Japp, min D5:a erbjöds sista året till S40/V50 MY10, sedan blev det D3/D4 MY11:
http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... ?itemid=67
Uppgraderade motorer och lägre förbrukning i 2011 års modeller från Volvo
Den nya D3-dieseln lanserades med S60-modellen men sprider sig nu ut till resten av syskonmodellerna. Den femcylindriga D3/D4-dieseln har volymen sänkt till 2,0 liter och ger mellan 150-175 hk, beroende på utförande. I S60 blir det D3 2,0 163 hk/400 Nm.
Motorvolymen 2,4 liter har varit densamma mellan D5 (dubbelturbo, 205 hk och 420 Nm) samt 2,4 D (enkelturbo, 175 hk och 420 Nm). Samma motor har nu vidareutvecklats med en kortare slaglängd och fått motorvolymen 2,0 liter. Siktet är förstås inriktat på ännu lägre förbrukning och det har man uppnått utan att försaka speciellt mycket effekt.
Nya piezoelektriska spridare och ett nytt turboaggregat bidrar till att sänka förbrukningen på den nya 2,0-liters dieseln, som enligt Volvos nya nomenklatur går under beteckningen "D3". Toppeffekten är 163 hk och maximala vridmomentet 400 Nm. D3 ska finnas som alternativ till S80, V70, XC70 och XC60. Högprestandamotorn D5, med 205 hk och 420 Nm, erbjuds som förut.
För att ytterligare krångla till det för kalenderbitarna erbjuder Volvo samma 2,0-liters dieselmotor i ytterligare två utförande för modellerna C30, S40, V50 och C70. Motorn "D4" ger 177 hk och 400 Nm, lillbrorsan "D3" ger i det här fallet 150 hk och 350 Nm.
För C30, S40 och V50 blir förbrukningen för både D3 och D4 5,1 l/100 km. I C70 ökar förbrukningen till 5,9 l/100 km.
Samtliga modeller kan fås med sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat.