Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallessida
Steff 99 skrev:
kallessida skrev:din förbrukning kommer sjunka med tiden, 0.45-0.50 borde du landa på med ren landsvägsköring @ 80-90km/h, men det är förståss om kanske 1500mil :lol:
Med en D3 aut. :mrgreen: ..efter färddator så är det säkert inga problem, men i verkligheten vid pumpen, då är det andra förutsättningar som gäller.
Inte ens DriveE klarar detta med manuell vxlåda

med D3 automat ska du komma ner på dom siffrorna på landsväg ja... med DrivE kommer du ner på ca 0.4... gäller man håller "rätt" hastighet också... typ 80-90km/h eller om de är så lågt som 70?
av Steff 99
kallessida skrev:
Steff 99 skrev:
kallessida skrev:din förbrukning kommer sjunka med tiden, 0.45-0.50 borde du landa på med ren landsvägsköring @ 80-90km/h, men det är förståss om kanske 1500mil :lol:
Med en D3 aut. :mrgreen: ..efter färddator så är det säkert inga problem, men i verkligheten vid pumpen, då är det andra förutsättningar som gäller.
Inte ens DriveE klarar detta med manuell vxlåda

med D3 automat ska du komma ner på dom siffrorna på landsväg ja... med DrivE kommer du ner på ca 0.4... gäller man håller "rätt" hastighet också... typ 80-90km/h eller om de är så lågt som 70?
Påstår du detta eller är det dina egna fakt på din egen bil ? Talar vi om färddatorn eller verklig förbrukning ?
Annars det är en stor skillnad på var man borde komma ner till och vad man kommer ned till.
Hade en S60 D3 aut. nu i helgen, 0,7l/mil vid pump Gbg-Malmö-Gbg trots snäll körning.
av kallessida
nej inte baserad på egna siffror, har en 850 glt och den går att få ner i 0.68 mellan sthlm-gbg, men har inte rikitgt med saken att göra... jag baserar de på volvos siffror och dom brukar stämma väldigt bra eller ligga för högt vad jag erfarat
av Svesam
Min förbrukning på 0.6 är vid pump.
Körning Stockholm - Härnösand med snittfart 105km/h.
Vägen är gott och blandat mellan 70, 80, 100, 110 och 120.
Jag höll dessa farter (plus lite moms... 8) )
Omkörningar gjordes med "full gas" så det handlade inte om någon direkt eco-driving
men långa stunder så var konstantfart som gällde.

Enligt debatten ovan så är det antingen riktigt bra eller åt h-vete för högt.
Jag lutar åt att det är det första :D
av Steff 99
Tycker att dina siffror nog speglar verkligheten, Volvo dieslarna speciellt med automat har haft en tendens att var törstiga.
Volvos förbrukningssiffror är väldigt mycket glädjesiffror. (vilken tillverkare har inte det ?)
Klarar man den uppgivna förbrukning för blandad körning +5 till 10% på normal landsvägskörning så är det bra.
PÅ min senaste V70 D5 MY10 var det nära nog omöjligt att komma under 0,7-0,75 om man körde mycket snällt, XC60 ligger på 0,8-0,85.
Jag har tillgång till en S60D3 aut som jag kör kanska mycket, den ligger på runt 0.7 som jag skrev.
Man kan säga att håller man varvtalet under 2000v/min så går dom hyfsat snålt, däröver är det en markant ökning.
Men det är bara att hoppas att MY12 är närmare den uppgivna förbrukningen än tidigare.
av KalleH
Hej!

Har kört min S60 D3 aut i snart 1500mil och antecknat varje tankning hur mkt den dragit. Förbrukningen har inte sjunkit alls från den var ny. Ligger på mellan 0,6 och 0,64 mätt vid pump och då är det nästan uteslutande landsvägskörning (mest 80Km/h och lite 100km/h). Dock har jag 18-tumshjul vilket verkar dra mer bränsle då den med 16-tums dubbade vinterhjul låg på ca 0,57-0,59 på exakt samma sträcka (detta var dessutom på vintern).

På plan landsväg med konstant fart 80km/h visar momentanförbrukningen ca 0,4-0,45. Men att komma ner under 0,6 i landsvägssnitt verkar väldigt svårt, i alla fall med 18-tumshjul. Det känns som automaten är den stora boven i förbrukningsdramat :???:

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av apersson850
Även med Wandlerüberbrückung, som tyskarna säger (ja, på "svenska" heter det ju lock-up!) är det ändå rätt många prylar som ska plaska runt i en automatlåda, jämfört med i en vanlig växellåda. Om jag inte minns fel finns det en konventionell dubbelplanetväxel och sen ytterligare en ingående enkel planetväxel, och inte mindre än fem kopplingar i den sexstegade lådan som Volvo använder nu. Det är naturligtvis så att alla dessa grunkor snurrar inte runt gratis i lådan.

Men det är så bekvämt, och jag tycker den växlar så bra, att det får det vara värt. Jag har ju dessutom haft fordon som Volvo 854 Turbo tidigare, så jag är inte bortskämd med förbrukningssiffror som de jag får nu ändå, trots att jag nu gick till automatlåda.
av Lövet
Det här med att förbrukningen skulle sjunka "efter ett par tusen mil" är bullshit från Volvosäljare som inte vill att besvikna kunder ska kunna klaga under garantitiden. "Det blir bättre sen". Ja, någon centiliter eller två kanske.

Det bästa för att få en verklig uppgift är att googla Dauertest för att kolla upp de tyska tidningarnas långtester över 100.000km. De mäter när bilen är ny och efter 10.000 mil både förbrukning och acceleration. Oftast skiljer någon hundradel eller två till 100km/h och ett par centiliter i förbrukning. Åt båda riktningarna.
av Linqid
Steff 99 skrev:Volvos förbrukningssiffror är väldigt mycket glädjesiffror. (vilken tillverkare har inte det ?)
Värt att notera är dock att de senaste åren så har medverkande Volvo-bilar i ViB:s långteststall varit bland de ärligaste bilarna. Deras nuvarande T4 aut. ligger närmast de officiella siffrorna utav alla bilar, än så länge.
av Svesam
Steff 99 skrev: Att lyckas med konststycket att få en D3 aut. dra under 0,6l/mil är en konst i sig o komma under detta då får man nog smyga fram på en öde landsväg. :???:
He he, 0.58 mätt vid pump (färdatorn sa 0.57)senast resan Härnösand-Stockholm-Härnösand.
Snittfart 104km/h så ingen smygning på öde vägar :D
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]