Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
andersuw skrev:
agh39 skrev:Ja, tvätta som du vill, jag bara citerade instruktionsboken på V60 my-12 samt V70 my -11 som jag hade i datorn.
Men Volvo har nog fel misstänker jag då detta fastslagits här.
Ägarmanualen för min V70 -15 säger samma sak så det ser inte ut som om Volvo ändrat uppfattning. Avspolning utan borstar borde dock lacken tåla även från scratch tycker jag.

För egen del tvättar jag bilen på sin höjd ett par gånger om året och då vanligen för hand. På vintern är det liksom ingen idé eftersom bilen omedelbart blir skitig igen och på sommaren brukar den hålla sig skapligt ren utan mycket till tvätt. Har inte sett några men av bristen på mer flitigt tvättande så här långt. Men jag har i vissa fall (850 -94 och V70 -15) lagt lite pengar på att förstärka rostskyddet. Min 745 -87 och V70 -02 har klarat sig fint även utan någon extra behandling av det slaget.

Så här såg min 855 -94 ut när jag sålde den 2008. Inget större fel på skicket vare sig utvändigt eller invändigt tycker jag nog trots bristen på flitigt tvättande:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1049292
Ju mer sällan man tvättar, desto mindre repor får man såklart på lacken. Däremot så håller jag inte med om resonemanget kring att inte tvätta på vintern. Det är mycket föroreningar som sätter sig i lacken och gror in, framförallt på vintern, med all salt. Ju längre det sitter i, desto sämre för lacken är det.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]