Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Driver Support/Assist vill jag minnas är det paket som innehåller adaptiv farthållare, det är som du skriver tyvärr inte standard i Summum.
Summum betyder i princip bara läder klädsel.

Att välja en D5a när man tvekar på Automat pga förbrukningen är lite kul :-D Hade personligen tagit mindre motor och automatare. En automatare kommer vara värd mer i framtiden vid eventuell försäljning. Tror inte du får betalt för en D5a vs D4 dock. Hurvida du behöver en D5 kan dock bara du avgöra.
Användarvisningsbild
av svergie2
Driver Support är en deal breaker för mig, särskilt om du ska frakta familj. Där får man alla avancerade säkerhetssystem, bla

*Kollisionsvarning med full Autobroms för bilar, fotgängare & cyklister upp till 200 km/h har jag för mig

*BLIS (Döda vinkel varning)
*CTA vid facelift (Cross Traffic Alert, varnar om det kommer en bil från sidan när du tex backar ur en parkering)
*Aktiva helljus (maskar ljuset för andra bilister så att du kan ha helljus igång utan att blända)
*Adaptiv farthållare
*Köassistent om automat (gasar och bromsar I köer)
*Avståndsvarnare (lyser rött I vindrutan om du ligger för nära bilen framför)

Tror det var allt, men det är verkligen guld värt på en modern bil!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

av berrabus
Mina högst personliga kommentarer. Ja det blir mothugg på detta men det vet jag om :)

- Ljus klädsel ger lägre värde på bilen.
- Röd färg ger lägre värde på bilen på bilfirma
- Jag hade aldrig köpt en Volvo med gamla automaten. Enda automaten jag personligen vill ha är den nya 8 vxl, annars är det manuell som gäller. Gilar inte hur den gamla växlar och så drar bilen ca 1 dl mer per mil.
- Om du vill ha en -14 eller nyare är D4 helt ok. Kostar mindre i drift och är modernare. Nackdelen är att det finns några olika konstruktionsfel som kan kosta en del att åtgärda. D5 är mer pålitlig men kostar lite mer i drift.
- Du har mer värdeminskning per år än det skiljer på skatt, försäkring och bränslekostnad. Dvs gå på vilken variant du själv trivs bäst med att köra.
- Optioner jag själv värdesätter är BLIS, rattvärme och VOC. Köper ogärna nyare bil utan dessa men sedan finns det annat som andra värdesätter högre. Tex adaptiv farthållare vilken jag själv aldrig använder även fast jag har det.
av dannesk
berrabus skrev:Mina högst personliga kommentarer. Ja det blir mothugg på detta men det vet jag om :)

- Jag hade aldrig köpt en Volvo med gamla automaten. Enda automaten jag personligen vill ha är den nya 8 vxl, annars är det manuell som gäller. Gilar inte hur den gamla växlar och så drar bilen ca 1 dl mer per mil.
- Om du vill ha en -14 eller nyare är D4 helt ok. Kostar mindre i drift och är modernare. Nackdelen är att det finns några olika konstruktionsfel som kan kosta en del att åtgärda. D5 är mer pålitlig men kostar lite mer i drift.
- Du har mer värdeminskning per år än det skiljer på skatt, försäkring och bränslekostnad. Dvs gå på vilken variant du själv trivs bäst med att köra.
- Optioner jag själv värdesätter är BLIS, rattvärme och VOC. Köper ogärna nyare bil utan dessa men sedan finns det annat som andra värdesätter högre. Tex adaptiv farthållare vilken jag själv aldrig använder även fast jag har det.
Nu får du mothugg :)

