Exquattro skrev:Doffen, jo det är väl klart att en bil som normalt i stort sett bara driver på framhjulen sliter mer där. I en gatukorsning på torr asfalt eller med lite sand spinner den alltid loss lite grann om man behöver skynda sig iväg och detta måste ju slita. I detta läge hinner aldrig bakhjulen att hjälpa till, det är inte mycket men det känns väldigt tydligt att det är därfram kraften läggs. Åtminstone på min bil. Har du verkligen kört 6000 mil på enbart sommardäcken?? Jag är lite konfunderad över att detta gen5-problem inte alls hörs från VW-ägarna som också dras med samma system i de nya bilarna. Har de en annan variant på samma tema?
Ikke 6000 mil, men 6000 km! Jeg kan regne ca 1-2 med mer slitasje, av 8 mm mønsterdybde.
Men som sagt, er ingen tydelig differanse i slitasje på forhjul og bakhjul på min bil, forutenom på skuldrene, noe som er normalt for hjul som svinger.
Men Haldex Gen 5 som Gen 4 har jo Instant traction, så uansett føre og situasjon så skal jo bakhjulene være med fra start av.
Så i de hele tatt synes jeg det er veldig betenkelig at dekk slites så raskt.
Akkurat dette har jeg egentlig vært borti fa gammel bilen min. Nokian Hakka Blue ble helt utslitt på 15 000 km.