Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei,

Jeg håper det er noen kan hjelpe meg med noen råd selvom jeg er norsk. :)

Jeg vurderer å kjøpe en ny V60. Jeg har i dag en V50 R-design 2.0D 136hk.

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for å kjøpe en D4 AWD automat.
Etter å ha lest litt mer om denne så ser jeg det er litt blandede omtaler om denne. Noen mener den er bra, andre dårlig og noen sier den er gammel osv.

Da jeg besøkte Bilia for å prate med en selger anbefalte han D4 vea med 8trinns automat, men denne har som kjent kun FWD. Alle omtaler og inlegg jeg har lest om denne er også gode så det virker som en veldig bra motor og veksel.

I tilegg til dette så har det i de større norske byer blitt snakk om å forby dieselbiler på dager med høy forurensning. Siden jeg bor i Oslo begynte jeg og tenke at kanskje hybrid ville være et godt alternativ. Det er fortsatt for tidlig å si om hvordan et eventuelt diesel forbud vil bli. Jeg ser at i andre byer europa gjør de forskjell på hvilken euro klassifisering bilen har. Hva som skjer i Norge vet jeg ikke og om Volvos dieselhybrid blir klassifisert som en dieselbil på lik linje med andre vet jeg ikke. Ingenting vil overaske meg.
Noen andre ting som bekymrer meg litt med hybrid er redusert bagasjeplass, økt vekt, redusert størrelse på dieseltanken og rett og slett at den begynner å bli litt gammel om man sammenligner den med hva som har begynt å komme fra andre merker. Motoren på denne vil være "norgesvarianten" med D5 163hk. Det virker som om det er denne som kommer i twin engine special edition.

Om jeg trenger AWD? Nei jeg gjør nok ikke det, jeg har klart meg fint uten frem til nå og vil nok klare det videre også så det blir mer "nice to have".

Så er det noen som har noen råd å komme med? Jeg har spurt litt på norske forum og det ender alltid opp med anbefalinger om å kjøpe VW, BMW, Audi osv.... :roll:

Jeg har avtalt med selgeren at jeg kan få prøvekjøre en bil på langkjøring så jeg ser for meg at det kan være en god anledning til å teste hybriden.
Faren min har en XC70 MY15 D4 AWD og som jeg har skjønt det så er det samme motor og veksel. Oppfører denne seg likt som i en V60?

Igjen, all input er velkommen. Jeg sliter litt med å velge. :)
Jag kan bara bidra med att D6/Hybrid är en fantastisk bil. Men man måste kolla att ens körschema passar för el-räckvidden. Jag kommer köra ca 98% på el och då blir det helt perfekt. Det enda man ska tänka på är att bagageutrymmet blir något begränsat. För oss med en 5 åring är det dock inga problem. Men med barnvagn kan problem uppstå.
Primus skrev:Jag kan bara bidra med att D6/Hybrid är en fantastisk bil.
Merker du noe særlig til den ekstra vekten av batteri og motor?
Og på langtur når du bruker mer diesel motor, blir tanken raskt tom?

CHSC skrev:Är inte Teslan hyfsad i pris i Norge, där har du en grym bil med bra bagage.
Det stemmer det. Alle elektriske biler solgt i Norge har ingen avgifter, noe som også gjøre at Teslaen kommer ut med en bra pris. Begynner jeg med "bygg din Tesla" med de tilvalgene jeg vil ha ender jeg likevel fort langt over budsjettet... :)
Gerber skrev:
Primus skrev:Jag kan bara bidra med att D6/Hybrid är en fantastisk bil.
Merker du noe særlig til den ekstra vekten av batteri og motor?
Og på langtur når du bruker mer diesel motor, blir tanken raskt tom?
Den extra vikten gör att bilen snarare är bättre balanserad. Så det gör bara bilen gott. På långtur drar den något mer än en D5. Men å andra sidan så körs ju de första 50 km på el så man får åka ganska långt innan det blir en minusaffär.
Gerber skrev:Hei,

Jeg håper det er noen kan hjelpe meg med noen råd selvom jeg er norsk. :)

Jeg vurderer å kjøpe en ny V60. Jeg har i dag en V50 R-design 2.0D 136hk.

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for å kjøpe en D4 AWD automat.
Etter å ha lest litt mer om denne så ser jeg det er litt blandede omtaler om denne. Noen mener den er bra, andre dårlig og noen sier den er gammel osv.

Da jeg besøkte Bilia for å prate med en selger anbefalte han D4 vea med 8trinns automat, men denne har som kjent kun FWD. Alle omtaler og inlegg jeg har lest om denne er også gode så det virker som en veldig bra motor og veksel.

