästa år) multiplicerat med uppgiven deklaration (som vi vet gynnar diesel), får man inte fram att dieselbilen är billigast då brukar de ta till extra högt andra handvärde på dieselbilen och extra lågt för bensinbilen. Då brukar kalkylen visa att dieselbilen är billigast.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Ford hobby husbil chassinummer

Kolla höger hjulhus fram, det kan dock som sa[…]

Har du satt dit en begagnad original LMM eller en […]

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]