Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

johbe skrev:Jag tycker det fungerar väldigt bra. Använder bara "medium"-läget men skillnaden är tydlig i låg hastighet. Skulle du "råka" köra 100 i en lång tvär 70-kurva kommer det också kännas tydligt med ökat motstånd. På 120-väg är det som att åka lokomotiv, stabilt.

Någon skrev i annan tråd att en ventil släpper ut tryck och därmed reglerar motståndet. Mekanisk lösning verkar det som alltså.

Jag har en XC60 '14 med 20" hjul.

/J
Ok tack för infot! Är nu ännu mer kluven. Pratade med säljaren som avrådde mig att ta det, enligt honom är det inget större märkbar skillnad. Suck..
Nu står jag i valet och kvalet med att kanske välja bort hastighetsberoende servo till förmån för Driver alert system. Vad tycker ni andra?

När det gäller hastighetsberoende servo, blir det betydligt lättare i lägre hastigheter samt stabilare i högre, eller är det bara allmänt "trögare/stabilare" i styrningen i högre hastigheter? Jag vill vara säker på att det även är lättare i lägre hastigheter än standardservon, annars känns det mest onödigt :)
Hastighetsberoende servo är något av det första jag prioriterar. Jag har haft det på de senaste fyra bilarna och jag skulle aldrig välja bort det. Det gör styrningen väldigt stabil i högre farter men framförallt blir bilen fjäderlätt att styra runt i lägre hastigheter, på parkeringar och runt gathörn. Det är en helt annan känsla än en "platt" servo.

Jag skulle definitivt rekommendera att du behåller hastighetsberoende servo. Jag har Driver Alert i bilen men ärligt talat har jag aldrig någon användning av det. Ibland är det närmast irriterande.
ericbreiter skrev:Hastighetsberoende servo är något av det första jag prioriterar. Jag har haft det på de senaste fyra bilarna och jag skulle aldrig välja bort det. Det gör styrningen väldigt stabil i högre farter men framförallt blir bilen fjäderlätt att styra runt i lägre hastigheter, på parkeringar och runt gathörn. Det är en helt annan känsla än en "platt" servo.

Jag skulle definitivt rekommendera att du behåller hastighetsberoende servo. Jag har Driver Alert i bilen men ärligt talat har jag aldrig någon användning av det. Ibland är det närmast irriterande.
Ok! Jo jag har fattat att just det irriterar många efter ha läst lite på nätet idag :) Tack för infot, jag behåller den :)
Jag har 18" hjul på min V60 och jag tycker inte den är speciellt svårstyrd i låga hastigheter, rattar lätt runt med bara 1 hand vid ex parkering, jag har inte valt till hastighetsberoende styrservo. Dock har jag elektriskt styrservo i och med D4, möjligt att det påverkar något ?

Kombinationen driver alert (eller helst driver support) + elektriskt styrservo gillar jag dock starkt. Istället för varning vid "inkorrekt" filbyte/ändring så lägger den på ett rattmoment för att hålla kvar bilen i rätt fil. I driver alert ingår sen även automatiskt helljus (med xenon-strålkastare bländar den av enbart vissa zoner vid möte vilket gör att du får bra med ljus på övriga zoner). Sedan finns ju även säkerhetsbiten med så som broms för fotgängare och cyklister med driver alert så för mig skulle valet falla på driver alert.
Kite skrev:Jag har 18" hjul på min V60 och jag tycker inte den är speciellt svårstyrd i låga hastigheter, rattar lätt runt med bara 1 hand vid ex parkering, jag har inte valt till hastighetsberoende styrservo. Dock har jag elektriskt styrservo i och med D4, möjligt att det påverkar något ?

Kombinationen driver alert (eller helst driver support) + elektriskt styrservo gillar jag dock starkt. Istället för varning vid "inkorrekt" filbyte/ändring så lägger den på ett rattmoment för att hålla kvar bilen i rätt fil. I driver alert ingår sen även automatiskt helljus (med xenon-strålkastare bländar den av enbart vissa zoner vid möte vilket gör att du får bra med ljus på övriga zoner). Sedan finns ju även säkerhetsbiten med så som broms för fotgängare och cyklister med driver alert så för mig skulle valet falla på driver alert.
Electrisk styrservo har jag läst på lite nu. Men enda anledningen till att den finns som jag fattar det är vid ex parkeringshjälp, där man måste man ha sådan. Utöver det ska den inte påverka styrningen, inte enligt ÅF och vad jag läser. Det verkar dock som hastighetsberoende servo gör det lite lättare att styra, speciellt med större tum på hjulen i lägre hastigheter + stabilare och mindre fladdrig i högre hastigheter vad jag läser idag. Dock tror jag inte det är något man saknar om man aldrig haft det :) Som i mitt fall exempelvis. För jag läser att som dom har haft det är väldigt nöjda med det.

Just automatiskt helljus är det som drar för mig i och med Drive alert.
volvobrasse skrev:Hej! Jag har en fråga om hastighetsberoende servo. Ser att det finns som tillval. Som jag förstår ger det mest resultat i högre hastigheter då bilen blir mindre fladdrig att styra?

Det jag tycker är skönt med just V60:n som jag provkörde (förmodligen hade standardservorn) är att jag upplevde den som enklare att styra än min V70, dvs rattrörelserna gick enklare och jag behöver inte ta i lika mycket. Kan hastighetsberoende servo också påverka just detta, att det blir enklare att styra i lägre hastigheter jämfört med standardservon?

Och frågan är, en kille som mig som sällan kör motorväg, är det värt som tillägg?
Tveka inte, välj hastighetsberoende servo före allt plingplong säkerhet mm. Du kommer bli beroende av den.
haft nöjet o ha det på v50 2.4i o v 70 t4, kommer ha det på xc60t5. känns lite som ett fusk sport chassi.eller du kan på verka köregenskaperna med en billig peng.
skillls skrev:
volvobrasse skrev:Hej! Jag har en fråga om hastighetsberoende servo. Ser att det finns som tillval. Som jag förstår ger det mest resultat i högre hastigheter då bilen blir mindre fladdrig att styra?

Det jag tycker är skönt med just V60:n som jag provkörde (förmodligen hade standardservorn) är att jag upplevde den som enklare att styra än min V70, dvs rattrörelserna gick enklare och jag behöver inte ta i lika mycket. Kan hastighetsberoende servo också påverka just detta, att det blir enklare att styra i lägre hastigheter jämfört med standardservon?

Och frågan är, en kille som mig som sällan kör motorväg, är det värt som tillägg?
Tveka inte, välj hastighetsberoende servo före allt plingplong säkerhet mm. Du kommer bli beroende av den.
haft nöjet o ha det på v50 2.4i o v 70 t4, kommer ha det på xc60t5. känns lite som ett fusk sport chassi.eller du kan på verka köregenskaperna med en billig peng.
Grymt! Valde det till slut:)
Hur är det med styrväxeln i R-design?

Jag har den varianten och tycker XC60 bilen går mycket stadigt. När jag har hyrbil tycker jag det känns mer vingligt i motorvägsfart.

Vad skiljer egentligen tekniskt i den mot hastighetsberoende servon?
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]