I tilegg til dette så har det i de større norske byer blitt snakk om å forby dieselbiler på dager med høy forurensning. Siden jeg bor i Oslo begynte jeg og tenke at kanskje hybrid ville være et godt alternativ. Det er fortsatt for tidlig å si om hvordan et eventuelt diesel forbud vil bli. Jeg ser at i andre byer europa gjør de forskjell på hvilken euro klassifisering bilen har. Hva som skjer i Norge vet jeg ikke og om Volvos dieselhybrid blir klassifisert som en dieselbil på lik linje med andre vet jeg ikke. Ingenting vil overaske meg.
Noen andre ting som bekymrer meg litt med hybrid er redusert bagasjeplass, økt vekt, redusert størrelse på dieseltanken og rett og slett at den begynner å bli litt gammel om man sammenligner den med hva som har begynt å komme fra andre merker. Motoren på denne vil være "norgesvarianten" med D5 163hk. Det virker som om det er denne som kommer i twin engine special edition.

Om jeg trenger AWD? Nei jeg gjør nok ikke det, jeg har klart meg fint uten frem til nå og vil nok klare det videre også så det blir mer "nice to have".

Så er det noen som har noen råd å komme med? Jeg har spurt litt på norske forum og det ender alltid opp med anbefalinger om å kjøpe VW, BMW, Audi osv.... :roll:

Jeg har avtalt med selgeren at jeg kan få prøvekjøre en bil på langkjøring så jeg ser for meg at det kan være en god anledning til å teste hybriden.
Faren min har en XC70 MY15 D4 AWD og som jeg har skjønt det så er det samme motor og veksel. Oppfører denne seg likt som i en V60?

Igjen, all input er velkommen. Jeg sliter litt med å velge. :)
Jag har en ansat i Stavanger som har en Opel Ampera. Den er han vældig fornøjet med. Bagagepladsen er helt ok men kun 4 enkeltstole i bilen.

Medmindre du kører 100-vis af km på motorvej er en hybrid fin. Hvis du vælger diesel bør du nok vælge en euro 6.

Men forurening i Norge/Oslo? Der er altså andre steder der er værre ;)
Pappa har en V60 D6. Han brukar åka runt 100 mil mellan tankningarna och får en förbrukning på cirka 0,35 l/mil, blandat stadskörning och motorväg.

Vid långkörning till västerbotten 63 mil i hybridläge med 60% motorväg (120+ km/h) och 40% landsväg (~100 km/h) landar förbrukningen runt 0,6 l/mil.

Att bilen är tung märks mest när man bromsar hårt, gärna i kombination med halt väglag.
Takk for svar!
EjS skrev: Hvis du vælger diesel bør du nok vælge en euro 6.
Det er det jeg også tenker og det taler i mot D4AWD.
I tillegg er D4 VEA rundt 70-80k billigere enn hybriden så da vil jeg ha mer penger til ekstrautstyr. 8)
EjS skrev: Men forurening i Norge/Oslo? Der er altså andre steder der er værre ;)
Ja hva skal jeg si? Tror ikke norske politikere synes det er et godt argument.. :)
Jeg er også litt redd for at de skal si at en diesel hybrid fortsatt er en dieselbil og dermed blir omfattet av et eventuelt forbud.
Nicco skrev: Vid långkörning till västerbotten 63 mil i hybridläge med 60% motorväg (120+ km/h) och 40% landsväg (~100 km/h) landar förbrukningen runt 0,6 l/mil.
Det er jo nødvendigvis ikke så dårlig. Det kommer jo an på hva man sammenligner med. Tror min V50 ligger på rundt det samme om det er mye motorvei.

Tror jeg skal prøve å dra på en litt lang prøvekjøring neste uke med en hybrid og teste litt forskjellige ting.
For å komme med resultatet av hva jeg endte opp med... :)

Jeg fikk prøve en D6 Hybrid på langkjøring og kjørte ca 700km med den. Det virker som en veldig bra bil, men samtidig nådde den ikke helt opp.
Jeg bor ca 4km fra Bilia og da jeg kom gjem hadde kapasiteten sunket fra 50 til 40km med normal kjøring. Totalt sett fikk jeg ca 25km på batteriet i kø kjøring før batteriet var tomt. Restem av turen slo elektromotoren kun inn på lave hastigheter og ved lav motstand (nedoverbakker etc), eller når jeg lekte meg med power knappen. :)

Forbruket lå på rundt 0,5 -0,55. (målt på hva km teller viste mot hvor mye diesel jeg fyllte).
Jeg må ha notert noen tall feil da jeg begynteså jeg har ikke noe tall på forbruk med kjøring med el motor. Tallet jeg kom fra til, 0,7, vet jeg må være feil...
Jeg er også noe usikker på om jeg vil alltid ha tilgang til strøm for å lade bilen og da faller mange av fordelene bort.

Så denne gang falt valget på en D4 181hk.
Selgeren sa at dette ville bli en MY2016, men de hadde ikke fått noen info fra Volvo Norge om den enda men at det bare var å selge til 2015 priser. Forhåpentligvis så blir 181hk oppgradert til 190 som i Sverige, men D4AWD 163hk har eksistert side om side med D4AWD 181 hk så jeg tar ingenting for gitt.

Det er fortsatt litt tidlig for å få en leveringsdato, men selgeren antydet rundt månedsskiftet mai/juni. :)

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]