Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
frasse4 skrev:Såklart är det så, man kan inte trolla med effekt. Det man kapat är ju växlingstiderna. Sedan kan ju ev de äldre lådorna vara momentbegränsade på lägre växlar.
Växlingstiderna med den gamla 6-vöxlade lådan är nog inte helt avgörande. i S-läge slår den i dom ganska bra, och det handlar väl egentligen bara om en, eller kanske två växlingar till hundra. Det är nog ett större problem att den inte låser på ettan utan slirar sig upp till 6500rpm...

Redan vid 50-100km/h lär det vara ganska lika tider misstänker jag. Den stora skillnaden ligger nog i 0-50km/h.

/Martin
av KrilleW
Om det är viktigast med 0-100 km/h, och kan göra avkall på AWD så bör du köpa D4 FWD.
Om du behöver/vill ha AWD så köper du med Polestar till bilen och kapar ned 0-100 till 8,2 sek istället för att köpa en D5. Det sparar du mycket pengar på, samtidigt som du behåller dina garantier till skillnad från andra eftermarknadstrim.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Siffrorna stämmer inte för d4 fwd den är betydligt långsammare än spec i xc60, d5 awd aut är betydligt snabbare går inte lite på de uppgifterna, den s80 polestar d4 jag körde var uppgivet 8,2 med polestar 8,4 utan och den gjorde 0-100 på 7,5sec med polestar
Användarvisningsbild
av Derank
Björnr skrev:Derank, var chippade du nånstans? Och vad kostade det?
//Björne
Ca 7000 tar dom. Jag köpte dok mjukvaran av en av deras åf och en polare till mig ordnade installationen. Så jag betalade inte många lire . Men runt 7k får du räkna med.
Användarvisningsbild
av Derank
Bsr. Rica och smoab har ungefär samma sw i grund och botten.
av spinoff
Okey,

Uppskattar alla svar :D .

Det låter som att prestandan vid en normal omkörning kring 110 km/h skulle kunna vara ganska lika. Det vore bra om Volvo kunde specificera accelerationen för de mer reellt intressanta intervallen. Det är ganska sällan jag ägnar mig åt ”rödljus” race :twisted: :twisted: .

I praktiken har jag en sportstuga i fjällen där AWD definitivt skulle komma till nytta. Tyvärr har jag en över 100 mil lång resa dit med en eller annan omkörning :oops:. Dvs en chippning kanske är ett bra alternativ. Någon som har gjort en ”Polestar Performance Optimering”? Detta finns som tillval och ger tydligen en rejäl förbättring: T ex D4 AWD AUT => 220 hk, 440 Nm, 0-100 km/h på 8.1s. Priset är 9200kr vilket är ett betydligt billigare alternativ än att välja en D5:a.

What’s the catch? Några erfarenheter?
av KrilleW
Jag har kört D4 AWD både med och utan polestar. Tycker skillnaden är väldigt stor, framförallt vad gäller omkörningsegenskaper. Det är möjligt att eftermarknadsföretag som BSR och dylikt levererar bättre siffror, men jag värdesätter mina garantier och driftsäkerhet lika högt som prestandaförbättringarna.

Eftersom du beställt ny bil så kommer du kunna snacka ned priset på polestar om du pratar med din säljare. Jag fick betala runt 6000 eftersom jag beställde det i samband med bilköpet.
av Exyzäta
Derank skrev:
Exyzäta skrev:Än viktigare är väl tiden från 100-0? En sekund fram och tillbaka från stillastående är för mig oväsentligt, viktigare att få stopp i tid. ;-)
Nu var det ju inte det ts efterfrågade el hur.
Tänkte inte på det.
av spinoff
KrilleW skrev:Jag har kört D4 AWD både med och utan polestar. Tycker skillnaden är väldigt stor, framförallt vad gäller omkörningsegenskaper. Det är möjligt att eftermarknadsföretag som BSR och dylikt levererar bättre siffror, men jag värdesätter mina garantier och driftsäkerhet lika högt som prestandaförbättringarna.

Eftersom du beställt ny bil så kommer du kunna snacka ned priset på polestar om du pratar med din säljare. Jag fick betala runt 6000 eftersom jag beställde det i samband med bilköpet.
Tackar, precis vad jag ville höra :D !

Min planerade leveranstid ser ut att ha åkt i väg längre än vad som anges som skäligt i kontraktet (och vad som säljaren ursprungligen indikerade). Dvs jag kanske till och med kan få "chippning" som kompensation :twisted: 8) .
Användarvisningsbild
av MartinS
Vill man ha omkörningsprestandanvintertid är awd långt viktigare än någon sekunds förbättring 0-100.

märket idag att min v40 börjar hoppa och[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]