Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rojo8515
Vad är den tekniska anledningen till att Haldex 5 sliter så på framdäcken?

Varför går det inte att få samma Haldex som i XC90 med V8 till någon annan bil? De har ju ett annat system där den alltid är fyrhjulsdriven upp till 40km/h vad jag förstår?
Användarvisningsbild
av Doffen
Er da ingen grunn til at Gen 5 skal føre til mer slitasje på forhjulene. Min XC70 fikk vel 6000 km på sommerhjulene, og er ingen slitasjeforskjell på fremme og bake. Iåsfall må det være en betydelig forskjell på V60 og XC70 i hvordan systemet fungerer.

Men har man ett system som ikke fungerer slik det skal, hvor den ikke driver bak i det hele tatt, så vil bilen naturligvis slite mer foran enn bak.
av Maskin30
Perra83 skrev:
Maskin30 skrev: Men blev absolut ingen skillnad,är väl bara och gilla läget.
Det tycker jag absolut inte att du ska göra! Är bilen byggd som en AWD så ska den fungera som en AWD.

Kräv annars mellanskillnaden mot en FWD tillbaka.

Som tillverkare ska man fan inte komma undan med detta misstag!
Volvo anser ju att det ej är ett fel,dock medveten om "lite" kritik på sen inkoppling.
Fick jag höra när jag var inne förra veckan.
Har pratat med kollegor som tycker den är hur bra som helst.
så det beror väl kanske på vad man är van.
Har man dock gått från Gen 4 till 5 är det en oacceptabel skillnad,
när man som jag förväntar sig en AWD av samma kaliber.
Den funkar ju alla tiders när den väl vaknat till liv.
av Sharkbait
Maskin30 skrev:
Sharkbait skrev:Detta är väl ingen nyhet ang Haldex Gen 5.

Bara hoppas Gen 4 kommer till Gen 6.
Blir nog en bister nyhet för en hel del när första halkan kommit.

Ja, för de som inte hänger på detta forum kommer det som en bister nyhet.
av Sharkbait
Maskin30 skrev:Volvo anser ju att det ej är ett fel,dock medveten om "lite" kritik på sen inkoppling.
Anser Volvo att så här skall vårat AWD system fungera så kanske kunderna skall börja köpa ngt annat märke istället för Volvo.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Jag var ganska nöjd med Haldex gen 5 när det fungerade.

Nu spinner ju mina däck allt som oftast på vintern så jag märker nog inte av en ev. långsammare inkopplingstid. :)

Min bil är på verkstaden nu och jag hoppas de hittar något fel att åtgärda snarast. det är inte kul att köra 2wd nu.
av Exquattro
Doffen, jo det är väl klart att en bil som normalt i stort sett bara driver på framhjulen sliter mer där. I en gatukorsning på torr asfalt eller med lite sand spinner den alltid loss lite grann om man behöver skynda sig iväg och detta måste ju slita. I detta läge hinner aldrig bakhjulen att hjälpa till, det är inte mycket men det känns väldigt tydligt att det är därfram kraften läggs. Åtminstone på min bil. Har du verkligen kört 6000 mil på enbart sommardäcken?? Jag är lite konfunderad över att detta gen5-problem inte alls hörs från VW-ägarna som också dras med samma system i de nya bilarna. Har de en annan variant på samma tema?
Användarvisningsbild
av MartinS
Betänk att även bromsning sliter däck. Över vilken axel ligger vikten? Fram. Var har du överlägset mest bromskraft? Fram. Det är fullt normalt att alla fwd bilar som 'konverterats' till awd sliter framdäck mer än bakdäck. Min xc60 har jag i och för sig bara haft 2 1/2 år men den verkar slita dubbelt så mycket på däcken fram kontra bak. Men skiftar man inför varke säsong blir skillnaden i slutändan minimal och man kan byta alla när de är lika utslitna.

Sorry för OT, hoppas du får ordning på bilen snart!
Användarvisningsbild
av Doffen
Exquattro skrev:Doffen, jo det är väl klart att en bil som normalt i stort sett bara driver på framhjulen sliter mer där. I en gatukorsning på torr asfalt eller med lite sand spinner den alltid loss lite grann om man behöver skynda sig iväg och detta måste ju slita. I detta läge hinner aldrig bakhjulen att hjälpa till, det är inte mycket men det känns väldigt tydligt att det är därfram kraften läggs. Åtminstone på min bil. Har du verkligen kört 6000 mil på enbart sommardäcken?? Jag är lite konfunderad över att detta gen5-problem inte alls hörs från VW-ägarna som också dras med samma system i de nya bilarna. Har de en annan variant på samma tema?
Ikke 6000 mil, men 6000 km! Jeg kan regne ca 1-2 med mer slitasje, av 8 mm mønsterdybde.
Men som sagt, er ingen tydelig differanse i slitasje på forhjul og bakhjul på min bil, forutenom på skuldrene, noe som er normalt for hjul som svinger.
Men Haldex Gen 5 som Gen 4 har jo Instant traction, så uansett føre og situasjon så skal jo bakhjulene være med fra start av.

Så i de hele tatt synes jeg det er veldig betenkelig at dekk slites så raskt.
Akkurat dette har jeg egentlig vært borti fa gammel bilen min. Nokian Hakka Blue ble helt utslitt på 15 000 km.
av Andis
Fasen vad tråkigt det här med gen 5 verkar ligga lite i tiden att försämra saker inte som förut att nästa version blir ännu bättre.

Är det verkligen värt den besparingen i längden när så många kommer bli missnöjda.
Med påföljd byta märke som en i tråden nämnde.

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]