- Ljus klädsel ger inte automatiskt lägre pris men ofta avstår kanske personer detta då det ofta missfärgas av jeans osv.
- Röd färg ger absolut inte lägre pris, det var på 90-talet då man inte använde klarlack på röda/blåa/vita/svarta m.m. kulörer som de kunde mattas pga UV-strålningen. Volvos röda Passion Red är en otroligt varm och snygg röd kulör och jag vet att den kulören inte är svårsåld varken privat eller hos handlare (definitivt inte på modeller av R-Design), det är utrustningen som är avgörande.
- Nya 8-stegs automaten finns bara på VEAn utan AWD och med nya programvaran så blir den 6-stegade mkt bättre i upplevelsen och jag skulle aldrig själv köpt en bil utan AWD idag så 8-stegade är uteslutet för dom som vill ha AWD. förbrukningen är inte allt och är man bekymrad att bilen drar 0,1l/mer så finns det annat att dra in på.
- Det är skillnad på D4/D5 om du har AWD eller ej, vilken motor syftar du på? Du rekommenderar inte att köpa en bil med 6-stegs automatlådan för den kan dra 0,1l/mil mer men tycker nya VEA motorn är modernare och kostar mindre i drift men däremot har fler konstruktionsfel som kan kosta extremt mkt som motorrenovering för enorma belopp istället?!
- Det jag värdesätter mest på min bil är rattvärme, adaptiv farthållare som är suveränt på landsväg och i stadstrafik då man har köassistans (auto broms/gas som kräver automatlåda), CTA (Cross Traffic Alert), Aktiva Helljus, givetvis VOC som är riktig ovärderligt när man väl haft det och självklart bränslevärmare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
dannesk skrev: ons 08 jan 2020, 00:32
berrabus skrev:Mina högst personliga kommentarer. Ja det blir mothugg på detta men det vet jag om :)

- Nya 8-stegs automaten finns bara på VEAn utan AWD och med nya programvaran så blir den 6-stegade mkt bättre i upplevelsen och jag skulle aldrig själv köpt en bil utan AWD idag så 8-stegade är uteslutet för dom som vill ha AWD. förbrukningen är inte allt och är man bekymrad att bilen drar 0,1l/mer så finns det annat att dra in på.
Även T6 AWD och Polestar finns med VEA och 8-vxl i denna modell av V60.
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 4-13895870
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 7-13248758
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker det verkar vara en fin och prisvärd bil, är Du nöjd med färg och utrustning skall du slå till.

Jag var i en liknande sits i somras då jag letade V60. Det slutade dock med en D4 MY13 då jag inte ville ha VEA motor men hade en del specifika önskemål om utrustning, mil och skick som jag inte lyckades hitta i en facliftad bil (MY14 och MY15).

Jag tror inte du skall vara så rädd för förbrukningen, jag kör min 5-cyl 2.0 motor på mellan 0.45 och 0.60 (ungefär samma som den V40 D2 VEA jag hade tidigare) beroende på körmönster och hastighet , du får väl lägga till några centiliter för den extra cylindervolymen, men mer är det säkert inte.
av berrabus
dannesk skrev: Nu får du mothugg :)

- Röd färg ger absolut inte lägre pris, det var på 90-talet då man inte använde klarlack på röda/blåa/vita/svarta m.m. kulörer som de kunde mattas pga UV-strålningen. Volvos röda Passion Red är en otroligt varm och snygg röd kulör och jag vet att den kulören inte är svårsåld varken privat eller hos handlare (definitivt inte på modeller av R-Design), det är utrustningen som är avgörande.
- Det är skillnad på D4/D5 om du har AWD eller ej, vilken motor syftar du på? Du rekommenderar inte att köpa en bil med 6-stegs automatlådan för den kan dra 0,1l/mil mer men tycker nya VEA motorn är modernare och kostar mindre i drift men däremot har fler konstruktionsfel som kan kosta extremt mkt som motorrenovering för enorma belopp istället?!
Hade räknat med det och uppskattar det så länge man för en konstuktiv diskussion utan påhopp :)

- Rög färg var en allmän kommentar och jag kan håll amed om att en R-design i röd är riktigt najs. Har 2 kompisar som driver varsin bilfirma modell större och enligt båda två genererar en röd bil generellt lite lägre pris.
- Den bil TS länkade till är 2WD så antog att det är en sådan som är aktuell och inte en AWD.
- Jag rekommenderar ingen vilken låda man skall ha, det var min personliga åsikt kombinerat med orsaken varför jag inte väljer den. Sedan är min huvudanledning växlingarna och förbrukningen är fakta som kommer på köpet. Om förbrukningen är viktig eller ej får varje individ själv avgöra.
av Kamp
Lockis skrev:Driver Support/Assist vill jag minnas är det paket som innehåller adaptiv farthållare, det är som du skriver tyvärr inte standard i Summum.
Summum betyder i princip bara läder klädsel.

