Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 122Sport
Har kört olika varianter av Geartronic i både Diesel så som Bensinbilar och varit hyfsat nöjd, varken mer lr mindre! Lådan har gjort jobbet, fine!
Men efter ca: 700mil i S60 P* så är jag ff lika förundrad varje gång sportläget skickas i.., det finns ingen liknelse i vad Geartronicen levererat och visat tidigare!
Att Volvo inte fortsätter att utveckla mjukvaran på fler modeller med denna enligt eget tycke fortfarande riktigt roliga låda!?
Användarvisningsbild
av sony
122Sport skrev:Har kört olika varianter av Geartronic i både Diesel så som Bensinbilar och varit hyfsat nöjd, varken mer lr mindre! Lådan har gjort jobbet, fine!
Men efter ca: 700mil i S60 P* så är jag ff lika förundrad varje gång sportläget skickas i.., det finns ingen liknelse i vad Geartronicen levererat och visat tidigare!
Att Volvo inte fortsätter att utveckla mjukvaran på fler modeller med denna enligt eget tycke fortfarande riktigt roliga låda!?
Klagar du eller berömmer du lådan?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har bara kört en S60 P* i 90 minuter, men jag håller med. Programmeringen av lådan är grym i manuell och sportläge. Mycket bättre än alla andra bilar med den lådan i. Direkt växling, utan märkbart slir och direkt på lock-up. Mycket tjusigt!

Däremot är det lite väl mycket slip i D-läget för min smak, men det är ju något de valt..
Användarvisningsbild
av crumpets
S-läget på lådorna även normalt tycker jag går riktigt bra. Men på många lådor finns inte det väl? Bara D samt manuell tror jag. Då har man inte mycket att spela med.
Problemet är ju att de måste tilltala den stora massan, då går det inte att göra det för sportigt. Man hade säkert kunnat släppa samma mjukvara som till polestarbilen till vem som helst, men få kunder som köper en Volvo lär vilja ha en bil som beter sig så i normal trafik. Summan av kardemumman är nog att någon produktplanerare hos Volvo sagt stopp medan ingenjörerna egentligen hade kunnat göra bilarna hur aggressiva som helst :)
av mikebike
crumpets skrev:S-läget på lådorna även normalt tycker jag går riktigt bra. Men på många lådor finns inte det väl? Bara D samt manuell tror jag. Då har man inte mycket att spela med.
Problemet är ju att de måste tilltala den stora massan, då går det inte att göra det för sportigt. Man hade säkert kunnat släppa samma mjukvara som till polestarbilen till vem som helst, men få kunder som köper en Volvo lär vilja ha en bil som beter sig så i normal trafik. Summan av kardemumman är nog att någon produktplanerare hos Volvo sagt stopp medan ingenjörerna egentligen hade kunnat göra bilarna hur aggressiva som helst :)
Borde ingå (alternativt vara tillval) vid motoroptimering.
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]