Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hypotetiskt skulle det kunna bli till fördel också.. om exempelvis man plötsligt ändrar vägskatten för bilar uttagna 2017 och framåt.... men som sagt väldigt hypotetiskt... :roll:
Min sambos Peugeot är uttagen 1,5 år efter första reg (ja, det är tydligen svårt att sälja dyra Pegutter) bilfirmorna värderar den inte högre för det tyvärr jämfört med de som är uttagna rätt år i förhållande till årsmodell.
Frågan du tar upp är intressant jag också tänkt på. Alla försäkringsbolag får ju biluppgifter från transportstyrelsen vid beräkning av premie och utgår alltid från när bilen reggas (tillverkningsår). Volvia specialfall. Vid e.v ersättningsfråga är helt plötsligt bilen ett år äldre och mindre värd.
Har man bilar så länge så dom måste besiktas? :wink:
Bilen är fortfarande byggd i december 2016 så vad spelar det för roll. Samma med min den är byggd dec 2015. Tog den i trafik 7/1 -16. Alla garantier och skatt räknas från 7/1 även fast den kom till handlaren i mitten av december. Jag är ägare 1.
Ilduce77 skrev:Jag vet inte om detta påverkas, men om du är första ägare på bilen, så har du 3 års nybilsgaranti, men om du inte är första registrerade ägare på bilen, så har du bara 2 års nybilsgaranti.

Det är ju absolut värt att kolla upp. Jag hade inte chansat. Det finns ju risk för att du får kommentaren "oj, jag hade visst fel där" när du kommer tillbaka med ett fel efter 2,5 år.

Om han inte gett dig ett superpris, eller att du av annan anledning ska vara snäll mot honom, så han får sin bonus för 2016, så hade jag väntat. Han vill ju bara kompensera dig med motsvarande summa för skatten. Du har ju inget att vinna på detta. Bara han.

Du kanske tom med förlorar på det.

Vet inte om det spelar någon roll egentligen, men det låter ju bättre med att en bil är uttagen 2017 istället för 2016 när den ska. Säljas vidare.

Nej, jag hade väntat till efter årsskiftet.
Stämmer det där verkligen? Såvitt jag vet har Volvo 2 års nybilsgaranti oavsett.
Aldrig hört om någon 3 årig garanti heller. Reklamationsrätt är något annat, den är 3-årig men kräver att man själv bevisar att felet är ursprungligt.
När jag kollade på en ny Peugeot för några år sedan så var den reggad av bilhandlaren nästan ett år innan, och då räknades nybilsgaranti från första reg datumet. Så det är inte alltid så smart att köpa gamla lagerbilar på kampanj eftersom garantin delvis är förbrukad.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]