Att välja en D5a när man tvekar på Automat pga förbrukningen är lite kul :-D Hade personligen tagit mindre motor och automatare. En automatare kommer vara värd mer i framtiden vid eventuell försäljning. Tror inte du får betalt för en D5a vs D4 dock. Hurvida du behöver en D5 kan dock bara du avgöra.
Tack för svar :) Alltså jag har verkligen inget emot varken manuell eller automat, anser båda ha sina för-och nackdelar. Nu råkar det vara så att den bil jag hittat har just en D5:a och maanuell, därav mina frågor :p Hade lika gärna kunnat vara en D3 automat t.ex. och då hade jag nog haft andra frågor.

När jag kollar säljarens info framgår att bilen har flera av vad som verkar vara Driver support/Assist, eller är det något som saknas?:
- Queue Assist - Kan dock ej stämma då detta är manuell...? Kanske att dom kopierat rakt av vad som ingår oavsett låda?
- Farthållare Adaptiv
- Lane Departure Warning
- Cyklist/Fotgängar ID
- Döda vinkel varning
- Driver Alert
- Aktiva Xenonstrålkastare
- Aktivt helljus - Innebär detta att den bländar av automaiskt?
- City safety autobroms
- Kollisionsvarnare

svergie2 skrev:Driver Support är en deal breaker för mig, särskilt om du ska frakta familj. Där får man alla avancerade säkerhetssystem, bla

*Kollisionsvarning med full Autobroms för bilar, fotgängare & cyklister upp till 200 km/h har jag för mig

*BLIS (Döda vinkel varning)
*CTA vid facelift (Cross Traffic Alert, varnar om det kommer en bil från sidan när du tex backar ur en parkering)
*Aktiva helljus (maskar ljuset för andra bilister så att du kan ha helljus igång utan att blända)
*Adaptiv farthållare
*Köassistent om automat (gasar och bromsar I köer)
*Avståndsvarnare (lyser rött I vindrutan om du ligger för nära bilen framför)

Tror det var allt, men det är verkligen guld värt på en modern bil!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Se ovan - som jag tolkar det finns det på denna bil?

Tack för input. Kan hända att du har rätt om ljus inredning och färgen, hade framförallt gärna haft en svart eller vit bil. Gällande ljus inredning har mina föräldrar alltid haft det och jag tycker det är fräscht om man sköter om det, värre är det med ljus inredning i tyg :-D

Har också hört att nya D4 som kom 2014 har en del problem och t.ex. dricker mycket olja. Tänker därför att även om D5 är aningen väl törstig utifrån min användning så känns det som en pålitlig och bra motor. Sen inte ett minus när bilen är fullastad till fjällen.
Senast redigerad av 1 Kamp, redigerad totalt 0 gånger.
av Kamp
MartinS skrev:Jag tycker det verkar vara en fin och prisvärd bil, är Du nöjd med färg och utrustning skall du slå till.

Jag var i en liknande sits i somras då jag letade V60. Det slutade dock med en D4 MY13 då jag inte ville ha VEA motor men hade en del specifika önskemål om utrustning, mil och skick som jag inte lyckades hitta i en facliftad bil (MY14 och MY15).

Jag tror inte du skall vara så rädd för förbrukningen, jag kör min 5-cyl 2.0 motor på mellan 0.45 och 0.60 (ungefär samma som den V40 D2 VEA jag hade tidigare) beroende på körmönster och hastighet , du får väl lägga till några centiliter för den extra cylindervolymen, men mer är det säkert inte.
Tack för svar. Låter betryggande, jag försöker också intala mig själv att med manuell låda och eco-drive så kan man få ner kostnaden en del, även om den självklart är den törstigaste av motoralternativen.
av Kamp
dannesk skrev:

Nu får du mothugg :)

- Ljus klädsel ger inte automatiskt lägre pris men ofta avstår kanske personer detta då det ofta missfärgas av jeans osv.
- Det jag värdesätter mest på min bil är rattvärme, adaptiv farthållare som är suveränt på landsväg och i stadstrafik då man har köassistans (auto broms/gas som kräver automatlåda), CTA (Cross Traffic Alert), Aktiva Helljus, givetvis VOC som är riktig ovärderligt när man väl haft det och självklart bränslevärmare.
Utifrån att bilen jag funderar på inte har automat verkar den bocka av samtliga saker du nämner som viktiga. Eller är det något jag missat? Med tanke på att det är en MY14 med Summum och BE PRO II bör väl mer eller mindre det mesta ingå? Eller vad är det som är tillval utöver vad som ingår i dessa?
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]