- tor 05 maj 2011, 18:51
#526554
Jag misstänker att det inte bara är rullmotståndet som ökar förbrukningen från 0,59 till 0,63. Tänk på att diametern på däcket skiljer mellan olika dimensioner. För att ett 18'-hjul inte ska ha mycket större diameter än ett 16'-hjul är profilen lägre. Men det brukar inte bli samma diameter ändå. Detta märker jag t.ex. på min nuvarande bil. Det är bara att ställa 2 hjul bredvid varandra så märker man att sommardäcket är större (i alla fall i mitt fall).
I praktiken innebär detta att trip-mätaren visar fel. Så om du ska göra ett riktigt test ska du mäta sträckan som bilen rullar med ett oberoende intrument.
I praktiken innebär detta att trip-mätaren visar fel. Så om du ska göra ett riktigt test ska du mäta sträckan som bilen rullar med ett oberoende intrument.
Polestar 4 RWD -25, Volvo C30 1.8F -09
Tidigare: Polestar 2 RWD -24, Polestar 2 AWD-20, MY21, Volvo C30 1.8F -10, 480 ES -87, 440 GL -89, MB SLK 350 -05, S60 T5 R-D -20, S90 T8 -18, S60 T6 AWD -17, XC60 T5 -16, S60 T5 -15, S60 D5 -14
Tidigare: Polestar 2 RWD -24, Polestar 2 AWD-20, MY21, Volvo C30 1.8F -10, 480 ES -87, 440 GL -89, MB SLK 350 -05, S60 T5 R-D -20, S90 T8 -18, S60 T6 AWD -17, XC60 T5 -16, S60 T5 -15, S60 D5 -14