Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag misstänker att det inte bara är rullmotståndet som ökar förbrukningen från 0,59 till 0,63. Tänk på att diametern på däcket skiljer mellan olika dimensioner. För att ett 18'-hjul inte ska ha mycket större diameter än ett 16'-hjul är profilen lägre. Men det brukar inte bli samma diameter ändå. Detta märker jag t.ex. på min nuvarande bil. Det är bara att ställa 2 hjul bredvid varandra så märker man att sommardäcket är större (i alla fall i mitt fall).

I praktiken innebär detta att trip-mätaren visar fel. Så om du ska göra ett riktigt test ska du mäta sträckan som bilen rullar med ett oberoende intrument.
Diametern skiljer aldrig mer än 5% mellan originaldimensioner. Du kan kolla här: http://www.shrek.se/rullomkrets.htm
KalleH skrev:Tack för all information! Självklart är det småpengar i sammanhanget men man vill ju att en diesel ska gå så snålt som möjligt :-)-)
I så fall, behåll din fälgar, kräng på 205/45 R18 i lättrullat utförande.
Hur vet man hur smala/breda däck man kan ha på en specifik fälg?
När det är dags för mig att byta däck på bilen kan jag nämligen tänka mig att skaffa smalare samt även högre profil.
Det står på däckstillverkarens hemsida (eller tekniska spec) vilka fälgbredder ett visst däck passar till tex 7 <-> 8,5 tum osv.....
VolvoB20 skrev:Diametern spelar noll roll...... tex bilarna som slår världrekord i låg förbrukning kör ju 50 mil på en liter och har 30 tum stora hjul.

Det är bredden och rullmotståndet i gummidäcket det hänger på.

Du behöver inte köra mindre tum om du vill spara bränsle, det gäller att köra smalare däck.
Glöm int vikten också. Tyngre däck tar mer kraft att få/hålla i rörelse.
andreas_lofgren skrev:Teknikens värld gjorde en gång ett test med en S60 (tror det var 2.5T) med 16", 17" och 18" Volvo Originalhjul. Skillnaden mellan största och minska dimension var 5cl om jag minns rätt. Märkbart men småpengar i sammanhanget som sagt.
Vill minnas att det var även 15 o 19 tum och att det skilde max 5 cl.

Skiljer knappast 5 cl eller 5 % mellan 16 o 18 tum med samma däckmodell.

Däremot kan det ju skilja 3 till 5 procent i förbrukning mellan ett trögrullande och ett lättrullande däck av samma storlek. Lättrullande 235-40-18 drar inte mycket mer än trögrullande 215-55-16. ViB, TV med fler har testat lätt- och trögrullande däck o skillnader i förbrukning. Värst är regummerade däck, tyvärr.

PH
Vilken mjukvara har ni?

Man måste godkänna.

Instabil styrning (XC70 -16)

Bussningarna på bakaxeln?

Såg följande hos Volvocars: 95 oktan ka[…]

Vi som beställt nya V60

Den är låg, men inte för låg[…]