Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
V60ccsummum skrev:
Leopold skrev:Verkar vara bra fart i kärran men ska man mäta hastigheter är det GPS som gäller, hastighetsmätare är designade att visa ca 10 % för mycket men felmaginalen är osäker pga olika däck / diameter osv.

Skulle gärna vilja veta vars du fått 10% ifrån, har själv aldrig ägt en bil som visat mer än 3km/h fel mot gps. Min nuvarande bil felar endast 2km/h.
Har hört 5% för mycket.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hur pålitliga är GPS-appar? Någon som är mer exakt än andra?
Tänkte ladda ner en sån också, om de är bättre än bilens mätare..
Användarvisningsbild
av joel80
Förut var det rätt vanligt med upp mot 10%. Min V50 från 2006 jag hade förut visade ca 10km/h för mkt vid 120km/h på mätaren. Alltså runt 8%.
Den visade fel på procent... Så ju fortare jag körde desto mer fel.

Senaste nyare bilarna har visat bättre. Beroende på däck har det varit 3-6km/h fel. Och det verkar som att felvisningen är i km/h och att det inte ökar med hastighet. Har dock inte testat i 200 blås.
Användarvisningsbild
av CabBO
Min visar konstant 4-5km/h fel (för lite) enligt hastighetsmätaren jämfört med den GPS APP jag använder. Detta beror på att jag har 40 profil istället för 45 profil på mina 19" fälgar. Enligt däck och fälg konfigurationen så skall det vara så också.
Användarvisningsbild
av Derank
Om vi skiter i hastigheten så tror jag ts fått svar på sin fråga. .... det finns ingen fartspärr....då slipper det här bli en 100sidor lång tråd om hur man mäter en hastighet. ...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jo jag är nöjd. Ska försöka pressa den ännu mer imorgon :D
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Finns ju en spärr för när den kommit upp till en viss fart på mätarn tar det stopp även om det står nåt annat

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]